Infraestructures i serveis

Infraestructures

Un tren que ja és història

Només queden 500 metres per tallar dels 31 quilòmetres de l’antiga via única entre Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant i Salou-Port Aventura, que s’estan desmantellant

El traçat es convertirà en una zona de vianants i carril bici que en una primera fase anirà des del sud fins a Cambrils i, en la segona, des d’aquest municipi cap al nord

Ciclistes i vianants es repartiran una plataforma de cinc metres d’amplada a l’antic traçat

El 19 de desem­bre de l’any pas­sat es començava a eli­mi­nar el traçat de via única que durant dècades donava ser­vei fer­ro­vi­ari entre Van­dellòs i l’Hos­pi­ta­let de l’Infant i Salou-Port Aven­tura. Són uns 31 quilòmetres de via que van que­dar en desús el gener del 2020, amb la posada en marxa de la vari­ant del cor­re­dor medi­ter­rani a Van­dellòs. Segons han expli­cat fonts d’Adif, el des­mun­tatge es fa per trams de 17 metres. Pri­mer es tallen i després s’aixe­quen. Actu­al­ment només fal­ten uns 500 metres per tallar i ja s’han aixe­cat 24 quilòmetres del recor­re­gut. Actu­al­ment falta el tram fins a Salou-Port Aven­tura. Per ara, els ter­mi­nis s’estan com­plint segons el que s’havia pre­vist ini­ci­al­ment. És a dir, que el pas de la via sigui només un record cap a finals d’any o, màxim, gener del vinent. Les matei­xes fonts han indi­cat que els tre­balls s’han hagut de fer de manera coor­di­nada amb els muni­ci­pis afec­tats. A banda de garan­tir tant el pas de via­nants com de vehi­cles, s’ha de tenir en compte que mol­tes de les pobla­ci­ons afec­ta­des són molt turísti­ques, amb la qual cosa els tre­balls també s’han d’adap­tar a l’incre­ment pobla­ci­o­nal que regis­tren els mesos d’estiu.

El pro­jecte, que té un cost de més d’1,8 mili­ons, inclou la des­a­pa­rició del car­ril en si, les tra­ves­ses, el balast –les pedres que fan de base a la via–, el des­mun­tatge dels pals de la catenària que que­da­ven entre Cam­brils i Salou-Port Aven­tura i els ele­ments de senya­lit­zació, com senyals llu­mi­no­sos o bali­ses. En total, 55.500 tra­ves­ses, 39.000 metres cúbics de balast i 156 pals de catenària. Tot el mate­rial s’acu­mula en par­cel·les que Adif té a Cons­tantí i Reus, a excepció del balast que ja s’ha tret –per ara sobre­tot en el tram situat més al sud–, que es porta a un ges­tor de resi­dus per poder-ne fer un trac­ta­ment ambi­en­tal.

Apro­fi­tar el traçat per pas­se­jar

Un dels prin­ci­pals dub­tes que exis­tien quan es va deci­dir que aquests 30 quilòmetres de via que­da­rien sense ús és què se’n faria un cop esti­gues­sin nets. Evi­dent­ment, els muni­ci­pis són els pri­mers interes­sats que es pugui recu­pe­rar aquest espai per a l’ús públic, ja que en alguns casos, com a Salou, passa pel bell mig de la població. Final­ment, la secció d’alta velo­ci­tat d’Adif ha deci­dit que con­ver­tirà en una via cívica l’antic traçat. És a dir, que com­par­tirà els usos de car­ril per a ciclis­tes i via de pas­seig per a via­nants.

La pri­mera fase tindrà una inversió apro­xi­mada de 6,4 mili­ons i pre­veu que hi hagi una reserva de 5 metres d’amplada, dels quals la mei­tat els ocu­pa­ria el car­ril bici i l’altra mei­tat, l’espai de pas­seig. Aquesta pri­mera part del pro­jecte afec­tarà el tram que va des de l’Hos­pi­ta­let de l’Infant fins a Cam­brils i pre­veu que es tre­ba­lli en els encre­ua­ments trans­ver­sals –per als dos usos– amb l’objec­tiu d’eli­mi­nar o mini­mit­zar l’efecte bar­rera que té actu­al­ment l’antiga via del tren. És a dir, que es pretén ani­ve­llar les rasants de les vies per eli­mi­nar l’obs­ta­cle físic i garan­tir la visi­bi­li­tat. D’altra banda, el pro­jecte pretén actuar en alguns dels pas­sos infe­ri­ors exis­tents per ade­quar-ne les dimen­si­ons i que que­din al mateix nivell que tindrà la pla­ta­forma que s’hi ha de fer. Una altra actu­ació pre­vista és la modi­fi­cació o eli­mi­nació d’alguns dels pas­sos supe­ri­ors, així com la con­versió dels entorns de les anti­gues esta­ci­ons fer­roviàries en zones de des­cans. S’hi posarà, entre altres coses, nou mobi­li­ari urbà.

La segona fase pre­veu la con­tinuïtat del pro­jecte entre Cam­brils i Salou, muni­cipi on es farà una nova pla­ta­forma al final de l’actual traçat per poder-hi donar con­tinuïtat. L’esquema de l’obra és exac­ta­ment el mateix que el de la pri­mera fase. Per al finançament de les obres, es dis­posa dels ajuts euro­peus a través dels fons Next Gene­ra­tion.

Un traçat de 155 anys
Els municipis de la Costa Daurada per on passava l’antic traçat del tren hi han hagut de conviure durant 155 anys. Va ser el 1865, cosa que convertia la via en una de les més antigues de la península Ibèrica. El tren va ser anterior al desenvolupament urbanístic de la majoria de les poblacions, amb la qual cosa ha acabat integrat dins del paisatge urbà, com en el cas de Salou.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia