Educació

Les escoles afronten el repte de ventilar amb fred

La caiguda de les temperatures obliga a abrigar-se a classe amb polars i anoracs per complir la recomanació d’Educació

Sindicats i famílies demanen esponjar les aules amb espais alternatius

El pont de la Puríssima ha anat acom­pa­nyat d’una bai­xada gene­ra­lit­zada de les tem­pe­ra­tu­res, i va ser la set­mana pas­sada quan les esco­les van començar a expe­ri­men­tar què com­porta com­pa­gi­nar les clas­ses amb les reco­ma­na­ci­ons de ven­ti­lar per llui­tar con­tra el coro­na­vi­rus. El polar i l’ano­rac s’han con­ver­tit en peces tan habi­tu­als com l’estoig i els qua­derns. De moment no s’han detec­tat gai­res pro­ble­mes per seguir les reco­ma­na­ci­ons del Depar­ta­ment d’Edu­cació, fins i tot en zones més fre­des com ara el Piri­neu i Ponent. Però el fred tot just ha començat i els sin­di­cats aler­ten que l’hivern pot ser com­pli­cat. Dema­nen al depar­ta­ment un estudi més acu­rat per man­te­nir la qua­li­tat de l’aire que vagi més enllà de la ven­ti­lació amb les fines­tres i les por­tes ober­tes.

“Serà un hivern molt com­pli­cat. No serà gaire supor­ta­ble tenir alum­nes i docents pas­sant fred durant sis hores. Hi ha gent que va amb man­tes a classe”, adver­teix Manel Pulido, secre­tari gene­ral de la Fede­ració d’Edu­cació de CCOO. Hi ha cen­tres que han enviat cir­cu­lars a les famílies en què des­a­con­se­llen les man­tes, perquè poden difi­cul­tar la mobi­li­tat, però sí que reco­ma­nen dur polars i ano­racs per a les esto­nes en què cal ven­ti­lar. El Depar­ta­ment d’Edu­cació va enviar unes ori­en­ta­ci­ons als cen­tres a prin­ci­pis de novem­bre en què des­ta­cava la importància de la ven­ti­lació com a mesura de pre­venció, ja que el virus pot roman­dre unes hores a l’aire en aero­sols que poden ser inha­lats. Edu­cació reco­mana obrir por­tes i fines­tres almenys 20 centímetres entre deu i quinze minuts cada hora lec­tiva i, si es pot, man­te­nir les fines­tres sem­pre ober­tes.

Espais alter­na­tius

CCOO ha enge­gat una cam­pa­nya que, amb el lema Ni infec­ta­des ni con­ge­la­des, demana que es con­troli la tem­pe­ra­tura a les aules i que s’estudiïn alter­na­ti­ves. “Es podrien bus­car espais alter­na­tius per fer clas­ses i més acti­vi­tats en altres ambi­ents per espon­jar les aules”, plan­teja Pulido, una pro­posta que CCOO defensa des del març pas­sat.

L’Affac, que repre­senta les asso­ci­a­ci­ons de famílies d’alum­nes, defensa també la des­con­gestió de les aules amb espais alter­na­tius, com va plan­te­jar el depar­ta­ment en un prin­cipi amb la cessió d’equi­pa­ments muni­ci­pals. “Allò va que­dar en no res, no s’ha pri­o­rit­zat sor­tir del cen­tre quan es podrien tro­bar espais per espon­jar les aules i fer acti­vi­tats en llocs exte­ri­ors coberts”, diu la pre­si­denta de l’Affac, Belén Tascón. “Totes les solu­ci­ons del depar­ta­ment són amb el mínim cost pos­si­ble, com dur samar­reta tèrmica o una manta a classe, i es posa en evidència que a l’alum­nat vul­ne­ra­ble li falta roba d’abric.”

La Inter­sin­di­cal-CSC con­si­dera que el pro­to­col de ven­ti­lació “no té en compte la vari­e­tat cli­ma­tològica de Cata­lu­nya”, asse­gura Judith Ribera, por­ta­veu d’Edu­cació del sin­di­cat. “Hi ha ter­ri­to­ris com ara Ponent, la Cer­da­nya i la Val d’Aran on la tem­pe­ra­tura baixa dels 17 graus” mínims que marca la llei de pre­venció de ris­cos labo­rals per a llocs de tre­ball tan­cats. Ribera alerta de l’incre­ment de la fac­tura de cale­facció. En l’ense­nya­ment públic, els ajun­ta­ments paguen la des­pesa de les esco­les i la Gene­ra­li­tat, la dels ins­ti­tuts, que són els que ges­ti­o­nen el pres­su­post. “Si aquest pres­su­post no s’incre­menta, tin­dran menys diners per inver­tir en aspec­tes que reper­cu­tei­xen en l’edu­cació, com ja ha pas­sat amb l’incre­ment de la des­pesa de la neteja”, adver­teix la por­ta­veu.

No serà gaire suportable tenir alumnes i docents passant fred durant sis hores
Manel Pulido
Secretari d’Educació de CCOO
El protocol de ventilació no té en compte la varietat climatològica de Catalunya
Judith Ribera
portaveu d’intersindical
Totes les solucions del departament són amb el mínim cost possible, com dur samarreta tèrmica
Belén Tascón
Presidenta de l’AFFAC

Purificadors amb filtres HEPA com a última opció

Rosa M. Bravo

Diversos ajuntaments han aprovat una moció a proposta de CCOO que reclama al Departament d’Educació que elabori un estudi sobre les necessitats de renovació d’aire en cada centre educatiu i que s’implantin sistemes de ventilació mecànica si cal. Algunes escoles tenen purificadors amb filtres HEPA per renovar l’aire de les aules, com les del Ripollès, que van rebre una donació d’aparells de l’empresa Sodeca.

L’investigador de l’Institut de Salut Global de Barcelona –centre impulsat per la Fundació la Caixa– Jordi Sunyer defensa que la primera opció ha de ser la ventilació natural. “Només quan la ventilació natural és impossible cal utilitzar ventilació artificial”, afirma. El protocol d’investigació, assenyala, està inspirat en protocols internacionals, dades experimentals i proves pilot locals. “Cal fer tots els possibles perquè es pugui complir malgrat el fred”, diu. Els depuradors amb filtres HEPA “són en el darrer cas una bona opció, però són cars i s’han de mantenir correctament”, explica l’expert.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.