Política

El govern rebutja afectar la Ricarda per ampliar el Prat

La portaveu afirma que protegir la llacuna és una “línia vermella” compartida per president i vicepresident

El pronunciament aclaridor vol esvair dubtes sobre discrepàncies internes en l’afer

El govern català rebutja qual­se­vol pro­jecte d’ampli­ació de l’aero­port del Prat que suposi afec­tar la lla­cuna de la Ricarda, zona ambi­en­tal pro­te­gida per la legis­lació euro­pea. Ho va fer diven­dres explícita­ment el pre­si­dent Pere Ara­gonès en res­posta al docu­ment entre governs fet públic diven­dres mateix, i ahir l’exe­cu­tiu català va esvair dub­tes i ambigüitats en la seva reunió de tre­ball a la gar­rot­xina Vall d’en Bas.

Diven­dres, el ges­tor aero­por­tu­ari espa­nyol Aena va enviar als mit­jans de comu­ni­cació una nota de premsa sobre el Docu­ment de Regu­lació Aero­portuària (Dora) per al període 2022-2026 que havia ana­lit­zat el mateix dia el Comitè de Coor­di­nació Aero­portuària de Cata­lu­nya, en què hi era pre­sent en repre­sen­tació de la Gene­ra­li­tat Isi­dre Gavín, secre­tari de Ter­ri­tori i Mobi­li­tat del Depar­ta­ment encapçalat pel vice­pre­si­dent Jordi Puig­neró (JxCat).

La nota de premsa d’Aena va con­fir­mar que el Dora pre­veu ampliar la pista d’ater­ratge lito­ral cap a l’est, és a dir, cap a l’espai pro­te­git per la xarxa Natura 2000. Però, a més, també es va aca­bar conei­xent que el docu­ment, sense citar el nom de la Ricarda, afirma tex­tu­al­ment que “l’ampli­ació del camp de vols, i con­cre­ta­ment de la pista 07R/25L i els seus roda­ments asso­ci­ats cap a l’est, man­te­nint el llin­dar per a ater­rat­ges en la ubi­cació actual, afec­ta­ria zones de la Xarxa Natura 2000”, raó per la qual es plan­teja que caldrà com­pen­sar aquesta ocu­pació pro­te­gint altres espais adja­cents.

Enmig de les crítiques de l’alcalde del Prat i part del govern de Bar­ce­lona acu­sant l’exe­cu­tiu català de “men­tir” quan deia a l’agost que es pro­te­gi­ria la Ricarda, el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, el repu­blicà Pere Ara­gonès, va reac­ci­o­nar exi­gint expli­ca­ci­ons i la rec­ti­fi­cació d’Aena per un plan­te­ja­ment “que danya la zona pro­te­gida de la Ricarda”. I també va adver­tir en clau interna que el Dora no reflec­tia “el con­sens esta­blert en el si del govern català”. Els dub­tes sobre la posició en el govern es basa­ven en el fet que tant Aena com el Depar­ta­ment de la Vice­pre­sidència afir­ma­ven que no hi havia can­vis sobre l’acord de l’agost i des de vice­pre­sidència es man­te­nia que la manera d’ampliar la ter­cera pista no es defi­nirà fins al futur pla direc­tor.

Des­tros­sar o afec­tar

Ahir, però, la jor­nada de tre­ball de la Vall d’en Bas en què van assis­tir tots els mem­bres del govern va ser­vir per fer explícit un rebuig con­sen­suat a l’afec­tació de la Ricarda. En la com­pa­rei­xença poste­rior de la por­ta­veu de l’exe­cu­tiu, Patrícia Plaja va llançar el mis­satge que hau­rien “com­par­tit” Ara­gonès i Puig­neró durant la reunió que l’exe­cu­tiu “no ava­larà cap reforma que des­trossi la lla­cuna de la Ricarda”. Al terme “des­tros­sar”, s’hi va refe­rir també la por­ta­veu en ocasió de les pre­gun­tes poste­ri­ors de peri­o­dis­tes però també hi va afe­gir que l’exe­cu­tiu tam­poc accep­tarà un allar­ga­ment de la ter­cera pista que “afecti” l’espai pro­te­git, una con­dició que es rea­fir­mava en la nota de premsa ofi­cial poste­rior a la reunió.

La por­ta­veu hi va afe­gir que la pro­tecció medi­am­bi­en­tal és la “línia ver­me­lla” de l’ampli­ació de l’aero­port. El dis­seny de la reforma, va rea­fir­mar, s’haurà de defi­nir en el pla direc­tor i amb el “màxim con­sens”, tal com va adver­tir el pre­si­dent la vigília. Con­sens que avui no exis­teix entre governs: en el si dels governs espa­nyol i de Bar­ce­lona dis­cre­pen soci­a­lis­tes i comuns. Ahir, el català va esce­ni­fi­car el seu con­sens.

Ja està decidit que no s’avalarà cap reforma de l’aeroport del Prat que destrossi la llacuna de la Ricarda
El missatge compartit és que la protecció mediambiental és la línia vermella
Patrícia Plaja
portaveu del govern català
Les declaracions del govern [fetes fins ahir sobre l’aeroport] no han estat gens clares
Eulàlia Reguant
diputada de la cup

La CUP insta Aragonès i Puigneró a explicar-se

La CUP es va agafar a la manca de claredat fins ara de l’executiu català sobre la Ricarda per exigir ahir la compareixença del president Aragonès i del vicepresident Puigneró perquè expliquessin quina és la posició comuna. Aprofitant l’escola d’estiu que els cupaires fan a Granollers i abans que el govern català fixés des de la Garrotxa la seva posició, la CUP va comparèixer davant dels mitjans per pronunciar-se sobre l’aeroport. La diputada Eulàlia Reguant va demanar la compareixença “urgent” d’ambdós dirigents al Parlament perquè expliquessin “a quin acord han arribat amb l’Estat per l’ampliació del Prat i si afecta la Ricarda”, segons informaven les agències. Reguant va denunciar que les declaracions del govern fins ara sobre l’ampliació “no han estat gens clares” i va advertir que “amb accions com les de l’aeroport, el Circuit de Catalunya i els Jocs Olímpics d’hivern” l’executiu s’acomoda en la “sociovergència” i s’allunya de l’acord d’investidura amb la CUP –acord d’ERC– i de la possibilitat que la formació doni suport al pressupost. La CUP va cridar a manifestar-se contra l’ampliació el dia 19.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.