Política

Energia i renovables: sortir de la cua sense prendre-hi mal

ERC i el PSC avalen l’eòlica marina a la badia de Roses, amb controls previs d’un impacte que la CUP i el PP no volen

La demarcació, però, continua endarrerida en el desplegament per complir els objectius europeus

A les zones de baixes emissions (ZBE) les esquerres alternatives hi volen més transport públic

Cata­lu­nya és a la cua de l’Estat espa­nyol en ener­gies reno­va­bles. I les comar­ques giro­ni­nes, a la cua de Cata­lu­nya. Només la gene­ració d’ener­gia hidràulica a Sus­queda maqui­llava històrica­ment els números, però arran de la sequera la pro­ducció elèctrica també s’ha des­plo­mat. Cap de les opci­ons polítiques que con­cor­ren a les elec­ci­ons del 12 de maig posa aquesta crua estadística en dubte, i sorprèn tro­bar-hi ali­ne­ats tant la CUP com el PP en la defensa del “patri­moni natu­ral” i l’opo­sició ferma al pro­jecte del parc eòlic marí flo­tant davant la badia de Roses. Pel que fa a la resta de par­tits, ERC l’està mirant d’encai­xar, a través de la pla­ta­forma expe­ri­men­tal Plem­cat, i defen­sen que han acon­se­guit reta­llar en un 75% la superfície ini­ci­al­ment ins­crita, i el PSC, en aquest cas, abona els argu­ments repu­bli­cans. Pels Comuns Sumar, el parc eòlic marí ha de ser un últim recurs, però “amb el mínim impacte ambi­en­tal, con­trol públic sobre la pro­ducció i com­pen­sa­ci­ons i retorn al ter­ri­tori”.

Pel que fa al can­di­dat de Junts, Sal­va­dor Vergés, no es tanca en banda al pro­jecte, però creu que cal “exi­gir el traspàs imme­diat de com­petències en ener­gia” per adap­tar-lo a l’estratègia cata­lana del Pro­en­cat i amb “diàleg” amb el ter­ri­tori, ja que recor­den que la sub­hasta esta­tal encara pre­veu un 70% de valo­ració per al ren­di­ment econòmic de la infra­es­truc­tura. Des del govern, ERC argu­menta que podrien haver fet “molta demagògia, apar­tant-nos i asse­nya­lant els de Madrid”, però que han actuat amb “res­pon­sa­bi­li­tat”.

Pel que fa a la resta de pro­jec­tes comer­ci­als, espe­ci­al­ment d’eòlica con­ven­ci­o­nal a l’entorn de la Jon­quera i l’espai pro­te­git de l’Albera, la can­di­data d’ERC, Laia Cañigue­ral, recorda el “gran repte” que esta­bleix la llei de canvi climàtic, que fixa la cober­tura d’un 50% de la demanda elèctrica a través d’ener­gies reno­va­bles el 2030, i asse­nyala que estem “lluny” d’acon­se­guir-ho “perquè durant anys els governs de Junts no havien fet el que tocava”. “Ho demos­tra el fet que el 2022 estàvem auto­rit­zant més de 100 MW d’ener­gies reno­va­bles, davant els 9 MW que s’havien auto­rit­zat en els dar­rers deu anys. Cal que l’ener­gia també es pro­du­eixi en el ter­ri­tori per evi­tar coses com les MAT”, diu, i subrat­lla que cal vet­llar pel “res­pecte al ter­ri­tori”. Vergés (Junts) torna a dema­nar una estratègia defi­nida des de Cata­lu­nya, a través d’un pla ter­ri­to­rial d’ener­gies reno­va­bles (Pla­ter), perquè hi ha molts més gigawatts (GW) de potència per ubi­car. I és una qüestió que també dema­nen deba­tre Dani Cor­nellà (CUP) i Eloi Badia (Comuns Sumar). En aquesta qüestió, Jaume Veray (PP) se suma a la defensa d’infra­es­truc­tu­res “ben pen­sa­des i estruc­tu­ra­des en el ter­ri­tori”, per a la demanda de pro­xi­mi­tat i no pas per expor­tar l’elec­tri­ci­tat. Men­tre que el can­di­dat de Vox, Alberto Tar­ra­das, recla­mava ahir en decla­ra­ci­ons a l’agència ACN que cal­dria redi­ri­gir recur­sos a l’ener­gia nuclear, con­si­de­rada verda pel Par­la­ment Euro­peu.

El PSC, en aquesta qüestió, no es pro­nun­cia sobre els grans pro­jec­tes, però des­plega un seguit de pro­pos­tes perquè el món local, o par­ti­cu­lars i comu­ni­tats, puguin gene­rar ener­gia reno­va­ble: un fons de 13 mili­ons per als muni­ci­pis, incloure la ins­tal·lació de reno­va­bles en pro­gra­mes de reha­bi­li­tació de bar­ris o nuclis antics, o des­en­ca­llar ajuts per a l’auto­con­sum de pri­vats i empre­ses, a banda d’avançar en el pla de cober­tes foto­vol­tai­ques en els edi­fi­cis de la Gene­ra­li­tat, idees que subs­cri­uen els Comuns Sumar, que també insis­tei­xen en la neces­si­tat de des­car­bo­nit­zar grans indústries. I la CUP insis­teix, a més, en el pro­jecte d’apro­fi­tar espais inútils paral·lels a les auto­pis­tes o a les zones d’enllaços per ins­tal·lar-hi grans superfícies de panells solars.

La MAT entra en la cam­pa­nya

El con­se­ller d’Acció Climàtica, David Mas­cort, va pre­sen­tar a l’abril l’alter­na­tiva pac­tada amb el minis­teri per supri­mir defi­ni­ti­va­ment el ramal de la línia de molt alta tensió (MAT) Vic-Bes­canó pla­ne­jat encara pel govern espa­nyol fins a la subes­tació de Riu­da­re­nes. A la pràctica, però, només limita l’impacte sobre les Gui­lle­ries i manté un tram aeri amb grans tor­res sobre el terme de Bru­nyola. Pels repu­bli­cans, és “una pro­posta con­sen­su­ada amb el ter­ri­tori”, i la pla­ta­forma No a la MAT Selva n’ha aplau­dit la publi­cació al BOE. El PSC ho avala, perquè es tras­llada “cap a espais antro­pit­zats” i cor­re­dors d’auto­vies o el TAV, que també abas­tirà. Pels Comuns Sumar, és un “avenç impor­tant”.

Però Junts i el PP ho tro­ben elec­to­ra­lista. Tots dos grups recor­den que el sub­mi­nis­tra­ment de la segona des­sa­li­nit­za­dora de Bla­nes que­da­ria en entre­dit sense el ramal, però men­tre que Veray con­si­dera que ja podria estar feta, Vergés pun­tu­a­litza que havien pro­po­sat un parc foto­vol­taic que abastís la planta, inde­pen­dent­ment de la línia, i que encara no en tenen notícies. Pel que fa a la CUP, con­ti­nua rebut­jant aquesta alter­na­tiva.

El vehi­cle elèctric i les ZBE

El des­ple­ga­ment del vehi­cle elèctric avança a les grans metròpolis, però de manera més tímida a les comar­ques giro­ni­nes, on tots els muni­ci­pis de més de 20.000 habi­tants estan cri­dats a deli­mi­tar mesu­res i zones de bai­xes emis­si­ons (ZBE). ERC, el PSC i Junts, per aquest ordre, s’hi mos­tren ali­ne­ats de més a menys. Els dos pri­mers, pel que pot supo­sar d’eli­mi­nació de gasos nocius o la rein­dus­tri­a­lit­zació del país, i Vergés, a favor que el vehi­cle elèctric s’obri pas, però recla­mant també una xarxa de car­re­ga­dors efi­ci­ent, “allu­nyada dels oli­go­po­lis” i pro­pera als habi­tants de qual­se­vol muni­cipi “vis­quin on vis­quin”.

Des de les altres opci­ons, la CUP entén les mesu­res en el cas de Girona, amb més de 100.00 habi­tants, però creu que la solució ter­ri­to­rial no arri­barà només amb el cotxe elèctric: “Cal una inversió molt forta en la xarxa de trans­port públic com a solució a la mobi­li­tat d’aquest país.” I Badia tam­poc fa un al·legat a favor del vehi­cle par­ti­cu­lar. “L’aposta de futur ha de ser pels vehi­cles elèctrics col·lec­tius: trens i micro­bu­sos en xarxa”, diu, i aposta més pel cotxe elèctric com­par­tit. O bé pel prag­ma­tisme dels apar­ca­ments de gran capa­ci­tat per a vehi­cles con­ven­ci­o­nals ben con­nec­tats al trans­port públic. Des del PP, Veray creu que a Girona s’està optant per una ZBE de màxims i cal­dria reta­llar-la.

50
per cent
d’energia renovable s’hauria de consumir a les comarques gironines l’any 2030, per complir els objectius de la UE.
9
megawatts,
critica ERC, s’havien autoritzat només fins al 2022 a la demarcació.
1
gigawatt
podria generar el parc eòlic marí de la badia de Roses, encara que Catalunya en necessitaria 62 globalment a llarg termini.
13
milions
per al desplegament de petites instal·lacions municipals reclama el PSC.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia