Educació

Educació

La tecnologia, a l’aula

El govern aprova el programa STEMcat per promoure les vocacions científiques, tecnològiques, d’enginyeria i matemàtiques

És un sector econòmic amb molta projecció però molts alumnes, sobretot les noies, no s’hi senten atrets

S’ha creat un programa de formació per al professorat i es crearà una aliança amb universitats i empreses

Només el 24% dels alumnes amb baix nivell sociocultural opta per aquests estudis

L’escola Montseny es troba tan a prop del bosc de Turull i del parc Güell que els alumnes canvien un cop a la setmana les aules per les zones verdes. Per exemple, experimenten amb la creació de formiguers i llegeixen acompanyats dels ocells. “Som una escola de natura”, explica la cap d’estudis, Mercè Barnés. Una escola de natura que uneix la vocació científica amb la tecnològica, i que no dubta a fer servir la robòtica per estudiar el moviment de les formigues, o a aplicar sensors per mesurar la temperatura de la terra que configura el formiguer. La tecnologia és present també dins de les aules a través de tallers com ara els que ahir seguien els alumnes del cicle mitjà, que tant construïen petits robots amb peces de Lego com experimentaven amb aigua calenta, laca, un pot i gel per crear un núvol i descobrir així la condensació. I és que, a més d’una escola de natura, la Montseny s’ha unit al programa STEMcat, un projecte del govern que vol potenciar les vocacions científiques, tecnològiques, d’enginyeria i matemàtiques i atreure especialment les estudiants per posar fi al biaix de gènere. “Ens hem apuntat a l’STEMcat per integrar la tecnologia i la ciència al nostre projecte de natura”, assenyala la cap d’estudis. L’equip directiu de l’escola Montseny considera tan important entendre el funcionament de la intel·ligència artificial com educar els nens i nenes en l’ús responsable de les xarxes i en la importància de saber seleccionar la informació de manera crítica. I les sortides al bosc es combinen amb l’ús d’eines com ara Scratch, Lego WeDo i BeBots. Unes activitats que mostren el resultat durant la Setmana de la Ciència del centre, el Congrés de Ciència i el programa Petits Talents Científics.

L’escola Montseny va ser l’escenari que ahir van escollir el conseller d’Educació, Josep Bargalló, i el de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, per presentar el pla STEMcat, que el govern de la Generalitat va aprovar dimarts. Es tracta d’un projecte que va començar a gestar-se el 2017. Aquell any es va aprovar un pla que es preveia implantar el curs 2017/2018 per impulsar les vocacions científiques, tecnològiques, d’enginyeria i matemàtiques –STEM són les sigles en anglès d’aquestes quatre matèries. Segons Bargalló, en aquests dos anys s’ha anat treballant en una sèrie de “línies i compromisos” –hi ha moltes escoles que ja ho treballen– que han desembocat en un pla que, segons Puigneró, “no és del govern, sinó que és un projecte de país”.

L’STEMcat parteix de la constatació que el tecnològic és un sector econòmic amb moltes possibilitats d’inserció laboral però que no desperta l’interès de molts estudiants. Segons les dades del Departament d’Educació, només un 24% dels alumnes amb baix nivell sociocultural opta per aquests estudis, un percentatge que baixa al 20% en el cas de les noies. Una situació que la Generalitat vol revertir, i s’ha fixat com a objectius incrementar el nombre d’alumnes matriculats en estudis STEM, augmentar la proporció de dones en aquests estudis, millorar les competències d’aquest àmbit en l’educació obligatòria, millorar també l’orientació de l’alumnat a partir de la coordinació entre el sistema educatiu i les empreses i transmetre el valor social de la ciència, la tecnologia i les matemàtiques.

Per millorar les competències s’ha creat un programa de formació específic i permanent per al professorat i s’ha donat suport als projectes dels centres que s’han adherit al programa –ja ho han fet 50 i s’obrirà una nova convocatòria el març del 2020. Es facilitaran materials i recursos als docents per transmetre un coneixement més competencial, que haurà d’anar acompanyat d’una modificació del sistema d’avaluació “perquè l’experimentació no es pot avaluar amb un sistema memorístic”, segons Bargalló. El pla preveu també crear una aliança per coordinar l’administració, les universitats i el món empresarial i per crear programes de mentoria. “Ens hem d’adequar a l’entorn. L’escola no pot ser diferent de l’entorn”, va concloure el conseller d’Educació. Puigneró, al seu torn, es va mostrar convençut que “els nens d’ara seran el talent del futur”.

L’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) de l’escola Montseny va aprofitar la visita dels consellers per donar a conèixer una sèrie de reivindicacions. Algunes, compartides amb bona part del món escolar, com ara la defensa de l’escola pública, la reversió de les retallades, la introducció de l’educació afectivosexual i la reclamació d’una escola pública sostenible que defensi el medi ambient. I d’altres, específiques, com ara un forn elèctric i millores en l’accessibilitat. Germán Ycobalzeta i Esther Murillo, membres de l’AFA, van explicar que el forn de gas que s’usa a la cuina de l’escola té més de 40 anys i ha quedat obsolet per oferir àpats de qualitat. El servei de menjador, el presten dues cooperatives petites. “El forn, l’haurem de pagar les famílies, moltes de les quals no tenen mitjans per afrontar el pagament”, expliquen. Pel que fa a l’accessibilitat, l’escola té moltes escales i cap rampa que pugui facilitar l’accés amb cadires de rodes ni amb cotxet.

Una inversió milionària
Els consellers van afirmar que el pressupost del 2020, l’aprovació del qual no està assegurada, preveu una partida “milionària” per implantar l’STEMcat, però no van concretar-ne la xifra.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

BANYOLES

L’INS Josep Brugulat torna a participar en el City Nature Challenge

BANYOLES
societat

L’equip de govern vol posar el nom de Terricabras a una plaça o un carrer

girona
Urbanisme

Barcelona aprova la remodelació d’un espai de muntanya a Torre Baró

Barcelona
Medi ambient

Paisatges blancs a Altafulla i Torredembarra per la calamarsada

Altafulla
lloret de mar

La Plataforma per la Pau, guardó Sa Gavina 2024 de la Festa de la Cultura

lloret de mar
QUART

El ple aprova una modificació de crèdit per al projecte de la nova biblioteca

QUART
Regne Unit

Cinc migrants moren en l’intent de creuar el canal de la Mànega

Barcelona
GIRONA

El Servei Municipal d’Esports ofereix 228 places en 23 cursos aquest estiu

GIRONA
societat

Multarà per l’excés de soroll i el consum d’alcohol al carrer

Sabadell