Política

La intervenció militar s’allunya

Els països reunits a Bogotà demanen una “solució pacífica” a la crisi veneçolana

Els EUA insisteixen a no descartar cap opció

Washington demana una reunió d’urgència del Consell de Seguretat

La pos­si­bi­li­tat d’una inter­venció armada que posi fi al govern de Nicolás Maduro a Veneçuela no sem­bla, almenys a hores d’ara, pre­vi­si­ble. El Grup de Lima, que des del 2017 aplega els tretze països lla­ti­no­a­me­ri­cans més el Canadà i que bus­quen una sor­tida a la crisi de Veneçuela, va allu­nyar ahir el fan­tasma d’una solució mili­tar.

La reunió feta a Bogotà ha dei­xat clar que els socis no volen un con­flicte que ame­naci l’esta­bi­li­tat regi­o­nal, i van pro­moure una sor­tida nego­ci­ada. La veu dis­cor­dant la va apor­tar els Estats Units, con­vi­dat espe­cial a la tro­bada. El seu vice­pre­si­dent, Mike Pence, va dir que el seu país espera una tran­sició “pacífica”, però va adver­tir que “com ha dit [Donald] Trump, totes les opci­ons estan sobre la taula”.

La posició del Grup de Lima era llar­ga­ment espe­rada per l’opo­sició a Maduro. Van ser els seus mem­bres els pri­mers que, a instàncies de l’Argen­tina i el Bra­sil, van reconèixer el pre­si­dent de l’Assem­blea Naci­o­nal, Juan Guaidó, com a pre­si­dent interí de Veneçuela. També els qui van pro­moure i van donar suport logístic a l’ope­ració de dis­sabte pas­sat, en què milers de per­so­nes van inten­tar entrar a Veneçuela des de Colòmbia i el Bra­sil amb tones d’ajuda huma­nitària. L’ope­ració va fra­cas­sar, però Guaidó no es va donar per vençut i va dema­nar “a la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal” man­te­nir ober­tes “totes les opci­ons” per der­ro­car Maduro, un mis­satge que va ser inter­pre­tat com una porta oberta a una inter­venció mili­tar.

El Grup de Lima va escol­tar ahir, un altre cop, els adver­ti­ments de Guaidó. “Ser per­mis­sius amb la usur­pació de poder seria una amenaça per a tot Amèrica. Volem la pau, però no la pau dels cemen­ti­ris”, els va dir el veneçolà. Els repre­sen­tants del Grup de Lima van escol­tar la demanda, però van dir que no a l’opció mili­tar.

Solució pacífica

La veu més ferma va arri­bar des del Perú. El vice­mi­nis­tre d’Exte­ri­ors, Hugo Zela, va adver­tir: “En el Grup de Lima llui­tem perquè la solució sigui pacífica.” El minis­tre d’Exte­ri­ors de Colòmbia i amfi­trió de la tro­bada, Hol­mes Tru­ji­llo, també va ser clar: “Hem rea­fir­mat una vegada i una altra el nos­tre com­promís amb la tran­sició democràtica i el res­ta­bli­ment de l’ordre cons­ti­tu­ci­o­nal a Veneçuela.”

L’estratègia colom­bi­ana, clau per la seva pro­xi­mi­tat ter­ri­to­rial, ha estat d’avançar en la demanda que “les for­ces mili­tars de Veneçuela se situïn al cos­tat cor­recte de la història i ofe­rei­xin la seva lle­ial­tat al pre­si­dent encar­re­gat perquè la dic­ta­dura arribi al seu ràpid final”, en parau­les del pre­si­dent Iván Duque. Els mili­tars, avui prin­ci­pal suport del govern, són la clau de la gover­na­bi­li­tat a Veneçuela.

Per Guaidó, la d’ahir va ser una tro­bada clau. L’auto­pro­cla­mat pre­si­dent interí no pot tor­nar a Veneçuela perquè la va aban­do­nar diven­dres mal­grat tenir una pro­hi­bició judi­cial de dei­xar el país. El cap de set­mana, va fra­cas­sar en l’intent de forçar el govern de Maduro a obrir les fron­te­res i no va acon­se­guir el suport dels mili­tars, com espe­rava. La seva carta gua­nya­dora és, ara enfor­tir el suport exte­rior, divi­dit entre els que dema­nen duresa con­tra Maduro i els que dema­nen nego­ciar. A l’altre cos­tat hi ha les naci­ons que donen suport a Cara­cas, com ara la Xina i Rússia.

El Grup de Lima ha estat fins ara una gran ajuda a la causa opo­si­tora, però l’aliat de més pes ha estat, des del pri­mer dia, els Estats Units. Per això ahir va ser deter­mi­nant la presència de Pence en la reunió, mal­grat que el seu país no en forma part. Pence va tras­lla­dar a Guaidó el suport “100% de Trump”. Va dema­nar, a més, a la resta dels països que con­ge­lin tots els actius veneçolans que ope­rin en els seus ter­ri­to­ris per aug­men­tar l’ofec finan­cer del govern. La prin­ci­pal apor­tació, però, va ser man­te­nir encesa la flama de la inter­venció mili­tar, una carta que Trump ha uti­lit­zat en cada referència a la crisi. “No hi ha marxa enrere i els suc­ces­sos dels últims dies han ser­vit per rati­fi­car la nos­tra deter­mi­nació”, va dir Pence a Bogotà. El des­ti­na­tari del mis­satge no era només Cara­cas, sinó també les potències lla­ti­no­a­me­ri­ca­nes que con­for­men el Grup de Lima perquè estre­nyin encara més el setge al vol­tant de Maduro.

Després de la reunió del Grup de Lima, la pressió es tras­llada ara al Con­sell de Segu­re­tat de l’ONU. Els Estats Units han dema­nat una reunió d’urgència per avui mateix, segons van avançar fonts diplomàtiques con­sul­ta­des per Reu­ters.

Ser permissius amb la usurpació de poder seria una amenaça per a tot Amèrica
Juan Guaidó
líder opositor veneçolà i autoproclamat president interí

Mèxic crida l’atenció a Maduro

Mèxic ha estat el gran absent en la cimera del Grup de Lima celebrat ahir a Bogotà. Ha estat també l’únic país amb pes regional que s’ha negat a reconèixer Juan Guaidó com a president interí de Veneçuela. No obstant això, el seu president, el líder d’esquerres Andrés Manuel López Obrador, va demanar ahir al govern de Nicolás Maduro que no caigui en “la temptació de l’ús de la força” després dels incidents de dissabte, quan l’intent de l’oposició d’entrar al país amb ajuda humanitària provinent dels Estats Units es va saldar amb quatre morts i centenars de ferits. “No puc opinar més perquè [el conflicte] està molt polaritzat, i jo considero que el millor és el diàleg i allunyar la temptació de l’ús de la força, que es busqui una solució diplomàtica”, va dir el president mexicà. La possibilitat d’una invasió armada va sobrevolar la reunió de Bogotà, en la qual tretze països llatinoamericans, més el Canadà i els Estats Units, van analitzar solucions a la crisi veneçolana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.