Societat

Els Mossos d’Esquadra, una policia de proximitat

Els Mossos d’Esquadra tenen un model policial de proximitat que té en compte les necessitats de la ciutadania, les seves inquietuds i les seves demandes

La policia de proximitat pròpiament dita està integrada pels Grups de Proximitat i les Oficines de Relacions amb la Comunitat

Els Mossos d’Esquadra tenen un model policial de proximitat tal com pertoca a una policia adaptada a la nova realitat del segle XXI i que té en compte les necessitats de la ciutadania, les seves inquietuds i les seves demandes.

El diàleg i la confiança és la pràctica habitual d’un sistema de seguretat d’un país modern, obert i en constant transformació. Els Mossos treballen per a la comunitat, i en aquest sentit la prevenció, l’assistència i l’auxili a les persones són un eix primordial en què s’inverteixen molts esforços, temps i dedicació.

Amb el model de policia de proximitat promouen la participació del ciutadà en la seva pròpia seguretat fent-lo partícip mitjançant consells i mesures de prevenció, és a dir, treballen de manera transversal les polítiques preventives de seguretat.

La policia de proximitat pròpiament dita està integrada pels Grups de Proximitat i les Oficines de Relacions amb la Comunitat.

Grups de proximitat

Gràcies a les unitats de proximitat els Mossos tenen una presència molt activa a tot el territori, als barris i pobles, i en espais tan importants com els mercats, comerços o escoles, entre molts altres.

El contacte proper i constant amb la ciutadania, així com la proximitat geogràfica permeten una relació fluïda i cordial que apropa el servei policial a les persones, base del servei i del compromís d’aquesta policia.

Amb la policia de proximitat els Mossos d’Esquadra copsen les principals inquietuds, dubtes i demandes a peu de carrer i transformen els problemes en solucions.

Oficina de Relacions amb la Comunitat

Els agents de les diferents oficines de relacions amb la comunitat de tot Catalunya tenen una relació i contacte permanent amb els representants socials: associacions de comerciants, entitats veïnals i familiars, representants religiosos o ens culturals, entre d’altres.

També, mitjançant xerrades, reunions i taules rodones es donen a conèixer les principals preocupacions de la comunitat i s’orienta l’activitat policial a millorar l’entorn i fomentar relacions lliures de conflictes. En el darrer any han fet més de 100.000 contactes i han arribat a més de 371.000 persones arreu de Catalunya.

Els Mossos d’Esquadra ofereixen constantment consells de seguretat útils i situen la prevenció com a objectiu primordial de la policia. Es reparteixen tríptics amb mesures d’autoprotecció pensats i elaborats específicament per als col·lectius vulnerables als quals s’adrecen: gent gran, joves, nouvinguts, etc.; o sobre temes concrets que poden preocupar als diferents col·lectius: vacances segures, domicilis segurs i internet segura, entre d’altres.

A banda de les dues unitats esmentades, tots els mossos, treballin on treballin, actuen sempre tenint en compte el model de policia de proximitat. En aquest sentit, l’atenció personalitzada a les víctimes i la mediació són també dos pilars d’aquest model.

Assistència personalitzada: els Grups d’Atenció a les Víctimes (GAV)

Els agents dels grups d’atenció a les víctimes disposen d’una formació específica per dur a terme la seva tasca: fer la protecció, seguiment i assessorament de les persones víctimes de la violència domèstica i de gènere.

Mitjançant la detecció de casos de maltractament, s’ofereix a les persones que el pateixen un acompanyament molt professional i sensibilitzat que va més enllà de la protecció.

Els grups d’atenció a les víctimes també s’orienten a la protecció, assistència i seguiment de les persones que pateixen

Mediació, la gestió alternativa del conflicte

La mediació del cos de Mossos d’Esquadra és pionera a nivell internacional en aquest camp, on la resolució dels problemes a través de la gestió positiva permet reduir la conflictivitat social.

La policia manté contacte continuat amb col·lectius de signe ben divers amb l’objectiu d’identificar interlocutors vàlids i establir canals de comunicació fiables.

Es pretén no només evitar i resoldre problemes, sinó també evitar l’escalada d’enfrontaments, així com conèixer i incidir en les seves causes per tal de reduir la conflictivitat.

Per exemple, en el cas d’una reivindicació pública, els Mossos identifiquen interlocutors per crear espais de diàleg i els assessoren sobre legislació i procediment administratiu a seguir, les formes recomanables perquè es desenvolupi la manifestació o concentració i les conseqüències administratives dels incompliments.

Així mateix, els informen de les situacions de risc que es poden produir en contra de la seguretat dels participants i de terceres persones i negocien el desenvolupament dels actes reivindicatius per evitar els incidents.

En definitiva, treballen per garantir que tothom podrà exercir els seus drets fonamentals de manifestació i de lliure mobilitat en un ambient pacífic i, si és possible, amb la mínima intervenció de la policia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.