Política

Un país en mans d’un partit

El nou primer ministre britànic serà elegit pels 160.000 militants conservadors

Milers d’activistes euroescèptics s’han infiltrat a les seves files per poder influir en el resultat

Des del pas­sat 24 de maig, quan The­resa May va anun­ciar la seva dimissió, el Regne Unit està para­lit­zat men­tre el Par­tit Con­ser­va­dor escull un nou líder que es con­ver­tirà en pri­mer minis­tre. Tot i que la cam­pa­nya s’ha por­tat a terme a escala naci­o­nal, amb debats tele­vi­sats, el nou pri­mer minis­tre serà ele­git només pels 160.000 mem­bres del par­tit, que repre­sen­ten un 0,35% del total de l’elec­to­rat britànic i no coin­ci­dei­xen ni demogràfica­ment ni ideològica­ment amb la resta de la població.

Un 97% d’aquests 160.000 acti­vis­tes són blancs –en com­pa­ració amb el 87% dels britànics– i un 70% són homes –en relació amb el 51% del total–, segons un estudi del Cen­tre de Recerca Econòmica i Social. La majo­ria viuen al sud d’Angla­terra i un 60% a Lon­dres. També la mit­jana d’edat és molt més alta: un 17% tenen entre 18 i 35 anys, un 83% més de 36 anys i un 40% més de 66.

Són soci­al­ment con­ser­va­dors. Per exem­ple, tres quar­tes parts cre­uen que la gent jove no res­pecta els valors tra­di­ci­o­nals i un 60% donen suport a la reins­tau­ració de la pena de mort. També són molt con­ser­va­dors en matèria econòmica ja que només un 15% cre­uen que el govern hau­ria de redis­tri­buir la riquesa dels que més gua­nyen entre els que menys tenen. I estan a favor de les mesu­res d’aus­te­ri­tat.

Pel que fa a classe social, els britànics també estan infra­re­pre­sen­tats ja que el 86% dels mili­tants tories són de classe mit­jana i alta, un 25% són autònoms i més de la mei­tat tre­ba­llen al sec­tor pri­vat. Un 40% gua­nyen un mínim de 34.000 euros anu­als i un de cada 20, més de 115.000. A ells es diri­gia Boris John­son, un dels dos can­di­dats que que­den junt amb Jeremy Hunt, en la pre­sen­tació de la seva cam­pa­nya, quan va anun­ciar reduir els impos­tos als que gua­nyen més de 55.500 euros.

Es fa com­pli­cat de pen­sar que l’exal­calde de Lon­dres hagués fet aquesta pro­posta en unes elec­ci­ons gene­rals. De fet, una set­mana després de fer aquesta polèmica pro­mesa, al debat tele­vi­siu de la BBC, John­son no va garan­tir que portés a terme aquesta mesura.

També les pro­me­ses que estan fent sobre el Bre­xit estan diri­gi­des només als mili­tants del par­tit. Els 11 can­di­dats que van ini­ciar la cursa garan­tien la sor­tida de la UE. El Regne Unit està divi­dit entre els par­ti­da­ris i con­tra­ris a la UE men­tre que la majo­ria del Par­tit Con­ser­va­dor és euro­escèptic.

Dues ter­ce­res parts donen suport a un Bre­xit sense acord –la pro­mesa de John­son– en relació amb el 25% del total de la població que li dona suport. Un 84% s’opo­sen a la idea que se cele­bri un nou referèndum. Hi havia una forta opo­sició també a l’acord de May.

Una altra dada sig­ni­fi­ca­tiva és que en l’últim any s’han ins­crit 36.000 mem­bres nous, la majo­ria euro­escèptics. Des del Par­tit Con­ser­va­dor asse­gu­ren que es tracta d’una cam­pa­nya ini­ci­ada pel par­tit per reclu­tar nous mem­bres. Però asso­ci­a­ci­ons euro­peis­tes denun­cien la infil­tració de bre­xi­ters.

Fa un any el mag­nat Arron Banks, mece­nes del Bre­xit, va fer una crida a les xar­xes perquè els seus segui­dors s’ins­cri­gues­sin al Par­tit Con­ser­va­dor per forçar que el nou líder sigui bre­xi­ter. Augu­rava que l’elecció del nou pri­mer minis­tre es faria dins del par­tit, no a les urnes, com així és. Des d’ales­ho­res, Banks ha finançat diver­ses cam­pa­nyes de reclu­ta­ment. Un altre estudi revela que el 59% dels mem­bres dels tories van votar pel Par­tit del Bre­xit de Nigel Farage a les euro­pees de maig en què els tories van que­dar rele­gats a cin­quena força política.

Hunt recri­mina a John­son que no vul­gui fer cara a cara tele­vi­sius i argu­menta que els britànics tenen dret a saber com serà el nou pri­mer minis­tre, però ell mateix s’oposa que hi hagi elec­ci­ons abans del Bre­xit perquè per­drien el poder. La cam­pa­nya de John­son està cen­trada en els mili­tants del par­tit, la seva expo­sició és mínima. L’objec­tiu és ser esco­llit. Després haurà d’acon­se­guir els vots dels dipu­tats euro­peis­tes tories i dels 10 uni­o­nis­tes nord-irlan­de­sos per ser inves­tit pri­mer minis­tre. Però aquesta serà una altra guerra.

LES XIFRES

0,35
per cent
és el percentatge de població que representen les bases ‘tories’ i que tindran el poder d’imposar el nou primer ministre del país
40
per cent
és el percentatge de militants que guanyen més de 30.000 euros i que es veuran beneficiats per la rebaixa d’impostos de Johnson

Formacions polítiques més dèbils

El nombre de militants de les dues grans formacions polítiques britàniques ha anat disminuint progressivament. Els conservadors tenen ara 160.000 membres i els laboristes 550.000, en relació amb els tres i un milió que tenien, respectivament, a començaments de la dècada de 1950. En els últims anys han millorat els números gràcies a l’entrada de brexiters al Partit Conservador i d’activistes d’extrema esquerra laborista. Els que més han crescut són els partits petits com els nacionalistes escocesos o els euroescèptics de Farage que, en tres mesos d’existència, ha aconseguit més de 100.000 membres. En general, tot i aquest creixement, els partits britànics tenen menys militants. Representen només un 1% de la població, el percentatge més baix de la UE. També han perdut finançament. El 2% del pressupost conservador prové de la quota dels militants i la resta, de donants externs. I bona part d’aquests han decidit finançar el partit de Farage.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia