Infraestructures i serveis

MOBILITAT

INTEGRACIÓ TARIFÀRIA

Catalunya vol unificar el preu del transport públic el 2024

El govern posa a licitació per 21,6 milions el maquinari per a la T-Mobilitat arreu del país

A finals de l’any vinent ja es pagarà el trajecte metropolità per nivell d’ús i quilòmetres

El govern pre­veu que a finals del 2024 hi hagi a Cata­lu­nya un únic sis­tema tari­fari inte­grat per al trans­port públic amb el des­ple­ga­ment arreu de la T-Mobi­li­tat. Aquest sis­tema digi­tal –amb apli­cació al mòbil, amb tar­geta plàstica o amb els actu­als bit­llets de cartró amb xip digi­tal– subs­ti­tuirà el model de sis­tema tari­fari actual, que fun­ci­ona per coro­nes metro­po­li­ta­nes a Bar­ce­lona, per un de nou en què es pagarà per quilòmetres de distància i en què es boni­fi­carà la màxima freqüència d’ús des del lloc i el mitjà de trans­port d’inici de cada tra­jecte.

S’agafi el metro a Bar­ce­lona o un bus interurbà en qual­se­vol poblet de Cata­lu­nya, l’usu­ari tindrà una tarifa mínima de sor­tida que li per­metrà recórrer la zona zero –en un radi d’uns deu quilòmetres, tot i que la distància encara no està deci­dida– i el tra­jecte serà més car a mesura que aug­menti la distància en quilòmetres res­pecte a aquesta zona zero. Però això no vol dir que l’usu­ari habi­tual d’un recor­re­gut llarg pagarà sis­temàtica­ment més que un altre, perquè el sis­tema també boni­fi­carà la distància màxima dins d’una franja qui­lomètrica i la freqüència d’ús del trans­port públic, a més de les boni­fi­ca­ci­ons soci­als dels títols de trans­port actu­als.

Opció d’inte­grar zona

El sis­tema per­metrà també que muni­ci­pis veïns sepa­rats en fran­ges tarifàries dife­rents per la distància entre si puguin inte­grar-se en una única zona si es posen d’acord a boni­fi­car el cost que això suposa per al sis­tema. Tot i que seran les auto­ri­tats del trans­port metro­po­lità (ATM) de cada regió les que con­ti­nu­a­ran ges­ti­o­nant el trans­port públic, el sis­tema tari­fari i d’infor­mació serà únic per a tot el país, de manera que, amb la mateixa tar­geta o apli­cació mòbil, es podrà anar de Vielha o Port­bou a la Ràpita, però també de Man­resa a Sant Joan de Vila­tor­rada o de la Seu d’Urgell a Mar­ti­net.

Per arri­bar a aquest horitzó d’aquí a dos anys i mig, però, el des­ple­ga­ment de la T-Mobi­li­tat es farà pro­gres­si­va­ment per títols de trans­port i ter­ri­to­ris. De moment, el Depar­ta­ment de Vice­pre­sidència, Polítiques Digi­tals i Ter­ri­tori ha posat a lici­tació per 21,6 mili­ons la ins­tal·lació del maqui­nari informàtic i les màqui­nes de vali­dació de la T-Mobi­li­tat per a tots els mit­jans de trans­port públic de fora de Bar­ce­lona –busos urbans de les pobla­ci­ons que ho sol·lici­tin, busos interur­bans i esta­ci­ons d’FGC i Roda­lies i Regi­o­nals de Cata­lu­nya.

A la Bar­ce­lona metro­po­li­tana, la T-Mobi­li­tat ja està en fun­ci­o­na­ment en alguns títols de trans­port i se situa en les 180.000 vali­da­ci­ons diàries. A finals d’enguany o prin­ci­pis del 2023, es pre­veu que la tar­geta de trans­port fun­ci­oni per a tots els títols i les set coro­nes –cal recor­dar que Ripoll, per exem­ple, ja forma part de la setena corona de l’ATM bar­ce­lo­nina–. Serà la tar­dor del 2023 que a l’ATM bar­ce­lo­nina es pro­duirà l’“apa­gada analògica” del sis­tema actual de tar­ge­tes de cartró amb banda magnètica. Al cap d’uns tres mesos, el sis­tema T-Mobi­li­tat bar­ce­loní incor­po­rarà el paga­ment per quilòmetres i des­a­pa­rei­xerà el paga­ment per coro­nes. Un any després, a finals del 2024, la T-Mobi­li­tat per quilòmetres i boni­fi­cació de recurrència entrarà en fun­ci­o­na­ment arreu del país.

Les comar­ques que avui són fora de les ATM regi­o­nals s’inte­gra­ran pro­gres­si­va­ment al sis­tema i els seus usu­a­ris s’estal­vi­a­ran al vol­tant d’un 40% del cost actual de trans­port públic.

És el cas de l’Alt Piri­neu i Aran, el Sol­sonès i la Gar­rotxa, que entra­ran enguany a l’ATM de Lleida, Bar­ce­lona i Girona, res­pec­ti­va­ment, i els de part de la Selva, l’Alt Empordà i el Baix Empordà, que entra­ran a l’ATM de Girona durant l’any que ve.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia