Política

Marta Paset

Cap de l’oposició (ERC)

“Les inversions són només per anar rehabilitant el que ja tenim”

“Més que un nou equipament lluny del centre, la nostra proposta és la instal·lació de petites deixalleries o una deixalleria mòbil”

“Apostem pel policia de barri, que faci carrer, que pugui parlar amb els ciutadans i li puguin explicar què és el que els preocupa”

La regidoria de Política Lingüística és l’exemple que amb un objectiu comú podem anar junts

Marta Paset valora que Tor­dera hagi pogut apro­var un pres­su­post per al 2025, però el con­si­dera poc ambiciós i retreu al govern que actuï tan sols per aten­dre els pro­ble­mes del dia a dia i no pro­jecti quin ha de ser el futur del muni­cipi.

Hem ence­tat el 2025 amb pres­su­post. Un pas enda­vant?
Més que un pas enda­vant diria que és un pas nor­mal, perquè el que no s’ente­nia és que després de dos anys d’uns pres­su­pos­tos pror­ro­gats, i amb una majo­ria com la que tenia el govern, no s’hagues­sin tirat enda­vant els comp­tes del 2024. Només fal­ta­ria que no hagues­sin apro­vat aquests! Tot i això, l’any pas­sat ho van jus­ti­fi­car amb l’argu­ment que el volien fer molt bé i quan l’hem tin­gut a les mans hem vist que, un molt bon pres­su­post, no ho és. És per anar cobrint el dia a dia. Més un canvi estruc­tu­ral que no pas de con­tin­gut.
El govern n’ha des­ta­cat les inver­si­ons. Les con­si­de­ren poc ambi­ci­o­ses?
Bé, les inver­si­ons tam­poc no són excep­ci­o­nals. Són molt d’anar repa­rant o d’anar reha­bi­li­tant el que ja tenim. L’única inversió que podríem des­ta­car i que no era inclosa en el pres­su­post, amb els diners del PUOSC, és una nova dei­xa­lle­ria que es pre­veu al cos­tat de la zona de la Mina d’Or. Par­lem de més d’un milió d’euros i no és el que hauríem pri­o­rit­zat.
Per què?
Perquè ja tenim una dei­xa­lle­ria. Petita, és cert, però de moment fun­ci­ona. La nos­tra pro­posta que hem rei­te­rat diver­ses vega­des és la ins­tal·lació de peti­tes dei­xa­lle­ries o una dei­xa­lle­ria mòbil a les urba­nit­za­ci­ons, perquè recor­dem que a Tor­dera tenim 84 km² de ter­ri­tori. Si fem nova­ment una dei­xa­lle­ria que ja és més allu­nyada del cen­tre que no pas la que tenim ara a Can Ver­da­let, con­ti­nuem sense donar ser­vei a veïns que viuen molt lluny.
A la par­ti­cu­la­ri­tat de Tor­dera amb un gran parc de pisos buits, hi cal una res­posta dife­rent amb el pro­blema de l’habi­tatge.
Tenim un gran nom­bre d’habi­tat­ges de grans teni­dors que estan tan­cats en un moment on s’ha enfi­lat la demanda de pisos i que, a més, arros­se­guen un greu pro­blema d’ocu­pa­ci­ons. Seria una bona solució poder-los posar al mer­cat, perquè el que no s’hau­ria de fer és cedir ter­renys a la Gene­ra­li­tat per cons­truir més habi­tatge. En tot cas no serà fàcil i també s’haurà de veure l’estat d’aquests pisos, que van ser cons­truïts entre el 2008 i el 2010.
En un moment d’emergència lingüística de país quin paper ha de tenir una regi­do­ria per la llen­gua?
La ini­ci­a­tiva va ser nos­tra i, a més a més, l’estem tre­ba­llant con­jun­ta­ment amb el govern. És l’exem­ple que quan hi ha un objec­tiu comú podem anar junts. L’any pas­sat vam crear el logo a par­tir del lema A Tor­dera, clar i català, que és el que ha de ves­tir totes aques­tes ini­ci­a­ti­ves. Ara el que hem fet és un decàleg d’ús intern del mateix Ajun­ta­ment amb mesu­res per apli­car a tots els depar­ta­ments i equi­pa­ments per incen­ti­var que en aquests llocs públics es fomenti l’ús de la llen­gua. També es vol impul­sar una auto­di­agnosi entre els tre­ba­lla­dors. Se’ls pas­sarà una enquesta per saber amb quina llen­gua ate­nen pri­mer els ciu­ta­dans, com par­len entre els com­panys, si cre­uen que els faria falta un curs de millora... Més enda­vant ens ocu­pa­rem de les enti­tats espor­ti­ves, en què hi ha mol­tes man­can­ces, del comerç, la reto­lació...Queda molta feina per fer, però crec que estem ben enca­mi­nats.
S’ha posat en marxa la nova orde­nança de cir­cu­lació.
Hi estem prou d’acord, sobre­tot pel fet que reguli l’ús dels pati­nets elèctrics. El més difícil serà poder-la apli­car i veure si és efec­tiva o no. Les nor­ma­ti­ves han de bus­car sem­pre el benes­tar comú dels veïns i les veïnes, però el més difícil és fer-les com­plir.
Cal més poli­cia?
És el pro­blema de sem­pre, la falta d’efec­tius. Sí que sabem que ara con­trac­ta­ran més agents, però amb una plan­ti­lla de menys de 35 poli­cies a Tor­dera, en un muni­cipi que ja han pas­sat dels 19.000 habi­tants i que té tretze urba­nit­za­ci­ons és molt poc. I sem­bla que si afe­gei­xen més nor­mes els poses més feina a fer i és una feina poc lluïda. Apos­tem pel poli­cia de barri de pro­xi­mi­tat, que faci car­rer, que pugui par­lar amb els ciu­ta­dans i li puguin expli­car què és el que els pre­o­cupa.
El trans­port esco­lar passa final­ment a mans del Con­sell Comar­cal.
Era una ano­ma­lia a tota la comarca perquè Tor­dera era l’únic muni­cipi que no tenia con­veni amb el Con­sell Comar­cal. ERC sem­pre recordàvem al govern que segur que pagàvem molt més car el trans­port. Ara, quan la Gene­ra­li­tat ha dele­gat el ser­vei al Con­sell Comar­cal, ha arri­bat el moment de resol­dre-ho. Amb el nou estudi de cos­tos l’Ajun­ta­ment de Tor­dera haurà de pagar un terç, més o menys, del que estava pagant fins ara. Són molts diners, ens estal­vi­a­rem més de 100.000 euros, a banda que també hi haurà tot aquest estalvi de gestió i burocràtica que dele­ga­rem al Con­sell Comar­cal. A més, la nova situ­ació ens ha permès man­te­nir la ruta de Sant Llop que es volia eli­mi­nar per un tema de cost, perquè no els hi sor­tia compte.
L’inci­visme a l’espai públic no s’acaba de resol­dre.
És molt com­pli­cat. Evi­dent­ment que s’ha de fer molta peda­go­gia, però arri­bes a un punt on topes amb una manca de valors infran­que­ja­ble. Has d’aca­bar impo­sant san­ci­ons, malau­ra­da­ment, perquè hi ha gent que fins que no li toquen la but­xaca no reac­ci­ona. Nosal­tres plan­tejàvem, com ja hi havia hagut fa temps enrere, la figura d’agents cívics, ni que sigui, per un període de temps deter­mi­nat fins que ho puguem, endreçar-ho tot una miqueta. Esta­ria bé tor­nar a recu­pe­rar una miqueta aquesta feina de peu de car­rer, d’anar inten­tant inci­dir perquè la ciu­ta­da­nia que no fa les coses ben fetes can­vii.
ERC també recla­mava certa empenta al mer­cat set­ma­nal. Dei­xar de pagar per apar­car és una bona pen­sada?
El 2019 ja ho portàvem al pro­grama elec­to­ral perquè pen­sem que no podem pena­lit­zar els visi­tants. I més amb la com­petència que tenim amb un altre mer­cat que tenim a prop com és el de Santa Susanna. Em consta que s’està tre­ba­llant en altres ini­ci­a­ti­ves i com a ERC ja plan­tejàvem pre­ci­sa­ment això, un pla de màrque­ting del mer­cat. S’ha d’inci­dir en la qua­li­tat de les para­des i també en la diver­si­tat dels pro­duc­tes. Hem d’acon­se­guir que venir al mer­cat sigui una experiència, no només el de la com­pra per ella mateixa. A Tor­dera tenim la gran sort que estem en un entorn incom­pa­ra­ble, per tant, hi ha una oferta molt àmplia a nivell de natura i també de la gas­tro­no­mia.
S’ha posat en marxa la nova orde­nança de cir­cu­lació.
Hi estem bas­tant d’acord, sobre­tot pel fet que reguli l’ús dels pati­nets elèctrics, que és un pro­blema que a molts ens pre­o­cupa. El més difícil serà poder-la apli­car i veure si és efec­tiva o no. Les nor­ma­ti­ves han de bus­car sem­pre el benes­tar dels veïns i les veïnes però et calen mit­jans per fer-les com­plir.
Cal més poli­cia?
És el pro­blema de sem­pre, la falta d’efec­tius. Sí que sabem que ara con­trac­ta­ran més agents, però amb una plan­ti­lla de menys de 35 poli­cies a Tor­dera, en un muni­cipi que ja han pas­sat dels 19.000 habi­tants i que té 13 urba­nit­za­ci­ons és molt poc. I sem­bla que si afe­gei­xen més nor­mes els hi poses més feina a fer i és una feina poc lluïda. Però, és que al final, tot això també fa que les per­so­nes tin­guem més o menys sen­sació d’inse­gu­re­tat. Apos­tem pel poli­cia de barri de pro­xi­mi­tat, que faci peu, que faci car­rer, que pugui par­lar amb els ciu­ta­dans i li puguin expli­car què és el que passa, què és el que els pre­o­cupa.
I ins­tal·lar més càmeres?
Penso que en aquest àmbit ja han fet pràcti­ca­ment tot el que es podia fer, perquè s’han ins­tal·lat a les illes de con­te­ni­dors pre­ci­sa­ment per vigi­lar i mul­tar la gent que no llença cor­rec­ta­ment les escom­bra­ries. També s’han posat càmeres de lec­tura de matrícules per al con­trol dela velo­ci­tat i de les entra­des i sor­ti­des a les urba­nit­za­ci­ons. Crec que més aviat s’hau­ria d’il·lumi­nar bé zones que encara estan massa fos­ques.
S’ha resolt un dels greu­ges més antics pel què fa a ser­veis al muni­cipi. El trans­port esco­lar passa final­ment a mans del Con­sell Comar­cal.
Era una ano­ma­lia a tota la comarca perquè Tor­dera era l’únic muni­cipi que no tenia con­veni amb el Con­sell Comar­cal. Des d’ERC sem­pre recordàvem al govern que segur que pagàvem molt més car el trans­port. Ara, quan la Gene­ra­li­tat ha dele­gat el ser­vei al Con­sell Comar­cal ha arri­bat el moment de resol­dre-ho. Amb el nou estudi de cos­tos l’Ajun­ta­ment de Tor­dera haurà de pagar un terç més o menys del que estava pagant fins ara. Són molts diners, ens estal­vi­a­rem més de 100.000 euros, a banda que també hi haurà tot aquest estalvi de gestió i burocràtica que dele­ga­rem al Con­sell Comar­cal. A més, la nova situ­ació ens ha permès man­te­nir la ruta de Sant Llop que es volia eli­mi­nar per un tema de cost, perquè no els hi sor­tia compte.
Després de 20 anys es recu­pera el pro­jecte de la depu­ra­dora d’Àgora Parc.
És una gran notícia. Una gran notícia a la qual cal afe­gir que s’ha resolt el recurs a favor de l’Ajun­ta­ment per l’EDAR de Terra Brava. Tot i això par­lem d’unes obres que no es faran rea­li­tat fins aquí dos o tres anys, però com a mínim la tra­mi­tació ja és una rea­li­tat. Els veïns por­ten molt de temps rei­vin­di­cant-ho i evi­dent­ment que serà una gran millora, perquè es podran anul·lar les fos­ses sèpti­ques.
Par­lant de pro­jec­tes que sem­bla­ven superats. El per­llon­ga­ment de la C-32 torna a estar sobre la taula.
Sem­bla ser que els tres ajun­ta­ments afec­tats en aquest cas, Tor­dera, Bla­nes i Llo­ret, estan d’acord en que s’ha de resol­dre d ’una manera o d’una altra. Que s’ha de des­en­ca­llar està clar, però crec que ja no és tant un tema d’Ajun­ta­ments com de par­tits polítics. El debat està ser­vit i encara se n’ha de par­lar molt, però és obvi que cal una solució. Ja no només és a l’estiu, que és que quan s’acu­mu­len les reten­ci­ons de trànsit, sinó durant tot l’any pels veïns de Mas Mora o de Sant Daniel que han de patir la con­gestió eterna de la GI-600. Nosal­tres pre­fe­rim una solució que no passés per la con­tinuïtat de la C-32, està clar, però que no tras­lladi el pro­blema a un altre muni­cipi. A part que crec que com a soci­e­tat hauríem de refle­xi­o­nar tots ple­gats si neces­si­tem el cotxe per des­plaçar-nos fins al mateix cen­tre del poble. Està tot col·lap­sat.
Què queda pen­dent a Tor­dera?
El Pla d’Actu­ació Muni­ci­pal (PAM) no l’ha pre­sen­tat el govern i ja estem a mig man­dat. Se’ns va pro­me­tre que sí, que tenien recur­sos de la Dipu­tació per tirar-lo enda­vant, però crec que a aques­tes alçades pot­ser ja no té gaire sen­tit. D’altra banda, crec que s’han equi­vo­cat refu­sant par­ti­ci­par en el pro­grama de l’Euro­velo que ges­ti­ona el Con­sell Comar­cal. Pot­ser sí que que­dem lluny dels iti­ne­ra­ris traçats, però podíem tenir una infra­es­truc­tura que ens pugui incen­ti­va­ria el ciclo­tu­risme. Pala­folls, Ale­lla i Sant Cebrià ho han apro­fi­tat i no son pobles de costa. Dol que per­dem aques­tes opor­tu­ni­tats i, sobre­tot, quan venen de la mà d’altres admi­nis­tra­ci­ons que ho ges­ti­o­nen pràcti­ca­ment tot. Final­ment, mal­grat que s’està tre­ba­llant en un regla­ment de par­ti­ci­pació ciu­ta­dana, aquest man­dat no hi ha hagut cap audiència pública o cap espai on els ciu­ta­dans puguin tenir aquesta inter­lo­cució directa amb l’equip de govern. Abans teníem uns espais que eren el con­sell de la Vila i podíem venir els ciu­ta­dans i inter­pel·lar els regi­dors. Hem per­dut aquest espai, que encara que no fun­cionés, era l’únic que teníem, i de moment no tenim res més. Per tant, tot això de la trans­parència i la bona comu­ni­cació ara com ara no es com­pleix.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia