Societat

Desencallen l’elaboració del pla de mobilitat conjunt de Girona i deu municipis veïns

Es traurà a concurs i s’adjudicarà el 2021 i la idea és que estigui fet a finals del 2022

Costarà 390.000 euros i la Diputació pagarà una part dels pobles

S’ha desencallat finalment l’elaboració d’un pla de mobilitat conjunt entre Girona i deu municipis de la seva àrea urbana, que es calcula que estarà enllestit d’aquí a dos anys i en el qual es farà una diagnosi de la situació i propostes de cara a una mobilitat urbana sostenible tractant temes com ara línies de bus, pàrquings dissuasius, carrils bici i extensió (o no) de la Girocleta més enllà de Girona. El març del 2019 la capital gironina –l’únic municipi que està obligat a tenir-ne per població i en vista que l’actual, del 2014, començava a caducar– va fer la proposta de fer un pla de mobilitat d’àrea urbana a deu municipis veïns (Aiguaviva, Bescanó, Fornells de la Selva, Llambilles, Quart, Salt, Sant Gregori, Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter i Vilablareix), però no ha estat fins ara, gairebé dos anys després, que s’ha tancat un acord i els consistoris estan començant a aprovar els convenis que ho faran possible. Segons ha explicat la regidora de Mobilitat de Girona, Marta Sureda, en aquests convenis, que alguns consistoris estan aprovant via junta de govern i altres via ple, el que fan la resta de municipis és delegar a Girona el procés de redacció del pla. Tot i la delegació tindran veu i vot en les línies principals incloses en el plec i participaran activament, lògicament, en la diagnosi i les propostes. De fet, un cop s’hagin fet totes les delegacions i Girona les hagi acceptat, es crearà una comissió de treball amb representants de tots els consistoris per seguir l’evolució del pla. La primera missió de la comissió serà consensuar entre tots les línies principals que ha de tenir el pla i com s’han de plasmar en les condicions de licitació, indica Sureda, que remarca que la voluntat és “optimitzar serveis i fer plans amb visió de futur sostenibles”. És a dir, que tots onze municipis col·laborin “per ajudar a aconseguir entre tots els objectius que són de sostenibilitat: més transport públic i menys contaminació i, per tant, menys vehicles”. També destaca –com va fer el seu predecessor, Joan Alcalà, quan va fer la proposta– que és una oportunitat per als pobles tenir un pla de mobilitat.

Cost i terminis

El cost total del pla és d’uns 390.000 euros, dels quals uns 250.000 els aportarà l’Ajuntament de Girona, uns 85.000 la Diputació de Girona –ajudant així els municipis petits a sufragar la seva part– i la resta els altres municipis proporcionalment segons el seu pes. En el projecte hi participarà també el Consell Comarcal del Gironès, que farà assistència tècnica –com també en farà la Diputació– i jurídica, i l’ATM de Girona, que actua com a òrgan consultor.

Pel que fa als terminis concrets, l’Ajuntament de Girona aprovarà l’acceptació de les delegacions en el ple del desembre si la resta de municipis ja les han fet o, si no, al gener. A partir d’aquí, segons detalla Sureda, es calcula que es trigarà entre 3 i 4 mesos per fer els plecs, ja que caldrà el consens de tots en la comissió; després entre 2 i 3 mesos més per treure-ho a licitació, i 5 mesos més per fer l’adjudicació, ja que es tracta d’un contracte major, que requereix diversos tràmits i exposicions públiques. En total, entre 10 i 12 mesos, cosa que situa l’adjudicació cap a finals del 2021. Pel que fa a la redacció i tramitació final del pla, es calcula un any, per la qual cosa s’enllestiria a finals del 2022.

LES XIFRES

2
anys
es calcula que trigarà tot el procés: un any per definir i fer tota la tramitació i un altre per a l’elaboració del pla.
390.000
euros
és el cost total previst del pla (250.000 els pagarà Girona, 85.000 la Diputació i la resta els altres municipis).
11
municipis
de l’àrea urbana de Girona participaran en el pla de mobilitat urbana sostenible.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia