Salut

L’Organització Europea de Consumidors alerta que les aerolínies no poden imposar vals per vols cancel·lats pel covid-19

La indústria aèria reclama una exempció de la normativa europea que els obliga a pagar

L’Organització Europea de Consumidors BEUC alerta que les aerolínies no poden imposar vals per vols cancel·lats arran de la crisi del coronavirus i recorda que els passatgers tenen dret al reemborsament dels seus bitllets. En declaracions a l’ACN, el jurista de BEUC Steven Berger critica que moltes companyies aèries estan optant per aquesta pràctica per fer front a les cancel·lacions massives i que això és “contrari a la legislació europea”. Per la seva banda, l’Associació Internacional de l’Aviació (IATA, per les seves sigles en anglès) exigeix una “suspensió temporal” d’aquesta normativa europea que els obliga a reemborsar si els viatgers ho demanen per donar “marge de maniobra a les companyies per reparar els seus fluxos d’efectiu”.

“Si no s’opta pels vals, no hi haurà suficients diners per mantenir una indústria sana quan acabi la paràlisi”, defensa el vicepresident d’IATA a Europa, Rafael Schvartzman.

La legislació europea actual estableix que quan una aerolínia cancel·la un vol els passatgers tenen dret a triar entre el reemborsament i un val per utilitzar posteriorment en un altre vol de la mateixa companyia.

“Aquesta decisió està en mans dels passatgers i no de les aerolínies”, defensa Berger.

Per això, el BEUC s’oposa a la proposta d’IATA i alerta que alguns estats com l’espanyol ja s’ho estan plantejant. “Exigim als estats i a la Comissió Europea que controlin això perquè els passatgers necessiten protecció”, reclama Berger, qui recorda que una mesura així vulneraria la legislació europea.

IATA insisteix que més enllà de les grans companyies, la majoria d’aerolínies tenen dificultats de liquiditat i que aquesta exempció és necessària per sobreviure a la pràctica paralització de l’activitat a Europa. De totes maneres, Schvartzman assegura que quan hagi passat la crisi l’opció del reemborsament continuarà existint per als passatgers.

Des del BEUC reclamen a Brussel·les que obligui les companyies aèries a estar assegurades davant el risc d’insolvència per evitar futurs problemes com aquest i que siguin els consumidors els qui acabin pagant el preu d’una situació excepcional com la crisi del coronavirus.

Cancel·lacions d’últim minut

D’altra banda, l’Organització Europea de Consumidors també denuncia que les companyies aèries estan esperant per cancel·lar els vols fins a l’últim minut per forçar als passatgers a suspendre ells mateixos els viatges. D’aquesta manera, els viatgers queden fora de la protecció de la normativa europea i poden perdre el dret al reemborsament.

A més, el BEUC critica que hi ha companyies que cancel·len un dels dos vols contractats “sense explicació” i exigeix que ofereixin informació correcta als passatgers.

“Els passatgers estan perdent diners perquè es mantenen els seus vols encara que la situació sigui problemàtica”, assegura Berger.

El BEUC demana a les autoritats que permetin als viatgers obtenir el reemborsament dels seus vols encara que no siguin les companyies les que els cancel·lin.

El sector reclama ajudes

L’Associació Internacional de l’Aviació (IATA, per les seves sigles en anglès) alerta que l’impacte del coronavirus al sector posa en risc 750.000 llocs de treball a Espanya i anticipa unes pèrdues de 13.000 milions de dòlars d’ingressos. En comparació amb Alemanya, Itàlia i França, l’estat espanyol és on hi ha més llocs de treball en risc.

En el conjunt d’Europa, IATA calcula una pèrdua potencial d’uns 76.000 milions de dòlars i estima que més de 5 milions de llocs de treball estan en risc.

IATA celebra que Espanya, Itàlia i els països escandinaus ja hagin ajudat al sector, però reclama més ajuda en forma de finançament directe, préstecs i exempcions fiscals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Joan Ramon Laporte
Catedràtic de farmacologia

“Cal rigor en l’avaluació dels medicaments, ara és un frau”

Barcelona
BADALONA

“Si tanquen, tornarem a viure al carrer”

BADALONA

Una vila suspesa en el temps

Roses
La monarquia

Felip VI ‘el covard’?

Olot

Auditories energètiques gratuïtes per als comerços

Olot
PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró