Política

El TSJC obliga a modificar els projectes lingüístics de dues escoles públiques per incorporar-hi un 25% de castellà

Un centre de Barcelona i un d’Abrera hauran d’impartir-hi assignatures no lingüístiques en àrees troncals o anàlogues

El Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia de Cata­lu­nya (TSJC) obliga en dues sentències del 23 de març a modi­fi­car els pro­jec­tes lingüístics d’una escola pública de Bar­ce­lona i d’una altra d’Abrera per incor­po­rar-hi el cas­tellà com a llen­gua vehi­cu­lar en una pro­porció del 25% de les hores lec­ti­ves.

El tri­bu­nal, d’acord amb la doc­trina del Tri­bu­nal Suprem, esti­pula que s’ha d’impar­tir en aquesta llen­gua matèries no lingüísti­ques d’àrees tron­cals o anàlogues. En canvi, els magis­trats tom­ben la pre­tensió dels deman­dants d’obli­gar els cen­tres a rotu­lar almenys en català i cas­tellà els senyals dels col·legis. Aques­tes modi­fi­ca­ci­ons hau­ran de ser vigents men­tre els fills dels deman­dants cur­sin estu­dis a les esco­les en qüestió.

Les sentències, que no són fer­mes i es poden recórrer davant del Tri­bu­nal Suprem, reso­len els recur­sos dels deman­dants con­tra la reso­lució del con­se­ller d’Ense­nya­ment del 25 de juliol del 2018, ales­ho­res Josep Bar galló, que deses­ti­mava la sol·lici­tud de modi­fi­cació del règim lingüístic del sis­tema edu­ca­tiu públic català.

Els tex­tos esti­men les pre­ten­si­ons de reconèixer com a situ­ació jurídica indi­vi­du­a­lit­zada el dret dels menors a rebre en cas­tellà “en pro­porció rao­na­ble” l’ense­nya­ment. Aquest paràmetre s’esta­bleix “par­tint de la con­si­de­ració del català com a cen­tre de gra­ve­tat” del sis­tema edu­ca­tiu i fixa la presència mínima del cas­tellà “com a llen­gua vehi­cu­lar, en el curs i classe on els fills del recur­rent seguei­xen els estu­dis”, en un 25% de les hores efec­ti­va­ment lec­ti­ves.

A més, el tri­bu­nal esta­bleix que s’ha d’impar­tir en aquesta llen­gua ofi­cial “a més de l’àrea, matèria o assig­na­tura lingüística cor­res­po­nent al seu apre­nen­tatge, almenys una altra àrea, matèria o assig­na­tura no lingüística cur­ri­cu­lar de caràcter tron­cal o anàloga, clas­si­fi­ca­ci­ons o cate­go­ries que, en exe­cució de sentència, hau­ran d’adap­tar-se a les noves clas­si­fi­ca­ci­ons o cate­go­ries esta­bler­tes a la llei orgànica 3/2020”.

La dis­po­sició es limita al període d’ense­nya­ment obli­ga­tori dels menors, que en el moment d’inter­po­sar els recur­sos cur­sa­ven P3 i pri­mer de primària en el cas de l’escola de Bar­ce­lona i P3 i P4 en el cas de la d’Abrera.

En sin­to­nia amb aquesta decisió, el TSJC estima la pre­tensió dels deman­dants d’anul·lar els pro­jec­tes lingüístics d’amb­dues esco­les en el punt en què, a parer del tri­bu­nal, no com­plei­xen la dis­po­sició d’impar­tir el 25% de l’ense­nya­ment en cas­tellà en àrees no lingüísti­ques cur­ri­cu­lars de caràcter tron­cal o anàloga.

En canvi, els magis­trats han deses­ti­mat la pre­tensió dels deman­dants que la reto­lació i senya­lit­za­ci­ons escri­tes del cen­tre s’hagin de fer almenys en català i cas­tellà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia