Infraestructures i serveis

La descarbonització de la mobilitat sumarà 2.700 milions del pressupost

La partida representa més de la meitat dels recursos del Departament de Polítiques Digitals i Territori

Hi haurà 212 milions per a la millora de carreteres

La des­car­bo­nit­zació de la mobi­li­tat, la con­nec­ti­vi­tat del ter­ri­tori amb infra­es­truc­tu­res físiques i digi­tals per garan­tir la igual­tat de drets i opor­tu­ni­tats i la digi­ta­lit­zació dels país són els tres eixos del pres­su­post per a l’any vinent del Depar­ta­ment de la Vice­pre­sidència i de Polítiques Digi­tals i Ter­ri­tori, que ahir va pre­sen­tar al Par­la­ment el seu titu­lar, Jordi Puig­neró. El pres­su­post suma 2.269,3 mili­ons d’euros, és el quart més ele­vat del con­junt de depar­ta­ments de la Gene­ra­li­tat i repre­senta un 60,34% del con­junt de les inver­si­ons. Els comp­tes con­so­li­dats, que inclo­uen la suma de soci­e­tats que depe­nen del depar­ta­ment, pugen a 4.914 mili­ons, dels quals un 56,7% es des­ti­narà a la des­car­bo­nit­zació de la mobi­li­tat.

La con­nec­ti­vi­tat del ter­ri­tori amb infra­es­truc­tu­res físiques i digi­tals tindrà una dotació de 1.135,8 mili­ons, un 24% del total del pres­su­post. Des­taca la par­tida de 212,4 mili­ons per a la millora de la segu­re­tat de la xarxa de car­re­te­res i 85 mili­ons per con­ti­nuar el des­ple­ga­ment de la xarxa de fibra òptica, que ja arriba a totes les capi­tals de comarca excepte al Pont de Suert.

Puig­neró va des­ta­car que l’objec­tiu de des­ple­gar polítiques de ver­te­bració ter­ri­to­rial queda palès en el fet que la inversió per càpita és de 118 euros en el con­junt de Cata­lu­nya, una xifra que en l’àmbit metro­po­lità es redu­eix fins als 103 euros men­tre que a la resta de Cata­lu­nya en són 145 perquè hi viu menys gent que a l’àmbit metro­po­lità i la reper­cussió econòmica per habi­tant és més alta.

El pres­su­post per a la digi­ta­lit­zació del país suma 915,8 mili­ons, un 19,4% del total, per posar Cata­lu­nya al cen­tre de les noves revo­lu­ci­ons tec­nològiques i per reduir les 3 bret­xes digi­tals i acon­se­guir la igual­tat d’accés, la capa­ci­tació gene­ra­ci­o­nal i sal­var les diferències per motius soci­o­e­conòmics.

El pres­su­post per al 2022 del depar­ta­ment compta rebre 298,99 mili­ons pro­ce­dents dels fons euro­peus Next Gene­ra­tion que arri­ba­ran de dos fons dife­rents. El Meca­nisme de Recu­pe­ració i Resiliència apor­tarà 228,67 mili­ons, que es des­ti­na­ran a mobi­li­tat sos­te­ni­ble i con­nec­ti­vi­tat i com­petències digi­tals. El fons React-EU apor­tarà 70,32 mili­ons que s’inver­ti­ran, prin­ci­pal­ment, en l’eix de con­nec­tar el ter­ri­tori, física­ment i digi­tal­ment, cons­truint fibra òptica, infra­es­truc­tura fer­roviària i vies ciclis­tes.

Impuls al transport públic per reduir emissions

El finançament del transport públic a Catalunya representa 1.019,8 milions, que van a parar a transferències a les Autoritats del Transport Metropolità de Barcelona, Lleida, Girona i Tarragona, i també a subvencions a empreses concessionàries de transport públic per a la millora del transport regular. Per enfortir la mobilitat col·lectiva amb transport a demanda es destinen 98,9 milions. En l’apartat de millora de la xarxa ferroviària, els comptes inclouen 71,7 milions, que aniran a l’L9 del metro i 5,2 milions per a la unió de les línies del Vallès i el Llobregat de FGC. També hi haurà recursos per a la millora de la línia de FGC del Bages i l’Anoia amb una inversió de 5 milions i 1 milió per acabar la redacció del projecte de tramvia del Camp de Tarragona a través de FGC per poder-lo posar a licitació a partir del 2023. S’inclou una partida de12 milions d’euros per comprar 4 nous trens per fer el desplegament de les Rodalies de Lleida, que operarà FGC, entre Lleida i Manresa el 2024. A més, 27 milions per comprar els trens que han de donar el servei entre l’aeroport del Prat i Barcelona, que també gestionarà FGC. El pressupost per a FGC sumarà 370,3 milions, en el primer any del nou contracte programa entre la Generalitat i la companyia ferroviària, dels quals 322 seran per a ferrocarrils, mentre que hi haurà una dotació de 47,7 milions per consolidar les estacions de muntanya que gestiona FGC. Es tracta d’una aposta pel ferrocarril que Puigneró va qualificar de “determinada i ferma”. El vicepresident també va destacar que durant aquesta legislatura s’ha de posar en marxa i desplegar per tot el país la T-Mobilitat que, tal com va reconèixer, acumula molts anys de retard. Aquest i altres projectes de transformació digital de la mobilitat tenen un pressupost de 38,6 milions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia