Societat

Proposen una selectivitat més “competencial”

La Fundació Bofill proposa implantar en dos anys un nou model d’avaluació

Els exàmens de selectivitat haurien d’avaluar competències per a la vida i no ser tan memorístics com els actuals. Aquesta és una de les propostes que recull el nou anuari educatiu de la Fundació Bofill, que es va presentar ahir a Barcelona i que recomana que els nous criteris d’avaluació es comencin a implantar d’aquí a un parell d’anys.

Durant la presentació de l’estudi, en el qual han participat més d’un centenar d’experts, el seu coordinador, catedràtic d’educació de la Universitat Ramon Llull-Blanquerna Jordi Riera va posar de manifest el “desequilibri” que es dona entre el 40% d’alumnes que volen cursar estudis de magisteri i educació i que no superen les proves d’aptitud pedagògica (PAP), mentre que més del 97% d’estudiants superen les proves d’accés a la universitat.

A les PAP es valoren coneixements “més competencials, com ara habilitats comunicatives i de raonament i d’altres de logicomatemàtiques”, mentre que la selectivitat “continua sent un examen memorístic que hipoteca dos anys de batxillerat”, va dir Riera.

D’acord amb aquest criteri, convertir els exàmens en més competencials, com proposa l’anuari també per a les proves de sisè de primària i quart d’ESO, seria un “motor”, segons Riera, per adaptar currículums i continguts i que “preparessin els alumnes per aprendre les competències necessàries per al segle XXI”.

La modificació dels continguts de batxillerat hauria d’anar acompanyada de la incorporació en aquesta etapa de mòduls de FP, i ja durant l’ESO s’haurien de començar a impartir matèries relacionades amb l’FP, segons proposen els experts, que entenen que “no pot ser que FP i batxillerat estiguin divorciats”, ja que una “major connexió en l’etapa postobligatòria” milloraria la “xacra de l’abandonament escolar”, que a Catalunya és d’un 17,1% en el conjunt i d’un 34% entre joves estrangers o de famílies amb baix nivell d’estudis.

Educació no és partidària de deures excessius

El Departament d’Educació recomana que els deures no siguin excessius, que no incloguin tasques repetitives i que no substitueixin allò que els mestres tenen en el seu programa però que no tenen temps de tractar a classe. Aquesta és una de les orientacions dels documents per a l’organització i la gestió de centres per al curs 2019/20, que constata que els deures han de contribuir al desenvolupament de l’autonomia personal pel que fa referència a la gestió del temps, l’autoregulació i la presa de decisions. Els documents inclouen altres novetats, com ara un pla per impulsar la competència oral en totes les llengües curriculars a l’ESO, a infantil i a primària.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Joan Ramon Laporte
Catedràtic de farmacologia

“Cal rigor en l’avaluació dels medicaments, ara és un frau”

Barcelona
BADALONA

“Si tanquen, tornarem a viure al carrer”

BADALONA

Una vila suspesa en el temps

Roses
La monarquia

Felip VI ‘el covard’?

Olot

Auditories energètiques gratuïtes per als comerços

Olot
PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró