Educació

Una avaluació amb models variats i no exempts de polèmica

L’alumnat denuncia dificultats tècniques i vulneració de drets als exàmens telemàtics

La llibertat de càtedra ha motivat una àmplia varietat de proves

Les universitats s’han adaptat amb rapidesa a l’ensenyament en línia, però l’avaluació ha posat a prova la inventiva dels docents per superar les dificultats de la distància. Hi ha hagut múltiples models, i algunes propostes han estat acompanyades de polèmica, com les de la Universitat de Barcelona, que ha demanat a l’alumnat que es gravi mentre fa l’examen. Els alumnes creuen que es vulnera el dret a la intimitat i la protecció de dades i s’alerta de la dificultat material de fer-ho, tot i la política de les universitats de facilitar ordinadors i connectivitat als estudiants amb problemes. “Els exàmens parcials es van fer en línia i els finals també. Ens vam plantejar si era lícit gravar l’estudiant en un entorn privat o monitoritzar-lo davant de l’examen. Vam resoldre que era lícit gravar l’estudiant al principi i al final de l’examen”, explica Núria Garrido, vicerectora de Docència i Estudiantat de la UPC. Aquesta universitat va proposar un document d’integritat acadèmica signat per l’alumne, modalitats d’exàmens que tinguin en compte que l’estudiant pot accedir a tot el material i recursos com la limitació del temps. “Si se sospita de còpia es pot demanar a l’alumne que faci una defensa oral de l’examen”, explica Garrido.

“La UB estableix que t’has de gravar en un espai tranquil amb una càmera gravant l’ordinador i una altra enfocant l’estudiant. No tothom té una habitació pròpia amb taula on aïllar-se ni webcam a l’ordinador”, alerta Anna Clua, portaveu del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans. “També ens hem trobat amb exàmens amb tan poc temps que costa pensar, i no tots els professors han estat comprensius. No s’ha fet del tot bé”, diu Clua. Al Sindicat d’Estudiants la impressió és similar: “Fins fa poques setmanes no sabíem com seríem avaluats perquè hi ha hagut un descontrol absolut que ha perjudicat els estudiants amb menys recursos econòmics i durant la celebració dels exàmens s’estan vulnerant els nostres drets”, diuen fonts sindicals, que es refereixen a aules virtuals que no funcionen, sistemes de comprovació d’identitats que es pengen o l’obligació de comprar càmeres per gravar l’alumnat fent l’examen.

Exàmens curts i proves de 36 hores

Rosa M. Bravo

La varietat d’exàmens està sent gran, atenent la llibertat de càtedra i la decisió de cada docent. Hi ha qui ha optat per donar un temps curt de resposta per evitar consultar documentació i qui ha fet el contrari, examinar amb una reflexió sobre una assignatura per a la qual s’ha donat 36 hores de temps de resposta.

També s’ha fet imprimir un examen i penjar-lo a l’entorn virtual un cop realitzat en una hora i mitja com a màxim. Així mateix s’han fet exàmens orals, gravats o no, i un examen diferent per a cada alumne d’una mateixa assignatura, o s’ha avaluat amb la realització de textos interpretatius com els assajos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Encara no coneixes el servei CIDOEmpreses?

barcelona

Junts x Roses vol piscines salades a la vella depuradora

ROSES

L’inici del buidat a Vacamorta, abans que acabi aquest any

LA BISBAL D’EMPORDÀ

Denuncien que una acadèmia de Girona els ha estafat

Girona
Cens exclusiu de pesca per al PN Cap de Creus

Cens exclusiu de pesca per al PN Cap de Creus

CADAQUÉS

Volen solucions per a la inseguretat i la foscor del Mercadal, a Girona

girona

Milloren les dades policials a Banyoles

BANYOLES

Doble vacunació per als majors de 60 a partir del 17

Barcelona

Realitat virtual per recuperar-se d’un ictus, al Trueta

girona