Política

Budó veu “deplorables i vergonyosos” els episodis racistes dels Mossos però deixa la “depuració” en mans de Buch

La portaveu del Govern troba “insuficients” els 3.200 milions d’euros de l’Estat a Catalunya per pal·liar els efectes del coronavirus

La també consellera de la Presidència insisteix a reprendre la taula de diàleg bilateral amb el govern espanyol, però sense marcar cap calendari

La por­ta­veu del Govern, Merit­xell Budó, ha asse­gu­rat aquest dimarts que el Con­sell Exe­cu­tiu ha vol­gut “denun­ciar els fets deplo­ra­bles i ver­go­nyo­sos” que envol­ten els Mos­sos en epi­so­dis racis­tes. Per al Govern, “danyen greu­ment la imatge dels Mos­sos”. “Lamen­tem i denun­ciem aques­tes acti­tuds com a Govern. Cal depu­rar aques­tes actu­a­ci­ons que no es cor­res­po­nen a una poli­cia democràtica”, ha dit.

La reflexió arriba sobre­tot, després que aquests dies s’hagi cone­gut un àudio on un agent insul­tava i vexava amb argu­ments racis­tes un detin­gut. Tant JxCat com ERC han dema­nat més con­tundència al Depar­ta­ment d’Inte­rior, que ha can­viat de destí els agents que van par­ti­ci­par en la detenció.

Budó ha vol­gut dei­xar clar que el depar­ta­ment que lidera el con­se­ller Miquel Buch “està tre­ba­llant de quina manera s’ha d’orga­nit­zar el cos poli­cial” per tal “d’era­di­car” aques­tes pràcti­ques i “depu­rar-ne” les res­pon­sa­bi­li­tats. “Són actu­a­ci­ons xenòfobes i racis­tes que no es poden per­me­tre. Són acti­tuds molt mino­ritàries, s’ha de dir també, però que s’han d’era­di­car”, ha dit.

Amb tot, ha recor­dat que de moment el Con­sell Exe­cu­tiu no ha anat més enllà en dema­nar mesu­res a Buch perquè el con­se­ller no ha pogut estar aquest dimarts a la reunió, donat que decla­rava davant el TSJC pel cas de la pro­tecció poli­cial a l’expre­si­dent Car­les Puig­de­mont. “Clar que ho abor­da­rem i clar que Inte­rior ho està fent”, s’ha limi­tat a dir, dei­xant ara en mans de Buch les mesu­res a adop­tar.

De la mateixa manera, Budó ha vol­gut con­dem­nar l’epi­sodi de Premià de Mar, on un grup de veïns va arre­me­tre con­tra els que vivien en un pis ocu­pat i que també eren de raça negra. “És inac­cep­ta­ble que en una democràcia amb jut­ges i poli­cies democràtiques algú pre­ten­gui actuar pel seu compte. És una acti­tud inac­cep­ta­ble. Serem impla­ca­bles amb aques­tes actu­a­ci­ons i les com­ba­trem”, ha avi­sat la por­ta­veu.

D’altra banda, la por­ta­veu del Govern, Merit­xell Budó, con­si­dera que els 3.200 mili­ons d’euros que l’Estat des­ti­narà a Cata­lu­nya per pal·liar els efec­tes del coro­na­vi­rus són “insu­fi­ci­ents”. Així ho ha expli­cat durant la roda de premsa d’aquest dimarts, poste­rior al Con­sell Exe­cu­tiu.

Budó ha argu­men­tat que el cost d’afec­tació directa sobre el pres­su­post de la Gene­ra­li­tat és de 4.500 mili­ons. La xifra dels 3.200 mili­ons de la Mon­cloa cor­res­pon a la part que per­to­ca­ria a Cata­lu­nya dins dels 16.000 mili­ons que el govern espa­nyol va anun­ciar que repar­ti­ria entre les auto­no­mies.

La con­se­llera també ha insis­tit en “repren­dre” la taula de diàleg bila­te­ral entre els dos exe­cu­tius, però sense mar­car cap eix tem­po­ral.

Sobre la segona reunió de la taula de diàleg –ERC la situa abans del 15 de juliol–, Budó ha cons­ta­tat que el pre­si­dent, Quim Torra, i el govern espa­nyol encara han de fer la seva pro­posta. La con­se­llera també ha rei­te­rat que la pri­o­ri­tat del Govern implica modi­fi­car els pres­su­pos­tos i donar res­posta a la situ­ació d’emergència sanitària, i no per fixar ara la data de les pròximes elec­ci­ons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia