Política

Londres accelera la modificació unilateral del pacte del ‘Brexit’

El Parlament debat la llei exprés de Johnson per eliminar parts de l’acord

El text supera una primera votació

El Parlament britànic va iniciar ahir el procés per modificar de manera unilateral el protocol nord-irlandès del Brexit, un procés que el primer ministre vol accelerar i tenir enllestit abans de les vacances de la cambra, a mitjan juliol. Seria una aprovació rècord d’una llei, perquè es reduiria a setmanes el que sol trigar mesos.

La sessió d’ahir es va allargar més enllà de les 10 del vespre (hora local), quan el text va ser sotmès a una primera votació. Era la segona fase del debat i el primer cop que els diputats el podien votar. La cambra el va aprovar per 295 vots a favor i 221 en contra, una votació molt ajustada tot i la clara majoria que té Johnson.

Ara queden tres fases més als Comuns (cambra baixa) abans que passi, si finalment s’aprova, als Lords (cambra alta), on el govern conservador no té majoria i el projecte legislatiu podria ser esmenat i retornat a la cambra baixa. Aquesta peça legislativa elimina parts de l’acord negociat i signat entre Boris Johnson i la Unió Europea. Permet la circulació sense controls dels productes que procedeixen de la Gran Bretanya i es queden a Irlanda del Nord. L’acord signat per Johnson traslladava la duana a la costa que separa Irlanda del Nord i la Gran Bretanya. Els unionistes probritànics nord-irlandesos refusen de formar govern a la regió fins que no s’elimini el protocol. Johnson qualifica les modificacions de ridícules i acusa la UE d’exagerar la reacció.

La ministra d’Afers Estrangers, Liz Truss, va dir ahir, en absència de Johnson, que és al G7, que el protocol minva el acords del pau de 1998 a la regió. Des del bàndol europeu diuen tot el contrari. El cap de la diplomàcia irlandesa, Simon Coveney, va dir ahir que la llei que vol aprovar Johnson “danya els acords de pau, no els protegeix, i viola la legislació internacional i danya la reputació del Regne Unit”.

La UE va denunciar el Regne Unit davant del Tribunal de Justícia de la UE. Brussel·les adverteix de les conseqüències de l’aprovació d’aquesta llei, que provocaria una guerra comercial entre les dues parts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Crida de Zelenski a impedir que Rússia reprengui la iniciativa

BARCELONA

Atacs d’Israel a Hamàs al nord de Gaza i contra Hezbol·là al Liban

BARCELONA

Mas Guix plantarà dilluns el Consell de Política Fiscal i Financera

barcelona

CCOO i UGT demanen una pujada de l’indicador de renda de suficiència

BARCELONA
política

Els comuns i Junts, els que més retenen el vot

barcelona
Guerra al Pròxim Orient

Guterres parla d’“abisme” a Gaza i l’OMS avisa del col·lapse sanitari

Barcelona

Le Pen a la banqueta per malversació de fons públics europeus

barcelona

La UE destinarà 125 milions en ajuda humanitària per a Gaza i Cisjordània el 2024

barcelona

Hamàs acusa Israel de la mort de diversos ostatges

barcelona