Educació

El repte de l’ensenyament immersiu al sector públic

Les dues escoles Arrels a Perpinyà són l’únic exemple a l’Estat francès d’ensenyament immersiu en llengua minoritzada

La proposta va dirigida a l’alumnat de primària, dels 3 fins als 11 anys

Les escoles Arrels són un cas singular a la Catalunya del Nord i al conjunt de l’Estat francès: són l’únic cas d’escola immersiva en una llengua minoritzada integrada dins el sistema d’ensenyament públic francès. A diferència de La Bressola, que també fa ensenyament immersiu a la Catalunya del Nord, i de la resta d’escoles immersives a l’Estat francès, en basc, bretó o occità, que són escoles associatives –amb una estructura d’ens privat–, el projecte impulsat per l’Associació Arrels ara fa 40 anys va optar per integrar-se al sector públic.

Avui s’hi escolaritzen uns 340 alumnes, entre dues escoles a Perpinyà (vuit classes al barri de Cassanyes i cinc al Vernet), que cobreixen els anys d’educació primària, des de parvulari a cursos elementals, dels 3 anys als 11 anys. A les escoles Arrels, els anys de maternal es fan en català i el primer i el segon any de primària, també; el tercer any l’ensenyament és bilingüe (el 50% en francès), i els dos últims anys hi ha més hores de francès que de català. La finalitat és que els alumnes quan passen a l’ensenyament secundari siguin totalment bilingües i es puguin incorporar a qualsevol centre.

La iniciativa arrenca el 1981 amb la creació de l’Associació Arrels, que desenvolupa dos projectes en paral·lel, una ràdio (l’única en català a la Catalunya del Nord) i les escoles. La iniciativa neix amb una escissió de part dels fundadors de les escoles La Bressola, que s’havien iniciat cinc anys abans. La integració a l’ensenyament públic es formalitza el 1994, quan l’Estat francès negocia un estatut per regular les escoles en les diferents llengües de l’Estat amb dues opcions sobre la taula: integrar-se o definir-se com a centres privats. Arrels serà l’única que optarà per la via del sector públic. Els seus responsables segueixen reivindicant-ho avui amb la mateixa argumentació: “Volem l’accessió a la llengua i a la cultura catalanes per a tots, sense discriminacions. Qui diu escola pública diu escola per a tots, una escola que ha sabut acollir una barreja social i cultural de famílies que volen guardar o trobar unes arrels, teixint lligams amb el seu entorn i compartint els seus costums. Una escola inclusiva”, reivindica Elena Gual, directora de l’escola Arrels del Vernet.

LA XIFRA

340
alumnes
són escolaritzats en català en les dues escoles immersives Arrels a la ciutat de Perpinyà.
El llibre

Quatre dècades de lluites i reivindicacions al territori

E. C

El Palau dels Reis de Mallorca de Perpinyà acollia aquest 7 de novembre passat, coincidint amb els actes de la Diada de Catalunya Nord i la commemoració del Tractat dels Pirineus, l’acte central de celebració dels 40 anys de l’Associació Arrels. Un aniversari que s’ha plasmat amb la publicació del llibre 40 anys d’Arrels - 40 anys d’un país. Les grans etapes i fites de l’associació ( ràdio i escoles) tenen un paper destacat en aquest llibre però no exclusiu: cada any hi és tractat en una doble plana, destacant un esdeveniment anual i una selecció de pinzellades de l’actualitat cultural, social, política o econòmica de la Catalunya del Nord. Eric Forcada, comissari d’exposicions i historiador de l’art, s’ha encarregat de la coordinació d’aquest llibre, concebut de manera col·lectiva i que passa a ser una publicació de referència per al coneixement de les comarques nord-catalanes. “No hem volgut fer una celebració autocentrada, sinó recollir la memòria comuna a l’Associació Arrels i al país; el llibre recull una visió de tots els aniversaris, de lluites, victòries i a vegades derrotes, al llarg de quatre dècades”, explica Forcada. L’ensenyament i la llengua catalana són alguns dels fils conductors (primeres escoles, inicis dels estudis catalans a la universitat, mobilitzacions), junt amb la producció literària i musical de la Catalunya del Nord i grans esdeveniments com la lluita contra la MAT o l’arribada de l’alta velocitat.

El volum és concebut com un llibre radiofònic: per completar els articles, textos i imatges hi ha codis QR que remeten a cròniques radiofòniques i entrevistes als protagonistes d’aquest llibre de memòria col·lectiva. El contingut de 40 anys d’Arrels - 40 anys d’un país també forma part d’una exposició itinerant arreu del país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

PP, Cs i Vox denunciaran Aragonès i Cambray si no obeeixen la sentència del 25% de castellà

Barcelona

Aragonès: “El català no es toca i l’escola catalana, tampoc”

barcelona

Reguladors de medicaments de tot el món demanen una “estratègia a llarg termini” per gestionar la covid

BRUSSEL·LES
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Núvols al litoral

Barcelona

Cambray afirma que la sentència “no canvia res”

BADALONA

El dany cardíac en pacients amb covid-19 és un indicador de mal pronòstic a llarg termini

BARCELONA

El TSJC dona dos mesos a la Generalitat per aplicar la sentència del 25% de castellà a les escoles

barcelona

El 60% de personal educatiu està molt estressat pel treball en la sisena onada

Barcelona

Salut crearà un observatori de violència contra sanitaris

Barcelona