El govern, crític amb els anuncis de Sánchez
Aragonès reclama mesures estructurals i Giró els troba populistes
La ministra promet ajuts a les comunitats
Les diverses mesures per pal·liar els efectes de la inflació anunciades dimarts per Pedro Sánchez en el debat de política general al Congrés han generat malestar al govern català. Si aquella mateixa tarda el vicepresident, Jordi Puigneró, ja qualificava “d’irresponsable” la gratuïtat anunciada en els abonaments de rodalies i regionals de Renfe durant l’últim quadrimestre perquè posa en perill la sostenibilitat del sistema públic de transport, i anunciava que la Generalitat mantindria en tot just el 50% la subvenció a les seves tarifes, ahir el president, Pere Aragonès, també va reclamar mesures “transformadores” i “molt més estructurals” al govern espanyol, ja que les actuals les veu “parcials” i “insuficients”. Això sí, el president, després de reunir-se amb els jubilats de Macosa-Alstom afectats per l’amiant, es mostrava disposat a “col·laborar” i a “escoltar” el que proposi l’Estat, sempre que, ja que és qui disposa de la major part dels ingressos, “hi posi els recursos perquè es pugui fer” i no ho hagi de carregar la Generalitat.
Encara més crític va ser el conseller d’Economia, Jaume Giró, que va qualificar directament les mesures de “decebedores”, “populistes” i “ineficients”. “No són per abaixar la inflació, són per pujar a les enquestes”, resumia a RAC1, i acusava el líder espanyol d’estar “lliscant cap a la demagògia de manera molt preocupant”. El conseller rebutjava així que la gratuïtat s’estengui a tota la ciutadania igual i reclamava que les bonificacions es facin en funció dels trams de renda. A més, va avisar que els nous impostos anunciats a la banca i les grans companyies energètiques –de la recaptació dels quals, a més, les comunitats no en veuran “ni un euro”– seran igualment ineficaços perquè acabaran repercutint en els seus clients, que són el conjunt de la ciutadania. El conseller va alertar que per lluitar contra la inflació cal “refredar l’economia” i atacar sobretot la crisi energètica, i advertia que el que s’ha anunciat no servirà per a això i només aconseguirà que es dispari encara més el deute de l’Estat, situat ja en el 117% del PIB.
Entretant, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, va dir que ja estan “treballant intensament” amb les comunitats a fi d’adaptar l’operació de venda dels abonaments de tren gratuïts, que segons ella afectaran uns 75 milions de viatges i suposaran un cost per a l’Estat d’entre 200 i 250 milions que es finançaran amb un crèdit extraordinari, tot i que admetia que l’impacte encara no està quantificat i pot augmentar si, com també s’espera, incentiva l’ús del tren en lloc del vehicle privat. La ministra, que confirmava que a l’alta velocitat la subvenció es limitarà al 50% del cost, convidava les comunitats a ampliar les bonificacions allà on tenen competències, per la qual cosa els garantia el traspàs d’uns 200 milions per garantir almenys un 30% de descompte en els seus serveis.