Opinió

Els catalans i l'Europa políglota

Avui Somescola, l'Assemblea de Docents de les Illes Balears
i Escola Valenciana
ens unim per primer
cop per defensar
l'escola en català

Les mane­res d'orga­nit­zar la vida en soci­e­tat estan con­di­ci­o­na­des per la història i la geo­gra­fia de cada país. Per això, obser­vem diferències nota­bles pel que fa a l'exigència política, econòmica, social i lingüística als dife­rents països del nos­tre entorn. És interes­sant conèixer i recor­dar les res­pec­ti­ves evo­lu­ci­ons històriques, perquè hi ha cir­cumstàncies del pas­sat de cada nació que expli­quen el com­por­ta­ment pre­sent i també les ambi­ci­ons de futur.

És bo pen­sar, però, que males experiències en el pas­sat no tenen per què impli­car espe­ci­als difi­cul­tats futu­res. Fins i tot, de les mali­fe­tes del pas­sat se'n poden deri­var lliçons sobre el que no es vol repe­tir. I al con­trari, un pas­sat sense trau­mes no asse­gura forçosa­ment un pre­sent pacífic i feliç. Allò impor­tant en la vida col·lec­tiva, com en la indi­vi­dual, és saber d'on venim. Per a molts ciu­ta­dans del Prin­ci­pat, de les Illes o del País Valencià, per exem­ple, el bilingüisme és un punt de par­tida cap al desit­jat poli­glo­tisme.

Els Països Cata­lans som un poble de mer­ca­ders, que ha vist arri­bar tota mena d'estran­gers a les seves cos­tes i que, d'altra banda, també ha viat­jat fora per tota mena de motius. Hem patit per força con­que­ri­dors o aco­llit de grat comer­ci­ants que, final­ment, ens han dei­xat la llen­gua deri­vada del llatí que par­lem avui. Amb un pas­sat de demo­gra­fia modesta, sem­pre hem neces­si­tat l'apor­tació dels nou­vin­guts. I al seu torn, ens ha cal­gut viat­jar per bus­car mer­cats per expor­tar pro­duc­tes que el mer­cat domèstic no absor­beix.

Aquest anar i venir, aquests con­tac­tes, han con­for­mat una men­ta­li­tat oberta. Fins i tot de l'inva­sor hem après llen­gua i des­tre­ses, sense tenir mai un sen­ti­ment de supe­ri­o­ri­tat; amb una acti­tud d'incor­po­rar tot el pos­si­ble al saber comú. Hem adqui­rit amb natu­ra­li­tat una dis­po­sició a accep­tar les pro­pos­tes que sig­ni­fi­quen sumar; tot el que sigui afe­gir riquesa mate­rial, cul­tu­ral i moral a la nos­tra con­ducta.

Avui, 28 de maig, Somes­cola, l'Assem­blea de Docents de les Illes Bale­ars i Escola Valen­ci­ana ens unim per pri­mer cop per defen­sar l'escola en català. Perquè no podem accep­tar que ens impo­sin limi­ta­ci­ons ni con­di­ci­o­nants que res­tin, que vul­guin fer més estret el cabal de conei­xe­ments que el nos­tre sis­tema edu­ca­tiu ha faci­li­tat amb èxit a tots els nens i nenes. Les tres prin­ci­pals coor­di­na­do­res cíviques i edu­ca­ti­ves dels Països Cata­lans rei­vin­di­ca­rem con­jun­ta­ment a Bar­ce­lona el dret dels infants del Prin­ci­pat i la Cata­lu­nya Nord, del País Valencià i de les Illes Bale­ars a rebre l'edu­cació en la llen­gua pròpia. Serà el pre­ludi de la mobi­lit­zació del 14 de juny a la capi­tal cata­lana, per defen­sar el model vigent a Cata­lu­nya i el nos­tre dret a deci­dir-lo
democràtica­ment i sense impo­si­ci­ons.

Els argu­ments pedagògics i una història d'èxit col·lec­tiu ens ava­len. Els joves aca­ben l'edu­cació secundària com­pe­tents en català i cas­tellà. Quan conei­xes dues llengües lla­ti­nes, la com­prensió i l'ús d'una ter­cera o més llengües és més fàcil. I és evi­dent que els esco­lars cata­lans també han de ser com­pe­tents en anglès, la lin­gua franca del segle XXI. Per això, volem seguir edu­cant ciu­ta­dans que es puguin enten­dre amb molts dels seus con­ciu­ta­dans del sud i la resta del nos­tre con­ti­nent.

Vet aquí el que ofe­rim a Europa: uns ciu­ta­dans dels Països Cata­lans poli­glots. Com ho són els nos­tres com­pa­tri­o­tes euro­peus del nord. Escan­di­naus i cata­lans, pobles de mar i de comerç, gent que prac­tica el res­pecte i l'admi­ració envers els altres. Amb una com­bi­nació d'humi­li­tat i d'orgull, volem expli­car aquesta apor­tació als ciu­ta­dans de països més grans en geo­gra­fia i demo­gra­fia, però que tenen una tendència obso­leta al mono­lingüisme.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia