Societat

La velocitat i l’intermitent, el que més preocupa al volant

Autopistas ha presentat l’ “Observatori sobre el comportament dels conductors a la xarxa d’autopistes 2019”

La companyia ha posat en marxa les campanyes #noteaceleres i #ponelintermitente

El 65,1% dels vehicles no senyalitza correctament en els avançaments, i el 67,5% no ho fa en tornar a la posició inicial

A dia d’avui encara són molts els conductors que no respecten els límits de velocitat a l’autopista. Concretament un 33% del conductors condueix lleugerament per sobre del límit permès, la major part d’ells superant-lo en el rang dels 5-10 5-10 km/h. D’altra banda, les xifres també es disparen pel que fa a l’ús de l’intermitent, ja que el 65,1% dels vehicles no senyalitza correctament en els avançaments, i el 67,5% no ho fa posteriorment a l’hora de tornar a la posició inicial.

Aquests i altres resultats, entre els que hi ha la distància entre vehicles o l’ús del cinturó, s’extreuen de l’informe “Observatori sobre el comportament dels conductors a la xarxa d’autopistes de 2019”, presentat recentment per Autopistas, companyia del grup Abertis.

A la recerca de l’accidentalitat zero en les seves autopistes, la companyia ha realitzat, per tercer any consecutiu, aquest estudi amb l’objectiu d’analitzar els factors de risc més comuns, conscienciar els conductors de la importància de tenir bons hàbits al volant i, així , contribuir a disminuir la sinistralitat i fomentar una conducció responsable.

L’estudi s’ha realitzat en col·laboració amb Intra i ha comptat amb una mostra de més de 44.000 vehicles lleugers i 12.000 vehicles pesats a l’AP-7 entre Salou i Puçol.

La velocitat, una assignatura pendent

Segons l’estudi, un 33% dels vehicles condueix lleugerament per sobre del límit permès, i la majoria el superen en el rang dels 5-10 5-10 km/h. A més, un 3% dels conductors circula a més de 150 km/h. Autopistas recorda que, en un accident amb velocitat excessiva, la probabilitat de morir o patir lesions greus és més gran, a més redueix la capacitat de reaccionar davant de qualsevol imprevist i provoca l’anomenat “efecte túnel”, reduint la capacitat d’anticipació. La velocitat moderada és sempre un factor protector.

L’ús de l’intermitent i els avançaments

Una de les altres conclusions més alarmants de l’estudi, va ser l’elevat nombre de conductors que no senyalitza correctament la intenció d’avançar, xifra que ha continuat creixent durant aquest any.

Segons les dades extretes, el 65,1% dels vehicles no senyalitza correctament en els avançaments, i el 67,5% no ho fa posteriorment a l’hora de tornar a la posició inicial. Aquestes xifres han augmentat en un 12%, en relació a l’any passat, fet que, Autopistas adverteix, és molt preocupant, tenint en compte l’alta perillositat de no senyalitzar les maniobres al volant.

Autopistas recorda que el codi de circulació obliga a senyalitzar els canvis de carril i maniobres a la resta de conductors que, subratlla, no poden predir les teves accions.

La importància de respectar la distància entre vehicles

En relació a la distància mínima de seguretat, les dades apunten que el 15% dels vehicles lleugers no la respecten. La normativa específica que la separació que ha de guardar el conductor d’un vehicle que circula darrere d’un altre, tant si té intenció d’avançar-lo com si no, ha de permetre detenir-se en cas d’imprevist, sense col·lisionar amb el vehicle de davant, tenint en compte especialment la velocitat i les condicions de frenada i adherència.

Autopistas assenyala que la perillositat que implica aquest comportament és molt elevada, ja que, davant d’un imprevist, si no mantens la distància de seguretat, et serà impossible evitar xocar.

L’ús del cinturó i la seva eficàcia

La xifra de passatgers que viatgen a la part posterior del vehicle i que no fan servir el cinturó s’ha reduït a més de la meitat en els últims dos anys. Tot i que només el 0,2% dels conductors no porta el cinturó, cal seguir insistint ja que l’any 2018 el 20% dels morts no feia ús del cinturó.

Autopistas posa l’accent en la necessitat de seguir reduint aquesta xifra i recorda que, l’ús del cinturó rebaixa a la meitat el risc de mort en cas d’accident. En el cas dels conductors, la norma sembla estar més assumida i gairebé la totalitat de conductors porta el cinturó quan s’asseu al volant.

L’ús del telèfon mòbil, un distracció perillosa

Autopistas determina en el seu estudi que el 4,2% dels conductors segueixen interactuant amb el telèfon durant la conducció, xifra que ha crescut en un 0,8 respecte a 2018.

La companyia recorda que aquest mal hàbit implica distracció visual, cognitiva i manual. Per exemple, en marcar un número al mòbil a 120km/h recorrem a cegues una distància de 429 metres, equivalent a uns 4 camps de futbol, distància que s’amplia si escrivim un missatge.

#noteaceleres #ponelintermitente

Autopistas, en coordinació amb DGT, SCT i Direcció de Trànsit del Departament de Seguretat del Govern Basc, Fundació Mapfre, Areas i Autogrill, ha posat en marxa recentment les campanyes de seguretat viària en xarxes socials

#noteaceleres
, recordant que la velocitat moderada és sempre un factor protector enfront dels sinistres, i
#ponelintermitente
amb l’objectiu de sensibilitzar sobre la prevenció d’accidents en l’àmbit de la velocitat i l’ús de l’intermitent.

Visió 0 accidents

La xarxa d’autopistes està concebuda i construïda com a vies d’alta capacitat i altes prestacions. Són autopistes altament segures, que compten amb la tecnologia més avançada tant per a la detecció automàtica d’incidències, com per a la posada en marxa immediata i coordinada dels protocols d’actuació en cas d’emergència.

Les dades apunten que el risc de tenir un accident en autopista és 4 vegades menor que en una carretera convencional. És a dir, davant de certs errors vinculats amb el factor humà, les autopistes disposen dels mitjans i recursos per minimitzar els riscos d’aquests errors. Per garantir la màxima seguretat viària, la xarxa d’Autopistes compta amb la certificació UNE-ISO 39001, que avala l’excel·lència en la gestió de la seguretat viària dels serveis prestats pels professionals de la companyia en totes les infraestructures que gestiona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.