Successos

PERE NAVARRO OLIVELLA

DIRECTOR DE LA DGT, CÀRREC QUE OSTENTA PER SEGONA VEGADA

“La seguretat viària és educació per als nens i per als grans, sanció”

Primer va rebutjar ser director de la DGT per segon cop, però després d’una nit sense dormir va acceptar i ara afronta el repte de tornar a reduir l’accidentalitat, com en la primera etapa

Ha tingut molts càrrecs: governador civil, cap d’inspector de treball, cap de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, director de la DGT, agregat d’ambaixada a Rabat... En quin se sent més còmode?
Sí, he tingut la sort de treballar en l’administració local, la Generalitat i l’administració de l’Estat. El més intens, de molt, es l’administració municipal, per la proximitat amb els problemes i amb els ciutadans. Tots els funcionaris haurien de passar una temporada en un ajuntament per conèixer el món real. A Girona vaig aprendre molt dels pagesos i dels pescadors. Lliçons de sentit comú, de tocar de peus a terra, i cura d’humilitat.
Com va rebre la proposta, de tornar a ser director de la DGT? Va dubtar?
Estava jubilat i tenia un contracte especial amb el banc mundial per assessorar els governs a llatinoamericà en seguretat viària de tant en tant. Quan m’ho van proposar vaig dir que no i fins i tot vaig suggerir alguns noms, però no vaig poder dormir i l’endemà vaig dir que sí. Per què? Perquè al final de la vida només et penedeixes del que no has fet i no del que has fet, i perquè em va agradar que algú valorés l’experiència. Hi ha massa gent amb experiència i bones condicions desaprofitada al nostre país.
Diuen que segones parts mai són bones. Compta trencar la dita? Va deixar el càrrec en un moment en què l’accidentalitat s’havia reduït molt i ara torna estar en alça. Té la fórmula per reduir el nombre de morts?
Allò fàcil no té mèrit, el que té mèrit és allò difícil. I ara no és fàcil. Fa quatre anys que el nombre d’accidents i el de morts pel trànsit estan augmentant, i això es una mala notícia. Potser la crisi, potser la falta de prioritat o sensibilitat, potser la manca de mesures… Faríem bé de no buscar culpables i de buscar solucions. La seguretat viària necessita un bon discurs, prendre mesures per donar credibilitat al discurs i la mobilització de la societat civil. Mirant enrere trobo a faltar les mesures en els últims anys, però si ens hi posem ho podem reconduir, i en tot cas, estem obligats a intentar-ho encara que només sigui per les víctimes i les famílies que confien en nosaltres.
Fa uns dies jo vaig estar a punt de ser envestida per l’esquena per un patinet elèctric. Un estri que, com les plataformes elèctriques, els ‘segway’ i altres aparells, incloses les bicicletes, campen lliures per l’espai dels vehicles i/o dels vianants, però sense control, ni matrícules ni assegurances. Què farà per regular aquests aparells?
La mobilitat a les nostres ciutats està en plena transformació i és un canvi fascinant. Caldrà fer molta pedagogia i el canvi és a millor, per unes ciutats més humanes, més sostenibles i més raonables. A aquests nous vehicles els hem de donar personalitat jurídica i els hem de catalogar segons la seva potència i velocitat, i això és el que estem fent conjuntament amb els grans ajuntaments.
Quines noves prohibicions, limitacions i sancions prepara per als conductors? Endurirà el carnet de punts i les proves per obtenir el carnet? Venen campanyes dures?
L’any 2017 vam tenir 1.830 morts i més de 9.500 ferits greus. Això és una malaltia greu i no ens podem enganyar, no hi ha tractament indolor. Només fent campanyes no ens en sortirem. L’encàrrec que tinc és fer baixar el nombre d’accidents i el de víctimes, i això no s’aconsegueix dient a la gent que es porti bé. Haurem de fer alguna cosa més. Com diu la Unió Europea, els països que obtenen millors resultats són els que disposen de sistemes d’autoritat més eficients, i el compliment de les normes del trànsit és la manera més eficaç de reduir el nombre d’accidents, de morts i de ferits. Un bon amic diu que la seguretat viària és per als nens educació i per als grans, sanció. I jo hi afegeixo que un país tindrà els morts de trànsit que la societat estigui disposada a acceptar.
Sempre s’insisteix en les distraccions (pel mòbil, la ràdio, el GPS...) com a causa d’accidents, però no distreu també la mala senyalització o senyalització sobrera?, com ara aquells senyals que et recomanen fer cas dels senyals. Fa falta?
Cada cop que volem prendre alguna mesura surt algú que diu que ens equivoquem, que el que cal és l’educació, i nosaltres li diem que té raó però que l’educació triga a donar resultats, i mentrestant què hem de fer, continuar comptant els morts? El mateix ens passa amb les carreteres. Són 165.000 km de carreteres; si hem d’esperar a arreglar-les totes, estem llestos. L’educació és important, l’estat de les carreteres és important, però no ens equivoquem: el factor humà n’és el màxim responsable, i alguna cosa haurem de fer.
Els radars estan estratègicament posats per reduir els accidents o per caçar més infractors?
La velocitat és el gran tema en la seguretat viària, i per al seu control, fora de les mesures de disseny només hi ha els radars. Al Regne Unit n’hi ha 7.200; a França, uns 4.000; a Holanda (que deu ser com Catalunya) n’hi ha 850, i a Espanya en tenim 1.050. Amb aquesta xifres està tot dit. Els radars són per a la nostra seguretat; els radars salven vides, caldria no oblidar-ho. Però és veritat que s’ha de fer bé i sobretot s’ha d’explicar bé. A nosaltres ens cal fer molta més pedagogia.
És veritat o llegenda urbana que a Catalunya tenim més radars i es multa més que a la resta de l’Estat?
A Catalunya han baixat més que a la resta de l’Estat els accidents i les víctimes en els últims deu anys, i aquest estiu vam tenir pitjors resultats a la resta de l’Estat que a Catalunya. En aquest tema, com en molts d’altres, ens assemblem més del que la gent pensa.
Té tots els punts del carnet?
(No respon).


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia