Societat

trànsit

balanç d'accidents

L’alta sinistralitat a les carreteres del primer mes d’estiu fa saltar l’alarma

En poc més d’un mes, s’han produït fins a 20 morts per accident de trànsit, dada que ha trencat la tendència a la baixa

Preocupa l’increment del nombre de motoristes morts

Inici d’estiu tràgic a les car­re­te­res de Cata­lu­nya. Des del 21 de juny pas­sat i fins ahir, el pri­mer mes del temps de la canícula s’ha sal­dat amb la mort de 20 per­so­nes en acci­dents de trànsit que dei­xen el balanç pro­vi­si­o­nal en 84 morts, pràcti­ca­ment la mateixa xifra que hi havia l’any pas­sat per aques­tes dates. El repunt de la sinis­tra­li­tat queda patent en el fet que el 13 de juliol pas­sat, quan l’ales­ho­res con­se­ller Jordi Jané va pre­sen­tar la nova cam­pa­nya de cons­ci­en­ci­ació viària, l’estadística par­lava de 71 morts, que que­da­ven encara lluny dels 83 que fins a les matei­xes dates s’havien produït el 2016. Cal recor­dar que l’any pas­sat, dos acci­dents ter­ri­bles, el març i a l’abril, es van sal­dar amb un total de 20 per­so­nes mor­tes, men­tre que aquest any no s’ha regis­trat cap acci­dent de balanç tan tràgic que hau­ria pogut tenir una espe­cial incidència en les estadísti­ques.

L’incre­ment de la mor­ta­li­tat s’ha produït coin­ci­dint amb un moment espe­ci­al­ment actiu en la política del Ser­vei Català de Trànsit de fer front a la sinis­tra­li­tat. Per un cos­tat, el govern va apro­var el dia 27 de juny el pla de segu­re­tat viària 2017-2019, que s’ha mar­cat com a objec­tiu reduir les vícti­mes mor­tals en un 45% amb relació a l’any 2010, en el marc de la direc­triu euro­pea que obliga a una reducció del 50% en el decenni 2010-2020. El pla pre­veu un seguit d’actu­a­ci­ons, com la pro­moció de la bici­cleta, sense que n’incre­menti la sinis­tra­li­tat. Pre­ci­sa­ment aquest any s’està regis­trant un pre­o­cu­pant dego­teig de morts de ciclis­tes a la car­re­tera, l’últim dels quals es va regis­trar el 28 de juny pas­sat.

El 13 de juliol pas­sat, i coin­ci­dint amb l’inici d’una de les ope­ra­ci­ons sor­tida impor­tants de vacan­ces d’estiu, la del 15 de juliol, Trànsit va llençar la cam­pa­nya de publi­ci­tat que pretén cons­ci­en­ciar els con­duc­tors a través d’apel·lar a l’emoció i a la família.

Una cam­pa­nya, tres morts

Final­ment, durant la set­mana pas­sada es va dur a terme una cam­pa­nya pre­ven­tiva específica de cons­ci­en­ci­ació dels moto­ris­tes, dis­po­si­tiu que ha coin­ci­dit amb la mort de tres per­so­nes que ana­ven en un vehi­cle de dues rodes: l’una, dimarts pas­sat; l’altra dijous, i l’última, diu­menge.

Aquests tres moto­ris­tes són part dels deu que han tro­bat la mort a les car­re­te­res de Cata­lu­nya des de l’inici de l’estiu, cir­cumstància que només fa que con­fir­mar la pre­o­cu­pació dels res­pon­sa­bles de Trànsit, que avui mateix, amb el nou con­se­ller d’Inte­rior, Joa­quim Forn, al cap­da­vant, anun­ci­a­ran noves mesu­res per mirar de fre­nar la xacra dels acci­dents en aquest col·lec­tiu.

El repunt de la sinis­tra­li­tat en el seg­ment de les dues rodes és una tendència que arrenca de prin­ci­pis d’any. Dilluns de la set­mana pas­sada, quan es va anun­ciar la cam­pa­nya des­ti­nada als moto­ris­tes, havien mort 26 con­duc­tors de vehi­cles, 13 més que durant el mateix període de l’any pas­sat. A la cam­pa­nya es va fer espe­cial incidència en la neces­si­tat que els moto­ris­tes tin­guin una major per­cepció del risc i de la fra­gi­li­tat que suposa la moto, així com la neces­si­tat de por­tar el casc i altres mesu­res de pro­tecció per­so­nal com una roba ade­quada.

L’autopista del Vallès, la via amb més accidents

L’autopista C-58, que enllaça Barcelona amb el Vallès Occidental, és la via amb més accidents de tot Catalunya, tant en les estadístiques del 2015 com del 2016. La màxima concentració d’accidents és en el tram inicial de l’autopista, del quilòmetre zero al tres, on el 2015 hi va haver 412 accidents; el 2016, 402. Una altra via d’alta capacitat, i també molt transitada, l’A-2 al seu pas pel municipi de Sant Joan Despí, ocupa el segon lloc en aquest rànquing, amb 300 accidents el 2015 i 323 el 2016.

Dues autovies, la C-17, i la C-31, apareixen en aquesta llista que surt publicada en el Butlletí del Parlament en una resposta parlamentària. En el cas de la C-17 són dos trams els que apareixen en la llista de les vies amb més accidents. Precisament ahir, des de la conselleria de Territori es va anunciar una inversió de 35 milions per millorar la capacitat d’una via per la qual hi circulen a diari 90.000 vehicles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia