Societat

Societat

Micromobilitat a l’alça

Més de 700 ciutats busquen solucions intel·ligents per als desplaçaments urbans en l’Smart City Expo World Congress

Seat presenta una moto i un nou patinet pensats per a la mobilitat urbana compartida, que passa a ser una nova línia de negoci

Les empreses catalanes relacionades amb el sector ‘smart’ creixen un 62%

El desplaçament urbà en vehicles compartits pot generar un negoci de 140.000 milions l’any a Europa

“La mobilitat ha de canviar de manera radical, global i ràpida. És una qüestió de salut, perquè la contaminació provoca morts i frena el desenvolupament cognitiu dels nostres nens.” L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, expressava ahir amb aquesta simplicitat en l’Smart City Expo World Congress un dels grans reptes que la societat té al davant. Sembla una necessitat compartida també amb el sector de les ciutats intel·ligents i les empreses tecnològiques, ja que la fira que va arrencar ahir ha dedicat força temps i espai a la confrontació d’idees i la presentació de solucions relacionades amb aquest camp.

Un dels que s’hi posen de ple i volen esdevenir un nou actor és Seat, que obre una nova unitat de negoci basada en la mobilitat urbana. Se situarà i es gestionarà des de Barcelona, inicialment amb una trentena de treballadors, però amb l’objectiu de donar servei a tot el grup Volkswagen. Ho va explicar ahir el president de la companyia, Luca de Meo, just abans de presentar un dels primers productes que llançarà: la primera motocicleta de Seat, que serà elèctrica i estarà adreçada tant a particulars com a empreses de motosharing. Tot i que el disseny final es coneixerà l’any vinent i es començarà a comercialitzar durant la primavera, la firma va avançar que anirà equipada amb un motor elèctric d’11 quilowatts, que equivaldrà a una motocicleta de 125 cc. Tindrà una velocitat màxima de 100 km/h i una autonomia de 125 quilòmetres. Segons les previsions de la companyia, això implicarà que per fer-ne un ús habitual a la ciutat només caldrà carregar-ne la bateria un cop a la setmana. Es podrà fer directament al carrer o al garatge, però també extraient la bateria i carregant-la a casa en un endoll qualsevol.

“Els ciutadans de Barcelona passen de mitjana sis dies l’any en embussos i creiem que la solució està en la micromobilitat”, indicava De Meo argumentant l’aposta per una nova gamma de vehicles compatibles amb tota mena de desplaçaments urbans. A banda de la moto presentada ahir, Seat ja va mostrar en el MWC un prototip del Minimó, un cotxe elèctric diminut, i té al mercat un patinet elèctric, del qual ahir també va presentar una segona versió, amb 65 quilòmetres d’autonomia i capacitat per pujar rampes del 20%. El nou director de mobilitat urbana de Seat, Lucas Casasnovas, va remarcar que la moto elèctrica s’ha fet amb col·laboració amb la firma barcelonina Silence i anirà vinculada a una aplicació que informarà de la ubicació exacta i el nivell de càrrega. La col·laboració per al patinet continua sent amb Segway.

Més enllà dels vehicles compatibles amb les solucions de micromobilitat compartida, Seat també preveu convertir-se en un actor més del sector amb una plataforma pròpia de programari. Fa temps va comprar la plataforma de cotxe multiusuari Respiro –que va començar la seva activitat a Madrid i més recentment va arribar a l’Hospitalet de Llobregat– i ara hi podrà donar un nou impuls i molta més visibilitat. Una possibilitat és que utilitzi els concessionaris de la marca com a punt de recollida d’aquests vehicles compartits. Per a Barcelona, però, també treballa amb una solució que aprofitaria l’àmplia oferta d’aparcament subterrani de la ciutat.

Un negoci molt lucratiu

Luca de Meo assegura que aquesta nova àrea de mobilitat urbana “serà una peça fonamental en l’estratègia de Seat” i va expressar que la firma vol que “les ciutats siguin més sostenibles i en millori la qualitat de vida”. En qualsevol cas, a ningú li passa per alt que també hi ha un bon negoci al darrere. Alguns consultors han estimat que pot arribar a ser de 140.000 milions d’euros l’any només a Europa, si es calcula un preu de 19 o 20 cèntims el quilòmetre. I per satisfer-lo, caldran nou milions de vehicles.

Barcelona, la ciutat europea amb més densitat de motos, serà un escenari per posar a prova aquestes solucions de micromobilitat en què es podria optar pel patinet, la moto o el cotxe elèctric en funció de les distàncies a recórrer. Però les solucions intel·ligents per a les ciutats del futur van molt més enllà. Justament, Ada Colau i Luca de Meo van coincidir en la presentació de l’EIT Urban Mobility. Es tracta d’un projecte de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia, que integra 48 socis de 15 estats i que té com a objectiu finançar projectes que aportin solucions de mobilitat per fer més habitables les ciutats europees. Colau va deixar clar que les mesures per millorar la mobilitat i reduir la contaminació a la ciutat no es prenen “en contra de ningú” ni són “cap imposició política o ideològica”. A més, va remarcar que els canvis que viuen les ciutats poden ser “grans oportunitats” per al món econòmic. Per la seva banda, De Meo va coincidir amb l’alcaldessa en la necessitat de reduir la presència del vehicle privat a l’espai públic i va apuntar cap a les plataformes digitals per compartir vehicles com a solució de futur, per bé que impliqui la necessitat de canviar el model de negoci de les companyies automobilístiques i reduir el seu volum de producció. L’EIT Urban Mobility, amb seu a Barcelona, tindrà una vigència de 7 a 15 anys i un finançament de fins a 400 milions d’euros de la Comissió Europea

Un sector a l’alça

La fira, que s’acabarà demà, aplega més d’un miler d’expositors amb tota mena de solucions per facilitar el control de les ciutats intel·ligents. Moltes tenen a veure amb el control integral del trànsit, des de solucions que centralitzen la informació fins a petits detalls, com ara un senyal de pas de vianants intel·ligent que, gràcies a les càmeres que incorpora, detecta quan hi ha persones creuant i emet senyals lluminoses especials. Com que també detecta l’arribada de vehicles i en calcula la velocitat, si el senyal intel·ligent preveu la possibilitat d’un atropellament, les llums es tornen vermelles, s’emet un so que alerta els vianants i, en el futur, s’enviarà un avís al vehicle que s’aproxima si està equipat amb la tecnologia estàndard compatible. Es tracta d’una solució desenvolupada a Estònia, però que ben bé podria ser catalana, perquè el teixit empresarial relacionat amb les ciutats intel·ligents no para de créixer al país. Actualment està format per 438 empreses que ocupen 45.046 treballadors i facturen 9.717 milions d’euros, una xifra que representa el 4% del PIB. Segons les dades d’ACCIÓ, el sector està en creixement a Catalunya: el nombre d’empreses ha crescut un 62% i el volum de facturació, un 39% respecte al 2016, quan es va estudiar per primera vegada.

Vot digital més segur
Més enllà de la mobilitat, la fira ofereix tot de solucions per facilitar la vida dels ciutadans, incloent-hi el moment de votar. L’empresa barcelonina eKratos hi presenta una plataforma per gestionar les votacions de manera electrònica. “Està pensada tant per a una comunitat de veïns com per a les eleccions generals d’un estat”, explica el CEO de la companyia, David Montserrat. Els fitxers del cens no passen per les seves mans, perquè els puja qui organitza la votació, que està assegurada amb ‘blockchain’.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia