Política

L’impost a les emissions portuàries afectarà el 80% dels vaixells que amarrin a Barcelona

Pagaran uns 759 euros i el govern confia que entri en vigor el 2024 per recaptar 7,5 milions anuals

L’impost a les emissions portuàries afectarà el 80% dels vaixells que atraquin a Barcelona. Ho ha explicat el conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, que ha anunciat aquest divendres que l’avantprojecte del nou impost a la contaminació dels grans vaixells està enllestit i que entrarà en vigor l’any que ve, tot i que hauria d’haver-se posat en funcionament el 2019 en compliment de la llei del Canvi Climàtic. Primer ha de tenir un dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social perquè pugui aprovar-lo l’executiu.

El departament calcula que les embarcacions pagaran de mitjana 759 euros, i preveu que 44% de les escales tinguin una quota inferior als 300 euros, el 60% als 500 euros i el 78% inferior als 1.000 euros. L’executiu recaptarà 7,5 milions d’euros anual en aquest impost finalista que es destinarà al Fons per a la protecció de l’ambient atmosfèric. Mascort assegura que aquesta mesura no tindrà un efecte dissuasori: “No estem parlant de grans quotes”, ha dit. L’executiu assegura que el tribut és pioner a Europa en optar per no limitar, sinó taxar, les emissions i incentivar la seva reducció. Per a Mascort,“és una qüestió de prioritzar la salut, que les persones, visquin on visquin, tenen dret a respirar aire net”.

Quan entri en vigor les empreses navilieres i les armadores dels transbordadors, tancs, portacontenidors, creuers, petroliers, vaixells de càrrega i d’altres considerats grans vaixells que atraquin en ports catalans tindran un gravamen d’1 euro per quilogram de NOx i PM emesos per embarcació. Com que l’objectiu és ambiental i no recaptatori, s’han establert bonificacions per a aquelles naus que disposin d’un certificat acreditable de millora energètica, com el Green Award, el Clean Shipping Index (CSI), l’Enviromental Shipping Index (ESI), o un certificat de registre al sistema de gestió i auditoria mediambiental de la Unió Europea (EMAS).

Quedaran exempts de pagar l’impost els vaixells que vagin a les Illes Balears, els que atraquin per força major i els que ho facin per qüestions humanitàries. I s’estableixen reduccions de la base imposable per connexió a la xarxa elèctrica del port i per l’alimentació de tots els serveis del vaixell per energia elèctrica íntegrament subministrada per bateria interna

L’aplicació dels tributs ha format part dels acords per l’aprovació dels pressupostos de la Generalitat entre l’executiu i els comuns de l’any 2022 i el 2023.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

POlÍTICA

El PSC-Girona pel Canvi denuncia l’estat dels cementiris de Girona

GIRONA
política

Felip VI fa un discurs suau sense cap punxa per a la interpretació

barcelona
MOBILITAT

Banyoles instal·larà càmeres a les entrades del Barri Vell per controlar l’accés de vehicles

BANYOLES
política

Junts i PSOE faran la primera reunió dissabte

barcelona
POlÍTICA

La Plataforma ’Som la Veu d’en Bas’ vol que consti la seva demanda en l’acta del ple

LA VALL D’EN BAS
política

ERC, Bildu i BNG no seran al Congrés perquè hi haurà el Rei

barcelona
conflicte bèl·lic al pròxim orient

La segona extensió de la treva entre Israel i Hamàs, una fita possible

Tel Aviv
conflicte bèl·lic al pròxim orient

Hamàs allibera dotze ostatges i Israel deixa anar trenta presos palestins en el quart dia de treva

barcelona

Illa s’obre al Pacte Nacional per la Llengua si fuig de la “ideologització”

BARCELONA