Política

Les entitats catalanes internacionals denuncien el “frustrant” sistema de vot exterior i fan una crida a omplir les urnes el 27-S

L'ANC, Catalans al Món, la FIEC i Drets critiquen les dificultats que han d'afrontar els 196.062 catalans censats i residents a l'estranger

Les enti­tats cata­la­nes inter­na­ci­o­nals han denun­ciat aquest dime­cres de forma con­junta el “frus­trant” sis­tema de vot exte­rior i davant d'aquesta situ­ació han fet una crida a omplir les urnes el 27-S. En roda de premsa, els repre­sen­tants de l'Assem­blea Naci­o­nal Cata­lana, Cata­lans al Món, la FIEC i Drets han cri­ti­cat l'exces­siva burocràcia, la com­ple­xi­tat del pro­ce­di­ment, els des­plaçaments i la falta d'atenció que han d'afron­tar els 196.062 cata­lans cen­sats i resi­dents a l'estran­ger que volen exer­cir el seu dret a vot. Per la seva banda, Drets s'ofe­reix a repre­sen­tar els ciu­ta­dans que ho dema­nin a empren­dre denúncies per obs­trucció elec­to­ral.

En una roda de premsa aquest matí, diver­sos repre­sen­tants d'enti­tats cata­la­nes d'àmbit inter­na­ci­o­nal han donat el seu punt de vista sobre les com­pli­ca­ci­ons amb què es tro­ben molts ciu­ta­dans que per diver­ses raons veuen limi­tat el seu dret a vot. Liz Cas­tro, coor­di­na­dora de la Comissió inter­na­ci­o­nal de l'ANC, ha rei­te­rat que es tracta d'un sis­tema “laberíntic i frus­trant” i Oriol Vicente, secre­tari gene­ral adjunt de la FIEC i expre­si­dent del Casal Català de la República Domi­ni­cana, ha des­ta­cat el des­cens de les xifres de par­ti­ci­pació en les últi­mes elec­ci­ons, sobre­tot des de l'apro­vació de la LOREG el 2010, ja que, segons apunta, reque­reix dema­nar el vot com a previ pro­ce­di­ment per exer­cir-ne el dret, “un ele­ment que com­plica molt els pro­ce­di­ments logístics i burocràtics”.

Les enti­tats recor­den que les xifres han pas­sat d'un 20,8% al 2006 o un 13,1% el 2010 a un 6,7% el 2012. En aques­tes ulti­mes elec­ci­ons, tot i un lleu­ger aug­ment de les sol·lici­tuds que ron­den el 10% del cens, encara no es poden donar xifres defi­ni­ti­ves de par­ti­ci­pació ja que pot ser que algu­nes d'aques­tes sol·lici­tuds no es puguin arri­bar a exer­cir, segons acla­rei­xen les enti­tats.

Joan Ramón Armadàs, sots pre­si­dent de Cata­lans al Món, ha expli­cat que, després de la cam­pa­nya Vull votar i el “des­en­cant” que va gene­rar a molts cata­lans resi­dents a l'exte­rior, van crear una pàgina web per a reco­llir tes­ti­mo­nis, sota el nom de No puc votar . Armadàs ha recor­dat que “no estem par­lant d'inde­pendència, de dre­tes o d'esquer­res, sinó d'un dret democràtic” i ha recor­dat que “d'aquí a 2 mesos, els navar­re­sos resi­dents a Noru­ega, tin­dran el mateix pro­blema”.

Drets s'ofe­reix a empren­dre denúncies per “obs­trucció elec­to­ral”

Per la seva banda, Marc Mar­sal, advo­cat mem­bre de Drets.​cat i pro­fes­sor a la UB, ha lamen­tat que “ens tro­bem davant d'un pro­blema sistèmic que desin­cen­tiva l'exer­cici d'un dret fona­men­tal”. Després de recla­mar a la Junta Elec­to­ral Cen­tral una reso­lució sobre la pròrroga del període d'escru­tini per la raó extra­or­dinària que “molts votants no han rebut les pape­re­tes”, ha ofert l'ajuda de la seva enti­tat a empren­dre que­re­lles per pos­si­bles delic­tes elec­to­rals a tots aquells mem­bres del cos fun­ci­o­na­rial o diplomàtic que hagin “obs­truït” l'exer­cici al dret de vot.

Totes aques­tes enti­tats han pro­po­sat, a través de diver­ses ini­ci­a­ti­ves, cam­pa­nyes d'infor­mació per tal d'incen­ti­var la par­ti­ci­pació exte­rior en les elec­ci­ons ( votex­te­rior.cat , vull­vo­tar.cat ). Davant dels resul­tats, han coin­ci­dit en dema­nar que es valori el dret a vot i han fet una crida per acon­se­guir una “alta” par­ti­ci­pació en les elec­ci­ons del 27-S, que es difondrà també a les xar­xes soci­als amb l'eti­queta #27S­Vo­te­Fo­rUs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia