Llevadores atenen via internet dones que han donat a llum
La iniciativa, que es va posar en marxa fa quatre anys de manera pionera a la demarcació, s'ha estès a tot Catalunya
Un centenar de dones que fa poc que han donat a llum han utilitzat, des de principis d'any, el servei d'assessorament de les llevadores per videoconferència que s'ofereix des de la unitat d'atenció a la salut sexual i reproductiva (Assir) del Gironès i el Pla de l'Estany. L'objectiu és millorar l'accessibilitat i l'atenció a les dones durant el puerperi sense necessitat de moure's de casa. Aquest servei permet que les mares contactin visualment amb les seves llevadores a través del programa Skype, amb tots els avantatges que això suposa. Fins ara les consultes més habituals han estat les relacionades amb l'alletament, el plor del nadó i la recuperació de la mare després del part.
La mecànica és senzilla. La usuària ha de tenir connexió a internet, el programa Skype instal·lat i disposar d'una càmera web. Quan necessita contactar amb la seva llevadora de referència, li truca a través d'internet i és atesa al moment o al cap de pocs minuts.
El servei s'ofereix de dilluns a divendres de vuit del matí a vuit del vespre a través de les llevadores de l'Assir. I, els caps de setmana, són les llevadores que estan de guàrdia a l'hospital Josep Trueta de Girona les que atenen les consultes per internet.
La iniciativa va néixer fa quatre anys, quan vuit unitats d'Assir de tot Catalunya, entre les quals, la del Gironès i el Pla de l'Estany, van formar part d'un projecte innovador i únic a l'Estat per fer un seguiment telemàtic de dones que acabaven de parir. Atesos els bons resultats d'aquest prova pilot, el projecte s'ha anat implantant a tot el territori català. El nivell de satisfacció de les usuàries és molt elevat i la mitjana de connexions durant el temps que ha durat la prova pilot ha estat de dues sessions per usuària.
LA XIFRA
“És molt útil pels primers dies”
La Cristina Molina, veïna de Bescanó, és la mare d'un nen que va néixer fa una mica més de quatre mesos, i ahir es va connectar mitjançant la tauleta amb la seva llevadora, Mercè Lladó, que físicament era al CAP de Sarrià de Ter. Volia resoldre un dubte sobre un canvi de ritme en l'alletament. Assegura que el servei d'atenció telemàtic és molt útil especialment els primers dies que passes a casa després de sortir de l'hospital. “Estàs cansada, et trobes malament i vas molt perduda. I és genial tenir de seguida una resposta per als dubtes que et sorgeixen”, destaca.