Opinió

El Renaixement italià i Catalunya

El nostre futur, és el que molts catalans voldríem controlar. I en perdre el control del present vam perdre, també, el relat del passat

Tots els estu­di­ants de bat­xi­lle­rat saben que el Renai­xe­ment va ser un movi­ment cul­tu­ral, sor­git a Itàlia al segle XV, que va supo­sar la fi de l'edat mit­jana i el començament de l'edat moderna. Des d'Itàlia es va esten­dre a la resta d'Europa. El Renai­xe­ment l'asso­ciem sobre­tot a un canvi artístic, però va tenir també impor­tants impli­ca­ci­ons en àmbits com ara la cul­tura, la ciència, la política i l'eco­no­mia. En la seva expansió per la Medi­terrània, la corona cata­la­no­a­ra­go­nesa havia incor­po­rat un bon nom­bre de ter­ri­to­ris ita­li­ans. Sicília des del 1285, Sar­de­nya des del 1324 i el regne de Nàpols el 1442. Així, a mit­jan del segle XV, en ple Renai­xe­ment, pràcti­ca­ment la mei­tat de l'actual Itàlia for­mava part de la corona cata­lana. Mol­tes famílies cata­la­nes s'hi van des­plaçar amb càrrecs polítics i fei­nes vin­cu­la­des a l'admi­nis­tració. Les rela­ci­ons econòmiques entre Cata­lu­nya i els ter­ri­to­ris ita­li­ans també s'inten­si­fi­ca­ren. Les abun­do­ses colli­tes de blat de Sicília van ser­vir per abas­tir el Prin­ci­pat. Alguns cata­lans van fer for­tuna expor­tant cap a Itàlia pro­duc­tes ela­bo­rats, com ara els draps, la llana o cuirs, i per­llon­gant el tra­jecte per comer­ciar amb Ale­xan­dria, Cons­tan­ti­no­ble o Xipre.

Un dels punts cul­mi­nants d'aquesta relació entre la corona cata­la­no­a­ra­go­nesa i el Renai­xe­ment italià és la cone­guda família Borja, que va arri­bar a tenir dos papes: Alfons Borja (Calixt III, de 1455 a 1458) i Rode­ric Borja (Ale­xan­dre VI de 1492 al 1503). La història d'aquesta família valen­ci­ana ha arri­bat fins al pre­sent de forma deta­llada, tot i que esbi­ai­xada per la lle­genda negra que es va cons­truir al seu vol­tant, i la seva fama i influència es va escam­par per tot Itàlia i Europa. O Dio, la chi­esa romana in mani dei cata­lani, deia la ciu­tat de Roma en veure com Alfons Borja, fins ales­ho­res con­se­ller del rei Alfons IV el Magnànim, rei de Nàpols des del 1442, era esco­llit papa el 1455. Sobre­tot, veient com un gran nom­bre de fami­li­ars dels Borja, i mem­bres de la noblesa cata­lana pas­sa­ven a ocu­par càrrecs també a Roma. Emma­nuel Roda­ca­nachi, a la seva Història de Roma, del 1922, en par­lar d'aquest període, ens fa saber que: “Roma, men­tres­tant, s'omplia d'espa­nyols –de cata­lans com es deia–, i el rumor que el papa els aco­llia ama­ble­ment i els afa­vo­ria s'havia estès ràpida­ment ben lluny; els càrrecs, les fei­nes, els favors eren per a ells.” I afe­geix: “Pos­seint tots els càrrecs, con­tro­lant la poli­cia i els tri­bu­nals, els cata­lans es cre­ien que ho tenien tot permès. Alguns romans, per tal d'afa­la­gar-los, havien aga­fat el seu accent.”

Curi­o­sa­ment, tots aquests lli­gams polítics i econòmics no van tenir cap paral·lel en el ter­reny artístic. No conei­xem el nom de cap pin­tor, escul­tor o arqui­tecte català, mínima­ment relle­vant, que fes alguna obra a Itàlia durant el Renai­xe­ment. Es tracta d'una inu­sual des­con­nexió entre el món artístic i cul­tu­ral d'una banda i el món polític i econòmic de l'altra. La figura més emblemàtica del període, Leo­nardo da Vinci, va néixer a prop de Florència l'any 1452 i va tre­ba­llar per tot Itàlia, a Florència, Milà, Roma. Però sem­bla que la bio­gra­fia ofi­cial de Leo­nardo no està del tot clara, i pre­senta punts obs­curs i con­tra­dic­ci­ons. S'ha estre­nat fa poc un docu­men­tal sobre la figura d'aquest geni del Renai­xe­ment on es fan evi­dents alguns fets poc cone­guts de la seva vida. L'escut d'armes de Leo­nardo eren tres bar­res ver­me­lles sobre fons groc (la senyera cata­lana en el for­mat que pre­nia a diver­sos ter­ri­to­ris d'Itàlia, Mallorca o el Ros­selló), Leo­nardo va ser engi­nyer mili­tar de Cèsar Borja (que en un sal­con­duit l'ano­mena “fami­liar” seu), Leo­nardo es va moure per tota la península ita­li­ana, però sovint acom­pa­nyant la cort de prin­ce­ses cata­la­nes de Nàpols quan aques­tes es casa­ven amb nobles de dife­rents repúbli­ques. Una de les per­so­na­li­tats que s'han atribuït a la dona que va ser­vir de model a La Gio­conda és Isa­bel d'Aragó, filla del rei Fer­ran de Nàpols, cosí germà del rei Fer­ran el Catòlic.

Tots aquest fets, i altres de poc cone­guts, es des­cri­uen en el docu­men­tal Des­mun­tant Leo­nardo. Es cen­tra en les recer­ques que sobre la figura de Leo­nardo han dut a terme l'his­to­ri­a­dor Jordi Bil­beny i alguns col·labo­ra­dors seus. Després de veure aquest docu­men­tal, a l'espec­ta­dor li ve al cap una cone­guda frase de George Orwell, “qui con­trola el pre­sent, con­trola el pas­sat”, i el seu final més inqui­e­tant: “qui con­trola el pas­sat con­trola el futur.” Pre­ci­sa­ment això, el nos­tre futur, és el que molts cata­lans voldríem poder con­tro­lar. I és evi­dent que en per­dre el con­trol del nos­tre pre­sent vam per­dre, també, el relat del nos­tre pas­sat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia