Política

Suècia

Ulf Kristersson governarà amb el suport de la ultradreta

El líder conservador anuncia un acord de govern amb demòcrates i liberals, que rebrà el suport parlamentari de Demòcrates de Suècia

La investidura es podria celebrar el proper dilluns

El líder conservador suec, Ulf Kristersson, ha anunciat aquest divendres un acord per governar amb democratacristians i liberals, amb el suport extern de l’ultradretà Demòcrates de Suècia (SD), que li garantirà la majoria al Parlament.

“Rebem un mandat del poble suec el dia de les eleccions i el prenem amb la major serietat. El canvi no és només necessari, també és possible, i els quatre partits podem oferir aquest canvi”, ha defensat en roda de premsa Kristersson.

L’acord aplana el camí perquè el president de la cambra, Andreas Norlén, pugui convocar una votació per investir Kristersson com a primer ministre.  Kristersson es reunirà amb Norlén per presentar-li l’acord i aquest anunciarà quan es produeix la votació, probablement el pròxim dilluns.

El líder de l’SD, Jimmie Åkesson, ha reconegut en la mateixa compareixença que el seu partit hauria preferit un govern de majoria del qual formés part, però ha valorat haver obtingut una influència política “significativa” en l’acord presentat avui.

El dirigent ultradretà ha posat d’exemple que el nou executiu endurirà la política d’immigració i els criteris per adquirir la nacionalitat sueca. “Les regles d’asil a Suècia no han de ser més generoses del que ens obliga el dret comunitari”, ha afirmat Åkesson

També ha apuntat que impulsaran mesures en la lluita contra la criminalitat exercida per bandes de delinqüents, com duplicar les penes o permetre testimonis anònims. Així mateix, ha avançat el govern estudiarà una prohibició nacional de la mendicitat.

L’SD, amb arrels neonazis en la seva fundació a finals de la dècada de 1980, va ser sotmès a un “cordó sanitari” per la resta de forces des de la seva entrada al Parlament el 2010, cosa que explica que els socialdemòcrates hagin governat en minoria les dues passades legislatures malgrat que a la Cambra hi havia majoria de centredreta.

Però conservadors, cristianodemòcrates i liberals es van obrir l’últim any a trencar aquest aïllament i pactar amb l’SD, tot i que van rebutjar la seva entrada en un executiu.

El bloc de dreta es va imposar en les eleccions legislatives del passat 11 de setembre, en les quals va obtenir 176 escons enfront dels 173 del centreesquerra. El partit socialdemòcrata de la primera ministra sortint, Magdalena Andersson, va mantenir la condició de força més votada amb el 30,3 %.

El líder conservador va rebre el passat dia 19 l’encàrrec oficial de dirigir les negociacions després que Norlén s’entrevistés amb tots els líders polítics i una majoria li donés el seu recolzament.



[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

“El vot és el màxim símbol de la democràcia”: Crida del govern i d’Aragonès a la participació

barcelona

La votació dels candidats de Barcelona

barcelona

Biden arriba a un acord sobre el sostre de deute i evita la suspensió de pagaments

barcelona

Normalitat en l’obertura dels 2.700 col·legis electorals

barcelona
diari de campanya

Estampes del passat

Es busca cap d’obres

barcelona

Cinc milions i mig de catalans, cridats a triar 9.139 regidors

barcelona

Repensar el govern local, el repte que ve

barcelona
Estats units

Kissinger fa cent anys enmig de més revelacions sobre l’ajut a Pinochet

barcelona