Societat

municipal

seguretat

Lectors contra robatoris

Municipis del Maresme han col·locat lectors de matrícules a diferents punts per lluitar contra la problemàtica

A Alella aquest sistema fa caure en picat el nombre de robatoris al març i permet detenir dos lladres

L'aug­ment del nom­bre de roba­to­ris a l'inte­rior de domi­ci­lis és una de les prin­ci­pals pre­o­cu­pa­ci­ons tant d'ajun­ta­ments com de veïns de la comarca. Per com­ba­tre-ho, diver­sos con­sis­to­ris com ara els de Sant Vicenç de Mon­talt, Cabrils, Tor­dera, Cale­lla, Sant Pol i Ale­lla han ins­tal·lat càmeres amb lec­tors de matrícules per mirar d'inter­cep­tar els vehi­cles sos­pi­to­sos. El dar­rer a afe­gir-s'hi és Vilas­sar de Dalt, amb un lec­tor mòbil col·locat en un vehi­cle poli­cial. Premià de Dalt està a punt d'ins­tal·lar-ne, men­tre que Pineda, Arenys de Munt i Mal­grat ja han anun­ciat que en posa­ran aviat.

A Ale­lla l'entrada en fun­ci­o­na­ment d'aquest sis­tema a ple ren­di­ment des de fa mig any en una vin­tena de punts de la població va fer pos­si­ble la detenció de dos pre­sump­tes lla­dres en els dar­rers mesos i va fer caure “en picat” el nom­bre de roba­to­ris al març, segons l'Ajun­ta­ment. “Els lec­tors de matrícules són una eina que s'ha demos­trat que és útil per tre­ba­llar millor en l'àmbit de la segu­re­tat al muni­cipi”, va asse­nya­lar l'alcalde d'Ale­lla, Andreu Fran­cisco (ERC). Els lec­tors lle­gei­xen les matrícules de tots els vehi­cles que pas­sen per davant i si en detec­ten un de robat o de sos­pitós, mit­jançant una base de dades, llan­cen un avís als cos­sos poli­ci­als que els pos­si­bi­lita inter­cep­tar-lo i poder fins i tot dete­nir el pre­sumpte lla­dre.

“És un sis­tema que ens per­met donar una res­posta imme­di­ata pel que fa a l'actu­ació poli­cial”, va asse­gu­rar l'alcalde, recor­dant que les dues deten­ci­ons dels dar­rers mesos –l'una el 28 de febrer a Vila­nova del Vallès i l'altra el 25 de març a Ale­lla– es van poder fer gràcies a aquest sis­tema. Fran­cisco va men­ci­o­nar l'“ajuda” que aquests dis­po­si­tius supo­sen en matèria d'inves­ti­gació poli­cial: “Alguns roba­to­ris no es poden evi­tar, però la pos­si­bi­li­tat d'ana­lit­zar les dades pro­por­ci­o­na­des pels lec­tors segur que dona un cop de mà als cos­sos de segu­re­tat per poder fer una millor inves­ti­gació.” Final­ment el bat­lle, tot i reconèixer un repunt del nom­bre de roba­to­ris en domi­ci­lis els dos pri­mers mesos d'aquest any, va indi­car: “Si no s'hagués tin­gut aquest sis­tema pot­ser encara s'hau­rien regis­trat més delic­tes.”

Del mateix parer es va mos­trar el cap de la poli­cia local d'Ale­lla, Josep Antoni Gómez, qui no va dub­tar a afir­mar: “Ja s'estan notant els efec­tes posi­tius d'aquesta mesura. Ens faci­lita poder estar atents i fer una actu­ació ràpida quan toca.” En aquest sen­tit, el cap de la poli­cia ale­llenca va expli­car que un cop el sis­tema detecta un vehi­cle sos­pitós automàtica­ment genera un cor­reu electrònic amb una foto i el punt per on ha pas­sat, la qual cosa fa sal­tar l'alerta tant a les patru­lles com als coman­da­ments de la poli­cia i els Mos­sos d'Esqua­dra. “És un dels millors meca­nis­mes que ara mateix tenim per fer front als roba­to­ris en domi­ci­lis”, va cons­ta­tar Gómez, que ja va qua­li­fi­car el sis­tema “d'impres­cin­di­ble”.

Efecte dis­su­a­siu

“També comen­cem a notar l'efecte dis­su­a­siu que pro­vo­quen la senya­lit­zació d'aquest sis­tema i les deten­ci­ons fetes”, va asse­gu­rar el cap de la poli­cia, que va qua­li­fi­car de “molt impor­tant” la coor­di­nació entre els cos­sos poli­ci­als per llui­tar con­tra aquesta pro­blemàtica: “A causa de l'aug­ment del nom­bre de roba­to­ris en domi­ci­lis ens hem vist forçats a millo­rar aquesta coor­di­nació entre els cos­sos poli­ci­als de la zona del Baix Maresme.” Dins d'aquest àmbit, Gómez va subrat­llar el grau de comu­ni­cació interna entre les dife­rents poli­cies locals de la zona i el cos de Mos­sos, una cir­cumstància que també pos­si­bi­lita poder anti­ci­par-se a alguns actes delic­tius.

Això es fa a través d'una apli­cació en xarxa, amb un canal propi de comu­ni­cació, que fins ara no exis­tia. “Si es rep l'avís que s'ha comès un roba­tori en una població del vol­tant o que s'ha detec­tat un vehi­cle sos­pitós, això ens per­met posar-nos en alerta en el cas que vin­guin al nos­tre muni­cipi situ­ant-nos en llocs estratègics”, va expli­car.

D'altra banda, Mont­ser­rat Muñoz, direc­tora comer­cial d'Ene Tele­co­mu­ni­ca­ci­ons, que és l'empresa que ha dis­tribuït els lec­tors de matrícules que hi ha a Ale­lla, va cons­ta­tar el repunt de peti­ci­ons “tant d'ajun­ta­ments com de par­ti­cu­lars” pel que fa a con­sul­tes en ter­mes de sis­te­mes de segu­re­tat: “Ja hem ins­tal·lat lec­tors de matrícules en qua­tre ajun­ta­ments i n'hi ha una vin­tena que ens han dema­nat infor­mació per fer-ho.” “Exis­teix real­ment una pre­o­cu­pació moti­vada sobre­tot pels roba­to­ris a l'inte­rior dels domi­ci­lis”, hi va afe­gir Muñoz. La direc­tiva d'Ene Tele­co­mu­ni­ca­ci­ons, firma amb una àmplia tra­jectòria en el camp de les xar­xes de comu­ni­cació i trans­missió de dades, a més va reve­lar que al Maresme l'empresa també tre­ba­lla amb diver­sos ports espor­tius “on s'ori­gi­nen molts inci­dents i roba­to­ris”. Altres fir­mes que es dedi­quen a la segu­re­tat van mos­trar que els muni­ci­pis que dis­po­sen de sis­te­mes de segu­re­tat ciu­ta­dana han acon­se­guit dava­lla­des del nom­bre de fets delic­tius de fins al 60%.

Privacitat ‘versus' seguretat

Un dels aspectes que podria aixecar més controvèrsia amb l'aplicació d'aquests lectors de matrícules és el de la privacitat i la protecció de dades enfront de la seguretat. L'alcalde d'Alella va puntualitzar que el sistema té el vistiplau de la Comissió de Videovigilància de Catalunya, presidida per un jutge que és qui n'autoritza l'entrada en funcionament. Alhora, Francisco també hi va afegir que “no es poden instal·lar aquests dispositius sense una justificació clara” i va assegurar que “aquesta comissió vetlla en tot moment perquè es compleixi la legislació vigent”. Pel que fa al funcionament del sistema, l'alcalde va explicar que els lectors fan una foto de tots els vehicles que hi passen i que aquestes es guarden durant 30 dies. També enregistren un vídeo “que no és d'accés immediat ni ofereix un visionat en directe” i que s'esborra al cap de 24 hores “però que és molt útil si es detecta alguna incidència”. Finalment Francisco va recordar que “les matrícules dels vehicles no estan incloses dins la llei de protecció de dades de caràcter personal”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.