Política

Galícia

L’exdirectiu d’Adif culpa el maquinista de l’accident de Santiago de Compostel·la

Andrés Cortabitarte assenyala que el conductor va incomplir el límit de velocitat i que parlava per telèfon

Defesa que l’avaluació de riscos de la línia on es va produir el sinistre no era responsabilitat seva

Andrés Cor­ta­bi­tarte, direc­tor de la segu­re­tat en la cir­cu­lació d’Adif del 2005 fins al 2 de juny de 2013, ha cul­pat aquest dijous de l’acci­dent del tren Alvia a San­ti­ago de Com­pos­tel·la a l’altre acu­sat, el maqui­nista Fran­cisco José Garzón Amo,

L’exdi­rec­tiu del ges­tor d’infra­es­truc­tu­res fer­roviàries ha defen­sat en la seva decla­ració al judici del sinis­tre que la causa del des­car­ri­la­ment va ser un “incom­pli­ment” de la velo­ci­tat màxima per part del con­duc­tor.

Cor­ta­bi­tarte també ha posat l’èmfasi en la con­versa de 100 segons del maqui­nista amb l’inter­ven­tor de bord, i que segons ell no s’hau­ria d’haver produït. “Això no pot fer-ho”, “és il·legal fer-ho”, ha afir­mat. L’acu­sat ha asse­nya­lat que la tru­cada era per un assumpte que havia de pas­sar “hora i mitja després”, ja que es trac­tava de faci­li­tar el desem­bar­ca­ment d’una família amb neces­si­tats espe­ci­als que havia de bai­xar a Pon­te­deume (A Coru­nya).

Segons Cota­bi­tarte, en par­lar pel mòbil cor­po­ra­tiu Garzón perd “tota la situ­ació del que té al davant”. “Si hagués fre­nat qua­tre segons abans, ara no seriem aquí. Som aquí per qua­tre segons”, ha afir­mat.

El 24 de juliol de 2013 el tren d’alta velo­ci­tat va des­car­ri­lar i va xocar con­tra un mur de for­migó a la corba d’A Gran­deira, a l’entrada de San­ti­ago, on la velo­ci­tat està limi­tada a 80 quilòmetres per hora. El des­as­tre va dei­xar 80 morts i 145 ferits.

En aquell moment, a diferència de l’actu­a­li­tat, no hi havia bali­ses ni avi­sos pre­vis de la limi­tació de velo­ci­tat al tram de l’acci­dent, motiu pel qual el maqui­nista –que va adme­tre haver per­dut la “consciència situ­a­ci­o­nal”– es va tro­bar de cop amb el senyal de limi­tació de velo­ci­tat.

L’exdi­rec­tor de segu­re­tat en la cir­cu­lació d’Adif ha inci­dit que hi ha “1.800 cor­bes” amb les matei­xes “carac­terísti­ques” que la d’A Gran­deira, “o fins i tot pit­jors”. Segons ha expli­cat, el dis­seny del revolt on es va pro­duir el “fatal” des­car­ri­la­ment estava pen­sat per poder anar-hi fins a 160 quilòmetres per hora, el doble de la velo­ci­tat de con­fort, que era de 80, però el tren sinis­trat anava a més del doble de la màxima per­mesa. “El que ningú pot pre­veure és que un tren pugui pas­sar a més de 160 quilòmetres per hora”, ha asse­nya­lat.

El maqui­nista, que no ha estat pre­sent a la decla­ració de l’exdi­rec­tiu, va fre­nar fins als 179 quilòmetres per hora. Segons Cor­ta­bi­tarte, si hagués arri­bat a reduir a 160 no s’hau­ria produït el des­car­ri­la­ment.

“El que és impen­sa­ble és que algú, al lloc més impor­tant d’una línia, li esti­gui dient al tren que està bé, enga­nyant el tren amb el sis­tema d’home mort, men­tre parla per telèfon”, ha insis­tit. L’acu­sat ha posat l’exem­ple d’un con­duc­tor d’autobús que “baixi per Despeñaper­ros par­lant per telèfon”.


Al·lega que l’ava­lu­ació de ris­cos de la línia no era res­pon­sa­bi­li­tat seva
D’altra banda, ha defen­sat que entre les fun­ci­ons que tenia ales­ho­res no hi havia la d’ava­luar els ris­cos de la línia 082, on es va pro­duir l’acci­dent.

Durant l’inter­ro­ga­tori de la fis­ca­lia, l’acu­sat ha indi­cat que no tenia aquesta facul­tat i tam­poc cap pes sobre la cons­trucció. Quan el fis­cal li ha indi­cat que durant la fase ins­truc­tora va dir que ell era el màxim res­pon­sa­ble de la segu­re­tat i que a aquest efecte havia emès un cer­ti­fi­cat sobre aquesta línia, ha repli­cat que el seu era un més.

“És un més dels vuit cer­ti­fi­cats. És un més. Tots són neces­sa­ris”, ha expres­sat a la sala de vis­tes habi­li­tada a la Ciu­tat de la Cul­tura de San­ti­ago de Com­pos­tel·la per a la vista oral del judici.

“La direcció de Segu­re­tat l’únic que fa en aquesta obra és [cer­ti­fi­car] que en el con­trol, coman­da­ment i senya­lit­zació s’ha com­plert la nor­ma­tiva Cene­lec”, que té com a fina­li­tat defi­nir i esta­blir la meto­do­lo­gia de com asso­lir els objec­tius d’un sis­tema fer­ro­vi­ari en ter­mes de fia­bi­li­tat, dis­po­ni­bi­li­tat i man­te­ni­ment.

“No hi ha una per­sona que signi abso­lu­ta­ment la cer­ti­fi­cació”, ha al·legat l’ex-alt càrrec de d’Adif.

Cor­ta­bi­tarte podria haver decla­rat la set­mana pas­sada, com estava pre­vist, però va dema­nar un ajor­na­ment, que va ser admès, per recu­pe­rar-se del cop que li va cla­var el pare d’una de les vuit dese­nes de vícti­mes mor­tals, una agressió  lleu per la qual aquest home es va dis­cul­par.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.