Infraestructures i serveis

barcelona

L’Ajuntament de Barcelona veu “urgent i necessària” l’ampliació del Prat

El Comitè Asses­sor d’Infra­es­truc­tu­res de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona con­si­dera “urgent i necessària” l’ampli­ació de l’aero­port del Prat per aco­llir més vols de llarg radi. Així ho recull un informe ela­bo­rat per 25 experts de dife­rents àmbits, que no entra a valo­rar quina és l’opció més adi­ent per ampliar la infra­es­truc­tura i la seva capa­ci­tat. Els experts apos­ten per acos­tar-se a les 90 ope­ra­ci­ons per hora davant de les 78 actu­als i con­si­de­ren que encara hi ha “marge per créixer”, segons ha expli­cat l’engi­nyer en cap de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, Oriol Alti­sench. D’altra banda, recla­men com­plir amb les com­pen­sa­ci­ons medi­am­bi­en­tals encara pen­dents de l’ampli­ació ante­rior i les que es reque­rei­xin en un futur.

El docu­ment apunta que per recu­pe­rar el ple ren­di­ment de l’aero­port fins a les 90 ope­ra­ci­ons cal allar­gar la pista i reco­neix que això afec­tarà espais natu­rals pro­te­gits com La Ricarda i El Remo­lar. A més, l’aug­ment de les ope­ra­ci­ons tindrà afec­ta­ci­ons sobre els veïns de loca­li­tats com Gavà i Cas­tell­de­fels. El text ana­litza dife­rents esce­na­ris i asse­nyala que les opci­ons plan­te­ja­des fins ara “tras­pas­sen una línia ver­me­lla” per a dife­rents grups soci­als. “Estem davant una decisió com­plexa i de gran trans­cendència social”, asse­nyala el docu­ment.

L’informe afirma també que l’aero­port té poten­cial per doblar les rutes de llarg radi en els pro­pers 15 anys, fins als 50 per set­mana, és a dir, un milió més de pas­sat­gers a l’any. El docu­ment inci­deix en el model de gover­nança i reclama que l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona pugui pren­dre’n part. L’alcalde de la ciu­tat, Jaume Coll­boni ja s’ha fet seu el docu­ment i el tras­lla­darà als governs català i espa­nyol i al pre­si­dent d’Aena, segons ha expli­cat la pri­mera tinenta d’alcal­dia, Laia Bonet.

Com­pen­sa­ci­ons medi­am­bi­en­tals

Abans d’afec­tar els espais natu­rals, el text pri­o­ritza, com a solució par­cial i a curt ter­mini, opti­mit­zar el dis­seny actual. A més admet que si s’actua sobre espais medi­am­bi­en­tals pro­te­gits “caldrà pas­sar un fil­tre ambi­en­tal molt exi­gent a la Unió Euro­pea”. Tant Alti­sench com Bonet han insis­tit que cal com­plir les com­pen­sa­ci­ons medi­am­bi­en­tals, tant les com­pro­me­ses en l’ampli­ació ante­rior, com les que es dema­nin en un futur en cas d’ampli­ació de la ter­cera pista. Unes deman­des que també es fan des d’ERC. El por­ta­veu del grup a l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, Jordi Corona, ha afir­mat aquest dime­cres que des d’ERC vet­lla­ran per la “defensa dels espais natu­rals”.

L’informe també apunta a millo­rar la con­nexió de les ter­mi­nals, el desen­vo­lu­pa­ment de la ciu­tat aero­portuària i la cons­trucció d’una ter­mi­nal satèl·lit que per­me­trien més posi­ci­ons de con­tacte per als avi­ons de llarg radi. Unes mesu­res que Corona ha afir­mat que defen­sa­ran des d’ERC, sense obli­dar que l’aero­port del Prat no és l’únic de Cata­lu­nya i posant el focus en el des­ple­ga­ment del model aero­por­tu­ari català, que forma part dels acords d’inves­ti­dura entre el PSC i ERC. Corona ha asse­nya­lat que aquest model ha de ser gover­nat des de Cata­lu­nya i ha de “donar res­posta al model econòmic de país que volem”. En aquest sen­tit, el por­ta­veu dels repu­bli­cans ha apun­tat que el grup defen­sarà que la inversió de 17 mili­ons d’euros vagi en la línia d’aquest model aero­por­tu­ari català i per­meti con­nec­tar de manera “efi­ci­ent” els dife­rents aero­ports cata­lans amb una línia d’alta velo­ci­tat.

Per la seva banda, Junts ha apos­tat fer­ma­ment per l’ampli­ació de la capa­ci­tat del Prat, però ha fet espe­cial èmfasi en la qüestió de la gover­nança. “De res ser­virà que es pro­meti o es comenci un full de ruta si la gover­nança està cen­tra­lit­zada, des de la distància o en funció dels interes­sos dels acci­o­nis­tes públics, i pri­vats d’Aena”, ha avi­sat el por­ta­veu del grup, Damià Cal­vet. Per això ha dema­nat el traspàs, perquè es pugui “gover­nar des de la pro­xi­mi­tat”.

En el cas de BComú, Janet Sanz, ha con­si­de­rat una “presa de pèl” que el govern de Jaume Coll­boni “esti­gui pri­o­rit­zant l’ampli­ació de l’aero­port per davant de les Roda­lies”. Alhora, ha posat en dubte que es pugui fer l’ampli­ació sense afec­ta­ci­ons medi­am­bi­en­tals, i ha cri­ti­cat que no es tin­gui en compte els eco­lo­gis­tes i els veïns en aquest grup de tre­ball. Sanz ha lamen­tat també que l’informe “no es mulla, ho recull tot i no con­creta”.

Per part del PPC, el pre­si­dent del grup muni­ci­pal, Daniel Sierra, ha car­re­gat con­tra Coll­boni per tenir aquest informe “ama­gat durant anys en un calaix” i ha defen­sat l’ampli­ació imme­di­ata. “Bar­ce­lona i Cata­lu­nya ja no poden espe­rar més”, ha dit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.