Administracions

Seguretat

Uns Mossos més marítims

Ports i el director general de la Policia aproven un protocol per afavorir la col·laboració i comunicació directa entre els guardamolls i la unitat marítima dels Mossos d’Esquadra

Alhora, es vol atorgar més pes al cos de control portuari

El govern català continua treballant per potenciar la unitat de policia marítima dels Mossos d’Esquadra, que es va posar en marxa el 2019 i des d’aleshores ha anat creixent en efectius i recursos, amb una flota de cinc embarcacions incorporades progressivament. El seu desenvolupament ha estat vist amb recel, sobretot, per la dreta espanyola, que n’ha fet befa, i per la Guàrdia Civil, que reivindica la seva competència plena en aigües territorials estatals, sobretot la judicial per empaitar delictes penals. Però la Benemérita reconeix als Mossos d’Esquadra la potestat d’exercir com a policia administrativa dins les aigües interiors catalanes, una estreta franja contigua al litoral, segons dictamen de la Comisión Nacional de Coordinación de la Policía Judicial d’aquell mateix any. A la pràctica, implica que els dos cossos actuen en paral·lel i obligats a entendre’s, però Interior no renuncia a perfeccionar l’encaix i ara vol coordinar millor la unitat de Mossos amb la figura dels guardamolls, màxima autoritat en cadascun dels ports de la Generalitat.

Per això, aquesta setmana, el president de Ports, Marc Sanglas i Alcantarilla, i el director general de la Policia, Pere Ferrer i Sastre, han signat un protocol operatiu de comunicació i col·laboració entre el cos de guardamolls i la policia de la Generalitat. Pretén reconèixer, alhora, un plus d’autoritat al personal portuari, en matèria d’inspecció i vigilància de les infraestructures, i habilita un canal telefònic directe amb les sales de comandament territorial dels Mossos d’Esquadra, que ha d’agilitar l’activació d’agents davant alertes.

El protocol esmenta casuístiques com ara la identificació de persones sospitoses en àrees restringides, reticents a facilitar dades; o alertar de persones que puguin haver comès infraccions administratives o un il·lícit penal, a banda de la incidència de carteristes, robatoris en instal·lacions o embarcacions, baralles o discussions, aquestes darreres a través del telèfon 112. També hi entra la detecció de persones vulnerables o menors de 14 anys en situació de risc, o bé d’objectes sospitosos a les instal·lacions.

Més confiança mútua

En definitiva, es tracta d’accentuar la col·laboració i el control de la seguretat en les zones portuàries que són competència de la Generalitat. Una font del cos de guardamolls admet que, en el seu cas, la relació fins ara ja era prou fluïda, però que li’n consten d’altres on, per la presència més propera de la Guàrdia Civil, o per la confiança i coneixença de més anys amb la Benemérita, és a l’inrevés.

L’àmbit marítim és poc conegut per a bona part de la ciutadania, però hi són relativament freqüents situacions irregulars, com ara la venda de peix fora de les llotges –sense pagar taxes, potser amb talles insuficients i sense mesures d’higiene–, la pesca furtiva de tonyines, amb botelles d’oxigen o l’abús en l’extracció de garoines, o l’extracció incontrolada de corall. En els darrers anys, també ha crescut el tràfic de drogues, sobretot de haixix, però també de cocaïna, disseminats en fardells abandonats en alta mar i recollida per embarcacions o motos aquàtiques, o accidents d’embarcacions, persones i algun cas de suïcidi. A l’estiu, el control és més feixuc, i se centra en el control de títols de navegació, compliment de les mesures de seguretat, i aspectes de civisme o del fondeig en àrees autoritzades. A l’hivern, amb menys activitat, la tasca és més quirúrgica i afavoreix la investigació.

En paral·lel, també s’obre un mecanisme de comunicació escrita directa (per correu electrònic) per facilitar informació relacionada amb l’activitat inspectora o de gestió d’una emergència i qualsevol altra necessitat de comunicació mútua entre els dos cossos. En els pròxims dies, celebraran diverses reunions amb els Guardamolls dels tres sectors marítim catalans (Sud, Centre i Nord), amb bases respectives als ports de l’Ametlla, Vilanova i la Geltrú i Palamós.

2019
es va crear
la unitat de policia marítima dels Mossos d’Esquadra
5
embarcacions
del cos català patrullen activament pel litoral català
3
sectors marítims
es controlen des de l’Ametlla, Vilanova i la Geltrú i Palamós


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia