Societat

L’Eix Transversal passarà a dependre de la Generalitat l’any que ve

Amb la resolució anticipada del contracte de concessió, el govern s’estalviarà 810 milions d’euros fins al 2040

Aquesta infraestructura és una autovia finançada a través del peatge a l’ombra

L’Eix Transversal passarà a dependre de la Generalitat el 2023, segons han informat fonts del departament d’Economia, que han concretat que gràcies a la resolució anticipada del contracte de concessió, el govern s’estalviarà 810,4 milions d’euros d’aquí al 2040. Aquesta via és una infraestructura fins ara finançada mitjançant una concessió per la fórmula del peatge a l’ombra, és a dir, que la Generalitat paga a Cedinsa, la concessionària, una retribució en funció del nombre de vehicles que hi transiten, segons tarifes pactades prèviament.

L’objectiu de la conselleria de Jaume Giró és aprofitar la “finestra d’oportunitat” que contempla el contracte amb Cedinsa per aquest 2022 amb recursos del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) o amb un crèdit bancari.

El contracte de concessió de l’Eix Tranversal, que transita entre Cervera i Caldes de Malavella, va adjudicar-se el mes de juny de 2007 i es va modificar el 2010. En el seu plec de clàusules s’hi preveuen tres dates en què la Generalitat té la possibilitat de trencar “unilateralment i sense justificació” la concessió, previ pagament d’un denominat “preu de reversió”.

Segons apunten des del Govern, les dates per fer efectiva aquesta resolució anticipada, que no suposaria cap penalització, coincideixen amb els anys 2017, 2022 i 2027. Fa cinc anys, ja es va intentar posar fi a aquesta concessió viària, finançada a través d’un peatge a l’ombra. En aquella ocasió, no es va poder fer efectiva la intenció de l’Executiu, de manera que ara es vol tornar a intentar.

Des del Departament d’Economia donen per fet que Cedinsa litigarà per evitar el final de la concessió de la C25, malgrat això, defensen la “solidesa de l’operació”. “El contracte és molt clar”, apunta l’equip del conseller Giró. Tanmateix, afirmen que aquesta iniciativa ja compta amb l’aval dels equips jurídics dels departaments d’Economia i de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori i té, a més, dictàmens independents favorables de l’Airef i dels despatxos Garrigues i Roca Junyent.

Si finalment s’aplica el final de la concessió, la gestió de l’Eix Transversal seria responsabilitat del Departament de Vicepresidència des de l’1 de gener del 2023.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Joan Ramon Laporte
Catedràtic de farmacologia

“Cal rigor en l’avaluació dels medicaments, ara és un frau”

Barcelona
BADALONA

“Si tanquen, tornarem a viure al carrer”

BADALONA

Una vila suspesa en el temps

Roses
La monarquia

Felip VI ‘el covard’?

Olot

Auditories energètiques gratuïtes per als comerços

Olot
PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró