Societat

Aena obre una via de solució a la vaga de seguretat al Prat

L’ens aeroportuari convoca els treballadors i l’empresa a una reunió aquest matí

La vaga parcial que comença avui es podria convertir en total a partir del 14 d’agost

L’ens ges­tor dels aero­ports espa­nyols, Aena, va fer un pas a última hora d’ahir que pot acos­tar una solució al con­flicte entre els tre­ba­lla­dors de segu­re­tat d’Eulen i l’empresa, i que esclata avui amb l’inici d’una vaga i l’amenaça de col·lap­sar l’aero­port del Prat. A última hora, Aena va anun­ciar que ha con­vo­cat per avui al matí les dues parts a una reunió al Prat per acos­tar posi­ci­ons.

La impli­cació d’Aena en el con­flicte era la con­dició que posa­ven els tre­ba­lla­dors per començar a nego­ciar amb l’empresa. No només els tre­ba­lla­dors ho havien dema­nat, sinó que ahir també el mateix Depar­ta­ment de Tre­ball, per mitjà del seu secre­tari gene­ral, Josep Ginesta, va con­si­de­rar indis­pen­sa­ble la impli­cació de l’ens públic. “Té molt de sen­tit que Aena vin­gui i s’expli­qui sobre què està pas­sant”, va afir­mar Ginesta, en decla­ra­ci­ons a aquest diari.

Tot i aquest movi­ment estratègic, des d’Aena es con­ti­nua man­te­nint que és un con­flicte entre una empresa ali­ena a la seva i els tre­ba­lla­dors d’aquesta, i que no hi pot inter­ve­nir per fer de medi­a­dor. Mal­grat això, els repre­sen­tants de l’ens sí que esta­ran pre­sents a la reunió per “faci­li­tar” l’entesa entre les dues parts en litigi.

La d’aquest matí no és l’única reunió con­vo­cada per avui. També a última hora d’ahir, el Depar­ta­ment de Tre­ball va citar per a la una del mig­dia d’avui les parts en con­flicte més Aena a una reunió de nego­ci­ació.

La con­vo­catòria de la reunió d’aquest matí no és l’únic movi­ment que ha fet Aena per sac­se­jar les parts enfron­ta­des. En aquest sen­tit, ahir també es va saber que l’ens aero­por­tu­ari ha obert dos expe­di­ents a Eulen que podrien aca­bar amb una sanció de 300.000 euros. En vir­tut de la con­tracta adju­di­cada l’estiu pas­sat, l’empresa de segu­re­tat es com­pro­met a limi­tar en deu minuts el temps d’espera per pas­sar els con­trols i és pel fet d’haver incom­plert aquest pre­cepte que s’han obert els expe­di­ents san­ci­o­na­dors. A la vegada, Eulen ha començat a san­ci­o­nar els tre­ba­lla­dors, segons van expli­car fonts del comitè de vaga, amb expe­di­ents que poden supo­sar per­dre deu dies de sou i feina.

A banda dels expe­di­ents, aquest mes de juny Eulen va rebre d’Aena la quan­ti­tat de 450.000 euros “per garan­tir el nivell de qua­li­tat del ser­vei”. Aquesta cir­cumstància era des­co­ne­guda ahir pels tre­ba­lla­dors, que van reac­ci­o­nar amb indig­nació, ja que el motiu de la seva pro­testa és que l’empresa no posa tots els mit­jans que calen per desen­vo­lu­par la feina amb nor­ma­li­tat.

Durant el dia d’ahir els tre­ba­lla­dors van acu­dir a pri­mera hora a regis­trar la petició de la nova vaga, aquest cop inde­fi­nida i les 24 hores del dia, que arren­carà el 14 d’agost.

Anar a l’aeroport amb “el temps suficient”

Aena confia que els serveis mínims del 90% que va dictar dijous el govern espanyol faran que els controls de seguretat del Prat funcionin amb una certa normalitat i que les cues no superin els 20 o 30 minuts. El cert és, però, que ahir ningú sabia quina seria la repercussió de la protesta dels treballadors de seguretat en el funcionament dels controls de seguretat perquè ahir al migdia, quan la vaga encara no havia començat, hi havia una cua d’una hora.

La primera companyia del Prat, Vueling, està contactant amb els clients per demanar-los que arribin amb “temps suficient”, però sense concretar quant de temps. En condicions normals, Aena recomana que per a un vol als EUA s’arribi tres hores abans a l’aeroport, dues si el vol és a altres punts de l’Estat.

Vueling explica que les companyies no tenen l’obligació d’esperar els passatgers i que és criteri del comandant del vol esperar els que van tard o descarregar les maletes d’aquests i marxar sense ells. La companyia reconeix que el conflicte a Eulen ja ha afectat la puntualitat dels seus avions que tenen com a principal base d’operacions l’aeroport de Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia