L'Estat descarta que el TAV per a passatgers circuli pel tercer rail fins com a mínim el 2012

La nova infraestructura entre Girona i Figueres només servirà com a connexió per als trens de mercaderies cap a França

L'anunci del tercer rail el va fer l'aleshores ministra de Foment Magdalena Álvarez el setembre del 2007, per adaptar les vies actuals entre l'estació de mercaderies del sud de Girona i Figueres a l'ample internacional. L'obra hauria hagut d'entrar en servei aquest mateix 2009, després que TP Ferro hagués entregat el tram internacional, amb el túnel del Pertús inclòs. Aleshores, el ministeri ja va deixar clar que el tercer rail serviria per als trens de mercaderia, com a connexió des del port de Barcelona cap a França. Els trens passarien pel ramal del Vallès –on també s'ha fet un tercer rail– i continuarien per la via del TAV entre la Roca i Riudellots, que ja estarà acabada a finals d'aquest any. Aleshores podran passar pel tercer rail fins a Figueres, i després connectar a través de la variant ferroviària de Figueres amb el tram internacional de TP Ferro entre Llers i Perpinyà. D'aquesta manera no s'hauran d'aturar per canviar d'ample de via, i TP Ferro ja podrà començar a explotar el túnel, un fet que permetrà rebaixar la indemnització que haurà de rebre l'empresa pel retard en la resta de trams de les obres. Aquesta indemnització és d'uns 60 milions d'euros cada any, en concepte del que TP Ferro deixa d'ingressar en no passar-hi combois.

No tanquen la porta

Amb el projecte de tercer rail, però, s'havien creat expectatives que també hi podrien circular trens de passatgers des de Perpinyà cap a Figueres, Girona i Barcelona. Des d'Adif (Administrador d'Infraestructures Ferroviàries), el seu director d'infraestructures, Rafael Rodríguez, va reiterar que la previsió és que les obres del tercer rail s'acabin a finals del 2010: «Però serà per a mercaderies i inicialment no hi haurà trens de passatgers fins al 2012, quan s'hagin enllestit les obres de la línia d'alta velocitat en tots els trams.» Rodríguez, però, no va voler ser taxatiu en aquest punt i va deixar la porta oberta a la possibilitat que es pugui canviar aquesta decisió: «A hores d'ara, des d'Adif no tenim previst que hi passin passatgers. Ara bé, es tracta d'una decisió tècnica i política, i no sabem què pot passar demà. El projecte hi és, s'està fent i es podria aprofitar, però la decisió s'haurà de prendre quan toqui.»

Les obres de col·locació del tercer rail estan ara en el tram entre Celrà i Flaçà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Un cotxe amb càmera de lectura de matrícules controlarà la zona blava

Lleida
MEDI AMBIENT

Caminada a Calella per donar valor a un paratge natural amenaçat per un nou enllaç a l’autopista

CALELLA

Dues cooperatives d’habitatge faran 283 pisos protegits al Parc de l’Alba

Cerdanyola del Vallès
OLOT

Inauguren un jardí terapèutic al barri de Sant Miquel

OLOT
trànsit

Cues a l’Alt Penedès en l’operació tornada per un accident

barcelona

Un projecte de ciència ciutadana farà un mapa de la calor extrema als barris

Barcelona

La recollida selectiva a la Conca de Barberà frega el 80%

Montblanc
turisme

La Costa Brava es promociona per primera vegada al Canadà

girona
CALONGE I SANT ANTONI

Al·leguen contra la declaració del municipi com a zona residencial tensionada

CALONGE I SANT ANTONI