Opinió

Administració educativa

Des de la comunitat educativa caldrà concebre el 2013
com un any dedicat
al proveïment
i al rearmament

Quan s'estrena un nou any les incer­te­ses es bar­re­gen amb els con­ven­ci­ments i les ame­na­ces amb els som­nis. Des de la comu­ni­tat edu­ca­tiva, com a part subs­tan­tiva de la soci­e­tat cata­lana, caldrà con­ce­bre el 2013 com un any dedi­cat al proveïment i al rear­ma­ment, com un temps de feina intensa, de capa­ci­tat analítica i refle­xiva, de gran trans­cendència per a les deci­si­ons del nos­tre futur col·lec­tiu. L'horitzó del 2014 ens reque­reix una gran capa­ci­tat de tre­ball per dis­se­nyar i bas­tir l'estruc­tura del nos­tre futur sis­tema edu­ca­tiu sobirà. I per fer-ho caldrà una tasca d'anàlisi crítica del fun­ci­o­na­ment i dels resul­tats de l'actual sis­tema. Aquesta feina l'hau­rem de fer amb total hones­te­dat i eficiència si volem apro­fi­tar l'ocasió que se'ns brinda de repen­sar i redis­se­nyar un sis­tema edu­ca­tiu, per pri­mera vegada, con­ce­but des de l'espe­ci­fi­ci­tat cata­lana.

Dèiem que era una tasca de proveïment perquè suposa abas­tar-nos de les raons i les eines que per­me­tin millo­rar la qua­li­tat del sis­tema, alhora que el posem al dia i el pre­pa­rem per a un futur dife­rent. I de rear­ma­ment perquè ens cal imbuir tota la comu­ni­tat edu­ca­tiva d'una il·lusió col·lec­tiva, d'una força espe­rançada, envers un país millor per als nos­tres fills. I el sis­tema edu­ca­tiu, l'escola, ha de ser el prin­ci­pal pal de paller d'aquesta gran empresa naci­o­nal.

Aquesta labor d'avi­tu­a­lla­ment crític s'ha de fer a par­tir d'una acu­rada iden­ti­fi­cació d'aquells prin­ci­pals aspec­tes actu­als sus­cep­ti­bles de millora o, fins i tot, de trans­for­mació pro­funda. Podríem començar per alguns que afec­ten la pròpia admi­nis­tració edu­ca­tiva. Som del parer que ens cal des­bu­ro­cra­tit­zar el màxim l'admi­nis­tració de l'ense­nya­ment a casa nos­tra ate­nu­ant el seu congènit afany per regu­lar-ho tot. En un marc d'auto­no­mia de cen­tres no té sen­tit fer un gran dis­pendi per con­tro­lar un munt d'aspec­tes menors del fun­ci­o­na­ment dels cen­tres. L'esforç, en canvi, s'hau­ria de posar en la vet­lla dels ele­ments que garan­tei­xen l'equi­tat del sis­tema. També, amb l'ajut de la ins­pecció i els ser­veis edu­ca­tius, s'hau­ria d'ava­luar, de forma molt exi­gent i rigo­rosa, tant la qua­li­tat dels pro­jec­tes de cen­tre com el grau d'acom­pli­ment dels objec­tius que s'hi for­mu­lin. Així mateix, mit­jançant enti­tats o agències exter­nes de pres­tigi, cal­dria ava­luar exter­na­ment els resul­tats acadèmics i for­ma­tius de l'alum­nat basant-se en un currículum bàsic con­sen­suat soci­al­ment.

Una admi­nis­tració edu­ca­tiva efi­ci­ent i moderna és aque­lla que posa tots els seus recur­sos a dis­po­sició dels pro­jec­tes d'inno­vació edu­ca­tiva que els cen­tres, els equips docents i els dife­rents agents de la comu­ni­tat edu­ca­tiva vul­guin impul­sar per a la millora del sis­tema. En aquest sen­tit l'admi­nis­tració, en lloc de posar obs­ta­cles, ha de pos­si­bi­li­tar l'ori­en­tació tècnica i alhora espe­ro­na­dora de la inno­vació i la recerca pedagògiques. De nou aquí, la ins­pecció edu­ca­tiva i la resta de ser­veis tècnics que depe­nen de l'admi­nis­tració, hau­rien de pri­o­rit­zar les seves fun­ci­ons ori­en­ta­do­res i d'estímul a la reno­vació. Ara es parla molt de la neces­si­tat de fomen­tar l'espe­rit i les pràcti­ques pròpies de l'empre­ne­do­ria. Si pre­te­nem que les nos­tres esco­les potenciïn aquest espe­rit, el pri­mer que hauríem de poder garan­tir seria la via­bi­li­tat dels pro­jec­tes empre­ne­dors que, com a docents, cen­tres o comu­ni­tats esco­lars, es plan­te­gin al ser­vei de la qua­li­tat edu­ca­tiva.

Resulta evi­dent que també hau­rem d'abor­dar can­vis rela­tius al pro­fes­so­rat, l'orga­nit­zació de cen­tres, el currículum, les meto­do­lo­gies didàcti­ques, l'ava­lu­ació... Hi haurà molta feina per fer, doncs, en aquest 2013 si volem afron­tar amb garan­ties les espe­rançado­res trans­for­ma­ci­ons que, a par­tir del 2014, espe­rem que ens con­du­ei­xin al bas­ti­ment d'un sis­tema edu­ca­tiu cent per cent propi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.