Política

Regne Unit

Situació econòmica

Els britànics es queden sense mà d’obra

La manca de conductors de camió a conseqüència del ‘Brexit’ i la Covid-19 ha deixat les prestatgeries dels supermercats sense productes

La pandèmia ha afectat l’hostaleria i ha provocat que molts ciutadans comunitaris tornin cap als seus països d’origen

Hi ha pubs que han de tancar un o dos dies a la setmana perquè no tenen prou personal

Les imatges de prestatgeries buides en molts supermercats britànics s’han convertit en habituals en els últims mesos.

El problema no és que no hi hagi productes, sinó que no hi ha conductors de camions per transportar els productes des dels magatzems fins als supermercats.

Milers de camioners van marxar després del Brexit i durant la Covid-19. La majoria eren de l’Europa de l’Est i van tornar cap a casa a partir de l’1 de gener, quan el Regne Unit va sortir definitivament de la UE. Això ha provocat que hi hagi una mancança de gairebé 100.000 camioners (en total al Regne Unit n’hi ha 320.000).

En una reunió amb el govern el mes passat, representants del sector de l’alimentació van demanar que es facin servir conductors de l’exèrcit, una petició que va ser rebutjada per l’executiu encapçalat per Boris Johnson. I van avisar que hi haurà un problema d’abastiment durant els pròxims divuit mesos si no s’actua immediatament i es preparen nous conductors. “Calen divuit mesos per formar nous conductors”, va declarar Richard Burnett, el director de l’associació de transportistes britànica. La pregunta és d’on els trauran.

Dues de les principals cadenes de supermercats britàniques, Asda i Tesco, estan oferint fins a 1.200 euros extres d’aquí a final d’any per als nous conductors. Un altre dels sectors que més estan patint és el de l’hostaleria, que es nodria principalment de treballadors de la UE. Fins al 70% del total de treballadors de bars i restaurants eren comunitaris.

Ja no compensa

Durant molts anys era habitual viatjar a Londres i a altres ciutats britàniques per treballar de cambrer, entre altres professions mal pagades, per poder aprendre l’anglès durant una temporada. Els restaurants estaven plens de catalans, d’espanyols, de polonesos o d’hongaresos. Mentre que les cafeteries eren plenes d’italians. Ara tot això s’ha acabat amb el Brexit. I aquest 70% de treballadors comunitaris no ha estat suplert. Molts han marxat (perquè era un sector molt de pas) i, el més important, ja no està arribant mà d’obra nova.

La situació és especialment delicada a zones de fora de Londres. Alguns pubs, per exemple, han explicat que han de tancar un o dos dies a la setmana perquè els falten treballadors i perquè aquests ja no poden fer més hores. El principal problema és el Brexit, però la situació s’ha agreujat amb la Covid-19 ja que molts cuiners, després de quedar-se a casa durant el confinament, s’han adonat que ja no els compensa treballar tantes hores i tots els caps de setmana.

La diputada socialdemòcrata d’Oxford, Layla Moran, ha demanat al govern que permeti al sector contractar mà d’obra estrangera. El mínim que demana el govern per poder obtenir un visat per treballar al país són 25.600 lliures, uns 30.000 euros anuals, una quantitat molt per sobre del que guanyen cambrers i cuiners.

Crisi a la construcció

Un altre sector que està patint les conseqüències del Brexit és el de la construcció, també per la manca de treballadors, a més de la falta d’alguns materials de construcció bàsics, que no estan arribant al país. I es produeix en un moment en què el govern està invertint en nous edificis i infraestructures. L’ocupació del sector de la construcció va caure de 2,3 milions el 2017 a 2,1 milions a finals del 2020, cosa que representa un descens del 4% en els treballadors nascuts al Regne Unit i un 42% en els treballadors de la UE, segons dades de l’oficina d’estadística governamental.

A tot això s’hi afegeix el problema de l’envelliment del sector, el mateix que té el del transport, ja que la mitjana d’edat dels camioners és de 55 anys i només un 1% tenen menys de 25 anys. En el cas de la construcció, es preveu que més de 500.000 treballadors nascuts al Regne Unit es retirin en els pròxims deu o quinze anys. O sigui que caldrà encara més mà d’obra estrangera.

Des del sector s’està intentant pressionar el govern perquè relaxi les polítiques d’immigració i permeti l’entrada de més mà d’obra estrangera. El govern ha recordat que el nou sistema d’immigració post-Brexit està dissenyat per preparar, invertir i contractar treballadors britànics i ajustar el sector al que hi ha al país, i no contractar-ne de fora.

LES XIFRES

320.000
camioners
hi ha al Regne Unit. Es calcula que en farien falta encara 100.000 més.
30.000
euros anuals,
com a mínim, demana el govern britànic per poder obtenir un visat per treballar al país.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Aragonès condiciona assistir a la Conferència de Presidents al fet que s’hi parli d’ampliar el fons Covid per al 2022

Barcelona

Puigneró, sobre els comuns: “No podem discriminar algú que vol aprovar uns pressupostos que porten el segell de JxCat”

BARCELONA

Albiach: “L’acord de pressupostos és un inici del que vindrà. S’han acabat les majories absolutes”

BARCELONA
LAURA BORRÀS
PRESIDENTA DEL PARLAMENT DE CATALUNYA

“Si la majoria s’ha trencat, es refà, és un imperatiu”

Barcelona

La Xina silencia amb mà de ferro les denúncies del #MeToo

Tòquio
MARISA PANISELLO I ALONS NAVARRO
PORTAVEUS DE LA COMISSIÓ PER LA RETIRADA DELS SÍMBOLS FRANQUISTES DE TORTOSA

“Volen allargar la retirada del monument per si cau la llei de memòria”

Tortosa

L’OMS critica les restriccions de viatges per l’òmicron

nairobi

Cap solució en la reunió sobre els migrants de Calais

París

Suport de la CE i l’OTAN a Lituània davant Minsk

vílnius