Infraestructures i serveis

Un nou web ofereix les dades de mobilitat de la ciutat a temps real

La integració de la informació municipal i dels operadors permet planificar millor els desplaçaments

Vila­de­cans fa un pas més en el con­cepte de smart city i ha posat en marxa el por­tal web Vila­de­cans al Dia , que agrupa i mos­tra en temps real dades rela­ti­ves a l’estat del trànsit, els hora­ris dels auto­bu­sos i trens, la xarxa de car­rils bici, l’ocu­pació de les esta­ci­ons de bici­cle­tes com­par­ti­des, la qua­li­tat de l’aire i el preu del car­bu­rant a les ben­zi­ne­res, entre altres. Es tracta d’una pla­ta­forma que es nodreix de dades muni­ci­pals, aju­dada per la xarxa de càmeres i sen­sors ins­tal·lats a la ciu­tat, i també de la infor­mació que apor­ten altres admi­nis­tra­ci­ons i ope­ra­dors, com l’Àrea Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona i Renfe.

L’Ajun­ta­ment ha creat aquesta pla­ta­forma amb la volun­tat d’apro­fi­tar la intel·ligència arti­fi­cial per “saber què passa a la ciu­tat, fer-ho exten­siu a la ciu­ta­da­nia i les empre­ses i poder pre­ve­nir per pren­dre deci­si­ons”, com ins­tal·lar un comerç en un deter­mi­nat car­rer a par­tir de la mobi­li­tat que hi ha en ell. Així ho ha expli­cat aquest matí l’alcalde de Vila­de­cans, Car­les Ruiz, en la pre­sen­tació de la pla­ta­forma. Segons Ruiz, “més que un por­tal de dades de mobi­li­tat es tracta de la inte­gració de la reno­vació tec­nològica que hem fet per ges­ti­o­nar les dades” des de fa temps.

Una ullada al por­tal per­met veure com estan agru­pa­des algu­nes d’aques­tes dades. En l’apar­tat de mobi­li­tat es pot con­sul­tar, per exem­ple, l’estat de la cir­cu­lació als prin­ci­pals car­rers de la ciu­tat i també a la C-31 i la C-32 a través de les imat­ges en temps real de les càmeres de trànsit. Es pot veure també els trams de car­rers mar­cats com a zona blava, de càrrega i descàrrega, els des­ti­nats a per­so­nes amb mobi­li­tat reduïda o que comp­ten amb un punt de càrrega per a vehi­cles elèctrics, així com la ubi­cació de les para­des de taxi. També hi ha infor­mació dels tràmits rela­ci­o­nats amb la mobi­li­tat, mapes dels espais per on poden cir­cu­lar les bici­cle­tes, els apar­ca­ments des­ti­na­des a elles i la dis­po­ni­bi­li­tat de pla­ces als apar­ca­ments de bici­cle­tes. A més, es pot con­sul­tar la xarxa de pare­des d’autobús, amb infor­mació a temps real del pas dels busos, i els hora­ris i avi­sos de Roda­lies a l’estació de Vila­de­cans.

Hi ha també, entre altres dades, infor­mació actu­a­lit­zada de la con­ta­mi­nació acústica a dife­rents espais a par­tir dels sen­sors ins­tal·lats a la ciu­tat. “Dar­rere d’això hi ha tota una arqui­tec­tura tec­nològica molt com­plexa que com­bina diver­ses tec­no­lo­gies, big data, com­pu­tació al Goo­gle i al núvol, geo­re­fe­ren­ci­ació i també les dades a que incor­po­rem a través dels sen­sors”, ha expli­cat Patrícia Moreno, direc­tora direc­tora d’Inno­vació Digi­tal i Gober­nança de Dades de l’Ajun­ta­ment.

També la intel·ligència arti­fi­cial s’està uti­lit­zant per millo­rar la comu­ni­cació i gestió d’incidències a la ciu­tat. L’ús de Vila­de­cans Fun­ci­ona, que per­met la ciu­ta­da­nia infor­mar d’incidències a l’espai públic a través d’una apli­cació, se sim­pli­fica perquè a través de la foto­gra­fia que els usu­a­ris pre­nen per comu­ni­car la incidènci, es detecta automàtica­ment la cate­go­ria a la qual cor­res­pon i, per tant, al depar­ta­ment al qual se’n deriva. Les dife­rents millo­res digi­tals comp­ten amb finançament dels fons euro­peus Next Gene­ra­tion.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia