Opinió

Docència i innovació

Si volem excel·lir
en educació haurem d'impulsar la recerca pedagògica
perquè aquesta
ens permeti innovar

Quan s'acaba un curs pot ser un bon moment perquè els docents refle­xi­o­nin sobre la seva feina, sobre el que ha anat bé i sobre tot allò altre que es podria can­viar per anar millor. Molts d'aquests docents també apro­fi­ta­ran aquests dies per dedi­car-los a la for­mació. Alguns de forma per­so­nal, molts d'altres en el marc d'un pro­jecte de cen­tre o ins­ti­tu­ci­o­nal. Tots amb el propòsit de per­fec­ci­o­nar les pràcti­ques edu­ca­ti­ves, de posar-se al dia des del punt de vista meto­dològic o cur­ri­cu­lar, o d'endin­sar-se en temàtiques que es rela­ci­o­nen amb les seves fun­ci­ons d'acom­pa­nya­ment, ori­en­tació i tuto­ria que pos­si­bi­li­ten l'atenció per­so­na­lit­zada dels seus alum­nes.

La majo­ria res­po­nen a un col·lec­tiu que, tot i estar patint en carn pròpia els ajus­ta­ments deri­vats de la crisi econòmica, sent la neces­si­tat de com­ple­tar i actu­a­lit­zar la seva for­mació, però, sobre­tot, d'ampliar horit­zons i pers­pec­ti­ves mit­jançant la inno­vació. En edu­cació no dis­po­sem d'una sola teo­ria sobre l'apre­nen­tatge o sobre l'ense­nya­ment que pugui guiar de forma unívoca la pràctica pro­fes­si­o­nal. Tenim, això sí, apro­xi­ma­ci­ons valu­o­ses, però cap de defi­ni­tiva o uni­ver­sal. Per això la inno­vació, en edu­cació, no només és desit­ja­ble sinó que resulta del tot impres­cin­di­ble.

En aca­bar el curs, doncs, se'ns pre­senta una gran opor­tu­ni­tat per fer una pausa i –sense obli­dar-nos dels pro­ble­mes ate­sos durant el curs– pre­pa­rar-nos per a nous rep­tes i noves espe­ran­ces. Aquests dies són ido­nis perquè els docents puguin for­mar-se en i per a la inno­vació edu­ca­tiva. Inno­var no hau­ria de ser sinònim de can­viar per can­viar, ni tam­poc de la dèria de des­fer el que han cons­truït els altres (com fan els gover­nants de l'Estat amb el reguit­zell de lleis edu­ca­ti­ves espa­nyo­les). Cal inno­var perquè la pro­fessió d'edu­ca­dor es basa en uns pres­supòsits sem­pre pro­vi­si­o­nals, a vega­des poc con­sis­tents i, molt sovint, ja depas­sats pels dar­rers avenços en neu­rociència, psi­co­lo­gia cog­ni­tiva, soci­o­lo­gia o peda­go­gia. No es pot con­ti­nuar sos­te­nint que l'escola ha d'ense­nyar el mateix de sem­pre i de la mateixa manera que ho ha fet sem­pre. Els can­vis de tot tipus en què les nos­tres soci­e­tats estan immer­ses exi­gei­xen que, també –i sobre­tot– en edu­cació, s'aposti seri­o­sa­ment per la inno­vació. Fona­men­tada en la recerca rigo­rosa, la inno­vació edu­ca­tiva ha d'ori­en­tar el sen­tit dels can­vis que caldrà empren­dre en l'àmbit cur­ri­cu­lar (deci­dint quin és el nucli com­pe­ten­cial bàsic a pro­po­sar en l'edu­cació obli­gatòria), didàctic (apos­tant per la inter­dis­ci­pli­na­ri­e­tat), d'orga­nit­zació (com­bi­nant espais i temps de forma fle­xi­ble), d'estil docent (impul­sant la codocència i la mul­ti­docència al ser­vei d'una major per­so­na­lit­zació de l'apre­nen­tatge), etc.

Els temps de for­mació docent són ido­nis per refle­xi­o­nar sobre els motius que els impul­sen a repe­tir cada any, de forma ridícula, el mateix estil de docència, la mateixa aposta meto­dològica, els matei­xos cri­te­ris d'ava­lu­ació... La por al canvi, l'al·lèrgia a les inno­va­ci­ons, porta, molt sovint, a la medi­o­cri­tat de la repe­tició en no ser capaços d'ado­nar-se que curs rere curs els alum­nes can­vien. I ho fan no tan sols perquè no són els matei­xos, sinó perquè saben, actuen i sen­ten de forma dife­rent.

Si volem excel·lir en edu­cació hau­rem d'impul­sar la recerca pedagògica perquè aquesta ens per­meti inno­var. El nos­tre sis­tema edu­ca­tiu serà d'èxit si es mos­tra capaç de com­pa­ti­bi­lit­zar l'aposta per la qua­li­tat amb la pre­ser­vació de l'equi­tat. I això, sense recerca i inno­vació, sim­ple­ment no serà pos­si­ble. Tant de bo siguem capaços de fer d'aquesta aposta per la inno­vació pedagògica l'eix cen­tral del nou país que volem cons­truir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.