Ciència

ciència

Asfalt autoregeneratiu i altres avenços tecnològics per a més seguretat a les vies

Un equip mul­ti­dis­ci­pli­nari d’inves­ti­ga­dors de la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili (URV) han desen­vo­lu­pat unes tec­no­lo­gies per millo­rar la segu­re­tat a les car­re­te­res cata­la­nes amb inter­ven­ci­ons a dife­rents nivells que ja s’han començat a posar a prova al ter­ri­tori. Engi­nyers químics i físics han col·labo­rat per desen­vo­lu­par un asfalt capaç d’auto­re­ge­ne­rar les esquer­des de la car­re­tera mit­jançant l’ús de líquids iònics. A més, aquest nou pavi­ment s’ha dis­se­nyat amb unes nano­partícules que eli­mi­nen part de la con­ta­mi­nació dels cot­xes.

Els inves­ti­ga­dors del cen­tre tar­ra­goní també han creat asfalts que per­me­ten ins­tal·laci­ons amb tem­pe­ra­tu­res més bai­xes, amb el con­següent estalvi energètic, i han subs­tituït els deri­vats del petroli, prin­ci­pal­ment el betum, per resi­dus orgànics, com ara els fangs que gene­ren les depu­ra­do­res d’aigües resi­du­als. Aquest nou asfalt ja s’ha posat a prova en un tram d’uns 400 metres de la car­re­tera TP-2031, al terme muni­ci­pal de la Secuita, que s’ha con­ver­tit en un banc de pro­ves amb la col·labo­ració de l’empresa Sorigué.

També dins del pro­jecte Cui­dem el que ens uneix. Car­re­te­res més segu­res i sos­te­ni­bles, impul­sat per la Gene­ra­li­tat i la Dipu­tació de Tar­ra­gona, el grup de robòtica i visió intel·ligent de la URV ha desen­vo­lu­pat una pla­ta­forma que ajuda a millo­rar la gestió de les vies amb infor­mació en temps real de pos­si­bles pro­ble­mes de trànsit a par­tir de la infor­mació pública dis­po­ni­ble a inter­net, la pro­por­ci­o­nada per les càmeres situ­a­des a les vies i pels matei­xos ciu­ta­dans a través de tex­tos, imat­ges o vídeos.

Per la seva banda, el grup de fotònica ha desen­vo­lu­pat sen­sors de boira i de gel, però també ava­lu­a­dors de la qua­li­tat de la reflec­ti­vi­tat dels senyals, del coe­fi­ci­ent d’adherència dels com­pos­tos asfàltics i del dete­ri­o­ra­ment del ferm del pavi­ment, entre altres solu­ci­ons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia