Política

França no exclou una entrega condicionada de caces a Kíiv

Exigiria que no s’usessin per atacar territori rus

Polònia anuncia la disposició a lliurar F-16 “en coordinació” amb els aliats

Rússia reitera que l’enviament de més armes farà escalar el conflicte

Després dels tancs, ara sorgeixen diferències entre els aliats sobre l’eventual lliurament d’avions de combat a Ucraïna, reclamats amb insistència pel president del país, Volodímir Zelenksi.

El francès Emmanuel Macron va assegurar ahir a La Haia que “res està exclòs” a l’hora d’ajudar Kíiv en la guerra contra Rússia –inclosos els avions–, tot i que va mostrar cautela en admetre que aquest seria “un pas molt gran” i que s’haurien de complir, abans, certes condicions, com ara rebre una sol·licitud formal prèvia d’Ucraïna i garanties que el seu ús seria únicament defensiu –no per atacar territori rus– i que no afebliria les capacitats militars de l’exèrcit francès.

Les paraules de Macron van arribar hores després que el govern polonès, que va pressionar fort perquè es lliuressin tancs Leopard a Ucraïna, assegurés que està disposat a transferir els seus F-16 si l’OTAN ho avala. “Actuaríem en plena coordinació amb els aliats”, va dir el primer ministre polonès, Mateusz Morawiecki, que també es va comprometre a elevar la despesa en defensa del país del 2,5 al 4% del PIB aquest any. Però el canceller Olaf Scholz, que la setmana passada va donar llum verd a l’entrega de tancs Leopard després de moltes reticències, va reiterar que Alemanya no enviarà caces a Ucraïna.

El Kremlin, pel seu cantó, va insistir ahir que l’entrega de més armament per part dels aliats a Ucraïna només farà que provocar una escalada i un augment de la implicació “directa” de l’OTAN en el conflicte. Les noves armes tampoc serviran a Kíiv per canviar el curs de la guerra a favor seu, hi va afegir el portaveu del president rus, Dmitri Peskov. El portaveu va llançar aquest avís en ser preguntat sobre la demanda ucraïnesa a Alemanya perquè els enviïn un submarí.

Mentrestant, sobre el terreny, nous atacs russos van causar ahir cinc morts a l’est d’Ucraïna. Segons un nou balanç de l’ONU, des de l’inici de la guerra, ara aviat farà un any, han mort al país 7.110 civils i 11.547 han resultat ferits.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Presentació de la llista republicana a Sant Joan les Fonts

SANT JOAN LES FONTS
estats Units

Qui és qui en el cas que té contra les cordes l’expresident dels EUA

barcelona
estats units

Els altres processos oberts que afecten Trump

barcelona
conflicte bèl·lic a l’est d’europa

Ucraïna recorda la massacre de Butxa un any després i demana un càstig per a Rússia

barcelona
estats units

Trump: “El jutge m’odia”

barcelona

El govern municipal de Barcelona se salva de la reprovació gràcies a ERC

BARCELONA
cimera hispano-xinesa

Sánchez “anima” Xi perquè parli amb Zelenski per a conèixer el seu pla de pau

barcelona

El president del CGPJ accepta la dimissió de Sáez

barcelona
POLÍTICA

Costa i Sirvent, de números 11 i 14 de la llista de Guanyem Girona

GIRONA