Montgat vol blindar el primer túnel

L'Ajuntament ha iniciat els tràmits al Parlament de Catalunya perquè es declari el túnel per on passa la via del tren, la primera línia ferroviària de la península Ibèrica que es va posar en marxa, com a bé cultural d'interès nacional

Qui hagi aga­fat alguna vegada la línea de tren entre Mataró i Bar­ce­lona (la C1) haurà pas­sat inde­fec­ti­ble­ment per Mont­gat, un petit muni­cipi fron­te­rer entre el Maresme i el Bar­ce­lonès que té dues esta­ci­ons de tren. Entre les dues para­des mont­ga­ti­nes, el fer­ro­car­ril passa per dins un túnel per­fo­rat sota el turó de Mont­gat. Aquest túnel amb el temps ha esde­vin­gut un tret carac­terístic, no tan sols del tra­jecte entre la capi­tal del Bar­ce­lonès i la del Maresme, sinó també del mateix muni­cipi de Mont­gat.

Pre­ci­sa­ment per això l'Ajun­ta­ment va deci­dir fa temps ator­gar-li el títol de bé cul­tu­ral d'interès local, atès el seu tret sin­gu­lar. Ara, però, el con­sis­tori mont­gatí va més enllà i ja ha ini­cial els tràmits al Par­la­ment de Cata­lu­nya perquè el túnel passi a ser con­si­de­rat bé cul­tu­ral d'interès naci­o­nal.

La regi­dora de Cul­tura, Edu­cació i Par­ti­ci­pació, Rosa Fun­tané (ERC), va defen­sar la pro­posta dient que «aquest túnel va ser el pri­mer que es va fer a l'Estat perquè hi pogués pas­sar el tren en el seu pri­mer tra­jecte entre Bar­ce­lona i Mataró, el 1848». Fun­tané, a més, va remar­car que «el fet que el túnel passi a ser con­si­de­rat un bé cul­tu­ral d'interès naci­o­nal també faci­li­tarà que es puguin dema­nar sub­ven­ci­ons per millo­rar l'espai i el seu entorn». Tot i això, la regi­dora va recor­dar que els ter­renys per on passa el túnel són pro­pi­e­tat de Renfe i, per tant, del Minis­teri de Foment de l'Estat, que és l'orga­nisme que té potes­tat per fer millo­res i refor­mes.

La Revo­lució Indus­trial

En aquest sen­tit, Rosa Fun­tané va decla­rar que «és impor­tant pre­ser­var i res­tau­rar emplaçaments com aquest, ja que l'arri­bada del tren va ser l'inici de la Revo­lució Indus­trial a Cata­lu­nya i també a la resta de l'Estat».

Restauració de la torre de guaita

ll.a

Precisament, un dels altres elements característics de Montgat i que el consistori vol restaurar i remodelar es troba just al costat del túnel del tren. Es tracta de la torre de guaita. Aquesta edificació, de forma absidal, quadrada pel costat nord i circular pel sud, data del segle XVI i formava part de l'antiga masia de Ca l'Alsina. El cost de l'actuació de rehabilitació és de 200.000 euros, 160.000 a càrrec d'una subvenció que aporta la Diputació de Barcelona i els 40.000 euros restants es financen a través del mateix Ajuntament. Aquests diners es destinaran a la consolidació interior dels fonaments de la torre, la instal·lació d'una escala de gat i la reconstrucció del forjat superior.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.