Opinió

Inclusió i excel·lència

Hem de fer compatible un ensenyament no segregador, inclusiu, amb la màxima potenciació del talent de cadascú

Ara que comença un nou curs esco­lar pot ser un bon moment per refle­xi­o­nar sobre la sig­ni­fi­cació pràctica de deter­mi­na­des con­cep­ci­ons que impreg­nen el món edu­ca­tiu. Durant els dar­rers temps hem anat avançant des del con­cepte d'inte­gració esco­lar (la immensa majo­ria d'alum­nes han d'acu­dir a l'escola ordinària siguin qui­nes siguin les seves carac­terísti­ques físiques, psíqui­ques o cog­ni­ti­ves) cap al d'edu­cació inclu­siva (no només tots els alum­nes han de cabre a l'escola ordinària, sinó que aquesta ha de can­viar el que faci falta per poder aten­dre'ls segons les seves neces­si­tats).

En l'actu­a­li­tat dis­po­sem d'un sis­tema edu­ca­tiu molt més equi­ta­tiu i inclu­siu que aquell que teníem fa unes dècades. En tot aquest temps hem avançat molt en la cons­ci­en­ci­ació social, i també docent, sobre la neces­si­tat de poder aco­llir edu­ca­ti­va­ment les diver­ses neces­si­tats de tots els alum­nes. Natu­ral­ment encara estem lluny d'un model ideal d'escola inclu­siva donat que per­vi­uen, per un cos­tat, deter­mi­na­des resistències ideològiques i cor­po­ra­ti­ves i, per l'altre, con­di­ci­ons dels nos­tres cen­tres no pre­ci­sa­ment idònies per garan­tir una res­posta del tot inclu­siva davant les múlti­ples neces­si­tats edu­ca­ti­ves de l'alum­nat. Així mateix, el sis­tema edu­ca­tiu es mos­tra bas­tant ine­ficaç a l'hora de reconèixer i poten­ciar els talents de cadas­cun dels alum­nes i, per tant, de poder impul­sar l'excel·lència com una de les fites que hau­ria d'asso­lir el sis­tema. Com a soci­e­tat neces­si­tem que l'escola esti­muli l'excel·lència en els joves perquè puguin esde­ve­nir cap­da­van­ters en la recerca, el conei­xe­ment científic i tec­nològic, l'empre­ne­do­ria labo­ral i social... i siguin capaços d'apor­tar valor afe­git en els seus llocs de tre­ball o de res­pon­sa­bi­li­tat empre­sa­rial o empre­ne­dora.

La inclusió i l'excel·lència cons­ti­tu­ei­xen dos objec­tius incom­pa­ti­bles? Hi ha països els resul­tats edu­ca­tius dels quals demos­tren que la doble fina­li­tat és del tot pos­si­ble. Però per asso­lir aquesta fita ens caldrà enca­rar una trans­for­mació a fons d'un seguit de pràcti­ques que, pel fet d'haver-les estat fent d'una deter­mi­nada manera durant molt de temps, no són avui ni demà cap garan­tia d'eficàcia pedagògica. Hem de fer com­pa­ti­ble un ense­nya­ment no segre­ga­dor, inclu­siu, amb la màxima poten­ci­ació del talent de cadascú. Per això caldrà poten­ciar l'atenció edu­ca­tiva per­so­na­lit­zada, per aten­dre les neces­si­tats de cada alumne sense que això sig­ni­fi­qui excloure'l de la dinàmica social del seu grup classe hete­ro­geni de referència. Hau­rem de pla­ni­fi­car l'esco­la­rit­zació sota els prin­ci­pis de fle­xi­bi­li­tat nor­ma­tiva, cur­ri­cu­lar, orga­nit­za­tiva, meto­dològica, etc. Si per­sis­tim en l'apli­cació del model de docència homogènia que ara tenim segui­rem sense aten­dre eficaçment la diver­si­tat i con­ti­nu­a­rem donant res­pos­tes ina­de­qua­des als alum­nes més vul­ne­ra­bles i, també, als que reque­rei­xen nous i millors estímuls i rep­tes cog­ni­tius per poder excel·lir. Es fa neces­sari aban­do­nar la falsa idea que la com­pren­si­vi­tat d'un sis­tema edu­ca­tiu com­porta que tots els alum­nes hagin de roman­dre agru­pats sem­pre igual, fer les matei­xes coses, amb idèntics mate­ri­als i recur­sos, hagin d'arri­bar a les matei­xes fites i al mateix temps, etc. Ens cal orga­nit­zar l'ense­nya­ment i l'apre­nen­tatge de forma diversa per pos­si­bi­li­tar l'asso­li­ment del màxim poten­cial de cadascú evi­tant, al mateix temps, el gra­dual des­a­cord que es pro­du­eix entre les neces­si­tats vitals dels joves i els con­tin­guts esco­lars que els ofe­rim.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.