Opinió

La fortuna d'un iot reial

La Casa del Rei ha anunciat que Don Joan Carles renunciava a la utilització del iot ‘Fortuna III', i ha demanat a Patrimonio Nacional que fes les gestions oportunes per passar-ne la titularitat a l'Estat

Aquesta dar­rera set­mana la Casa del Rei ha anun­ciat que Don Joan Car­les renun­ci­ava a la uti­lit­zació del iot For­tuna III, i ha dema­nat a Patri­mo­nio Naci­o­nal que fes les ges­ti­ons opor­tu­nes per pas­sar-ne la titu­la­ri­tat a l'Estat perquè dic­ta­mini el futur ús del vai­xell o acordi pro­ce­dir a la seva venda. El por­ta­veu reial comentà que la renúncia s'emmar­cava en el sense sen­tit que sig­ni­fi­cava dis­po­sar del iot en un moment de pro­funda crisi, quan totes les ins­ti­tu­ci­ons estan obli­ga­des a donar exem­ple d'aus­te­ri­tat, i més quan cada vegada que l'embar­cació sor­tia de port repre­sen­tava una des­pesa de vint-i-cinc mil euros de com­bus­ti­ble. Però ningú no comentà que la família reial ja pràcti­ca­ment no uti­lit­zava aquest giny, quan en les esta­des a Mallorca podia dis­po­sar del Somni, una embar­cació més modesta, però moderna i fun­ci­o­nal, que és pro­pi­e­tat de Josep Cusí, amic íntim dels Bor­bons.

El nom de ‘For­tuna' ha anat lli­gat a la crònica mari­nera de Don Joan Car­les, un extens relat a causa de l'afició al mar i als deports nàutics que sem­pre ha man­tin­gut la reial família. I han estat tres iots amb el mateix nom els que han uti­lit­zat des de 1976 fins a l'actu­a­li­tat. Amb tot, el pri­mer ante­ce­dent del nom es troba en una embar­cació de la classe Dragó que el rei uti­litzà als Jocs Olímpics del 1972 i que ara està dipo­si­tada al Museu de les Dras­sa­nes de Bar­ce­lona. El pri­mer iot For­tuna fou un regal de la família reial sau­dita, si bé mai no fou del gust sufi­ci­ent del monarca, que el tro­bava poca cosa al cos­tat dels grans iots que fon­de­ja­ven en aigües de Palma. Per això, el mateix rei Fahd d'Aràbia regalà el For­tuna II, al 1979, a imatge del propi del rei àrab, que fou cons­truït als Estats Units i modi­fi­cat a Astúries per acon­se­guir superar la velo­ci­tat pro­gra­mada. Tot i trac­tar-se d'un regal per­so­nal a Joan Car­les, el iot fou ads­crit a Patri­mo­nio Naci­o­nal per així estal­viar al monarca els paga­ments que cor­res­po­nia fer a Hisenda. Quan aquest vai­xell començava a tenir ava­ries impor­tants, forçat per l'estima a la velo­ci­tat dels seus ocu­pants, es va pre­veure un nou vai­xell, el 1991, al qual es renuncià quan Mefasa ja n'havia ini­ciat la cons­trucció, i es van ven­dre els drets a una rica gallega resi­dent a Miami, vídua del fun­da­dor de Pes­ca­nova.

El ter­cer ‘For­tunA' arri­ba­ria de mans d'un grup d'empre­sa­ris bale­ars i cata­lans, que el 1997 apor­ta­ren cadas­cun d'ells cent mili­ons de les anti­gues pes­se­tes per pagar els tres mil cinc-cents mili­ons del seu cost (uns vint-i-un mili­ons d'euros). La inversió del grup empre­sa­rial es sus­ten­tava a man­te­nir el pres­tigi i la tirada turística que sig­ni­fi­cava la presència de la família reial a Palma, si bé sem­pre hi ha hagut una nebu­losa sobre els pos­si­bles nego­cis que s'ama­ga­ven dar­rere tal empresa. Encara, el govern balear, pre­si­dit per Jaume Matas, afegí qua­tre-cents sei­xanta mili­ons de pes­se­tes per com­ple­tar el total neces­sari. Cons­truït a Cadis, el vai­xell no estalvià cap luxe i omplí de satis­facció els seus ocu­pants, tot i que ara pot­ser ja ha que­dat gran, quan la prole reial s'ha començat a escam­par.

Els temps can­vien i segur que la saga dels For­tuna ha cobert una època ara cadu­cada. Els dub­tes sobre la for­tuna reial són al car­rer i la prudència acon­se­lla no apa­ren­tar més del que cal. En les dar­re­res enques­tes d'opinió, la monar­quia surt molt mal parada, amb una nota del 3,6 que mai no havia asso­lit i al circ d'una família rode­jada per les impu­ta­ci­ons i les acti­tuds mal­des­tres, cada vegada els equi­li­bris són més dèbils. La for­tuna arriba fins on arriba, després cal girar full.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.