Educació

Educació

Final de curs a l'aula

Tret de sortida a l'Escola d'Estiu del Maresme, en què s'han inscrit 320 docents amb l'objectiu de compartir eines i estratègies a les aules

Es plantegen noves tècniques d'ensenyar i aprendre sota el lema de transformar l'educació

“Ara entenc moltes de les reaccions dels nanos
i què ens volen dir”, comentava una mestra

Ja han aca­bat la feina de mes­tres a l'escola, però ara els toca fer d'alum­nes per alguns dies. Fins a 320 pro­fes­sors s'han ins­crit en la tren­tena de cur­sos que orga­nitza el Movi­ment Edu­ca­tiu del Maresme amb l'objec­tiu de com­par­tir estratègies i eines per tirar enda­vant el dia a dia a les aules. Els pro­fes­sors que s'han matri­cu­lat als cur­sos de 20 i 30 hores apro­fun­di­ran fins diven­dres que ve en noves tècni­ques d'apre­nen­tatge o estratègies per mirar de donar res­posta a les neces­si­tats que es tro­ben a l'escola. L'oferta és àmplia, des de tallers per expli­car con­tes, apre­nen­tatge basat en jocs de taula, ús de tau­le­tes digi­tals o mètodes per tre­ba­llar l'aspecte més emo­ci­o­nal o artístic. El tret de sor­tida de l'escola d'estiu va tenir lloc ahir al mig­dia al Tec­no­cam­pus, després de la con­ferència inau­gu­ral, on es va fer un pri­mer tast per com­par­tir experiències. Els pro­fes­sors es van apun­tar en petits grups per com­par­tir durant una hora qual­se­vol de les matèries que es tre­ba­lla­ran aquests dies. A dins d'una aula i dar­rere un tei­xit elàstic, els mes­tres es dei­xa­ven por­tar pel movi­ment i la dansa al cos­tat dels pro­fes­si­o­nals del Mer­cat de les Flors. En un ambi­ent de tre­ball menys distès es reu­nien en petit comitè els qui deba­tien el pro­jecte Ins­pira, que des de Mataró tre­ba­lla meto­do­lo­gia inno­va­dora als ins­ti­tuts. Una de les mes­tres, Camila Masip, sor­tia sor­presa del tre­ball que es plan­teja i com por­tar a terme nous apre­nen­tat­ges també en la secundària. En una altra aula, l'equip de tera­peu­tes del cen­tre d'esti­mu­lació infan­til de Bar­ce­lona par­lava als mes­tres de la teràpia d'inte­gració sen­so­rial. Amàlia Pau, que és pro­fes­sora a l'escola espe­cial de les Aigües de Mataró, sor­tia entu­si­as­mada de la xer­rada. “Ara entenc mol­tes de les reac­ci­ons dels nanos i què ens volen dir.”

La pre­si­denta del Movi­ment Edu­ca­tiu del Maresme, Juli­ana Bacar­dit, asse­gu­rava que s'ha de replan­te­jar l'edu­cació més enllà de l'escola per adap­tar-se també a la rea­li­tat de les famílies. “No pot ser que a les dues de la tarda hi hagi nens de 12 anys que sur­tin de l'aula sense saber què faran tota la tarda.” La con­ferència inau­gu­ral, a càrrec de la sociòloga Elena Sin­tes, va girar pre­ci­sa­ment entorn d'una pro­posta de model d'escola com­pleta com a alter­na­tiva a la jor­nada contínua. Les acci­ons per impli­car els cen­tres, les famílies i enti­tats del barri poden ser una solució per tren­car les desi­gual­tats edu­ca­ti­ves i difi­cul­tats per com­pa­gi­nar la jor­nada inten­siva amb els hora­ris fami­li­ars.

El pre­si­dent de la Fede­ració de Movi­ments de Reno­vació Pedagògica, Jaume Agui­lar, manté que el canvi s'ha de fer “a poc a poc i a consciència”, però que s'hi està tre­ba­llant, ja que hi ha un interès de les esco­les. “És impor­tant que abans es facin pro­ves pilot en aquells muni­ci­pis on tot­hom esti­gui d'acord a fer-ho”, indica. Això impli­ca­ria allar­gar l'ober­tura dels cen­tres fins a mitja tarda, amb oferta horària fle­xi­ble i amb acti­vi­tats dins i fora de l'escola. Segons Agui­lar, ara el que cal és con­cre­tar per quin ter­ri­tori es comença i estar pre­pa­rat per tirar-ho enda­vant, ja que la demanda exis­teix.

L'escola d'estiu aplega pro­fes­so­rat de tota la comarca. No és estrany, doncs, que els pas­sa­dis­sos del Tec­no­cam­pus, on a par­tir d'avui es faran els cur­sos, esti­guin deco­rats amb tre­balls que han fet els alum­nes i mes­tres de l'escola Turó del Drac de Canet de Mar. Com passa sem­pre amb l'oferta i la demanda, els qui van dub­tar fins a última hora i es van deci­dir per algun dels cur­sos més sol·lici­tats van que­dar sense plaça i hau­ran d'espe­rar fins a l'estiu que ve per ampliar la for­mació.

El mercat de Calaf
Els professors van poder voltar, abans de participar en les xerrades del primer dia, pel que s'anomena el “mercat de Calaf”. Les diferents parades, però, no són d'alimentació, sinó relacionades amb l'educació. Es presentaven així als professionals des de productores per fer ‘lipdubs' a les escoles fins a material educatiu, o les xerrades sobre arquitectura adreçada als instituts.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia