Societat

MIREIA PERIS

COORDINADORA DEL PROCÉS PARTICIPATIU DEL PLA DIRECTOR URBANÍSTIC METROPOLITÀ

“Hem de reciclar les ciutats i pensar l’urbanisme de la metròpolis”

Arquitecta i membre de l’equip de redacció del PDU, Mireia Peris explica a través de quins canals la ciutadania pot tenir veu en el disseny de l’urbanisme del futur de l’àrea metropolitana

Què és el Pla Director Urbanístic Metropolità (PDU)?
És un instrument urbanístic que ordenarà el territori metropolità les properes dècades. Ha de definir les principals determinacions que donaran pas a la revisió del pla general metropolità, vigent des de fa més de 40 anys. El PGM ha permès construir les ciutats que tenim avui, però en aquests anys s’hi han fet més d’un miler de modificacions. Actualment hi ha una altra manera de dissenyar els planejaments urbanístics, que es fan en funció de temes com ara la ciutat ja construïda, la diversitat dels espais, els requeriments mediambientals o les necessitats socials, entre d’altres.
En línies generals, què proposa el PDU?
L’objectiu global del PDU és millorar el conjunt de l’àrea metropolitana de Barcelona i els seus 36 municipis, per donar resposta a les necessitats de la població metropolitana d’acord amb les capacitats i oportunitats del territori. És un pla que integra la diversitat dels municipis, amb els quals es consensua cada pas, perquè és un projecte comú de tota la metròpolis.
Així, els 36 municipis que formen l’àrea metropolitana ja hi han participat?
Efectivament, perquè és una eina que té la vocació de ser supramunicipal en qüestions com habitatge, mobilitat o grans infraestructures, i el límit municipal queda curt. Cal traspassar els límits i donar aquesta gran visió. Som l’única àrea metropolitana a l’Estat espanyol amb competències urbanístiques, i això és un avantatge a l’hora de planificar i ordenar el territori.
Un territori que actualment ja està molt limitat.
Exacte. Per això es diu que és un pla d’oferta, no tant de demanda, en funció de la capacitat del territori. Hem de saber fins a quins nivells podem “reciclar” la ciutat.
I la ciutadania, també hi tindrà veu en aquest procés?
Sí, es faran diferents sessions participatives amb ciutadania, sectors professionals i societat civil organitzada. S’ha obert un període de tres mesos en què ciutadans, professionals i societat civil organitzada podran ser partícips dels continguts del futur PDU metropolità. L’objectiu és donar veu a la ciutadania i ajudar a divulgar els continguts d’aquest projecte de planificació urbanística. Durant aquest període, els ciutadans podran assistir a les sessions programades, en què tindran l’oportunitat de contrastar, debatre i fer aportacions amb relació als objectius i propòsits del pla.
Hi ha, doncs, una participació ciutadana i una altra de professional?
El procés de participació s’organitza en dos sectors diferenciats: debats temàtics als col·legis professionals i sessions ciutadanes a diferents municipis metropolitans. Els debats als col·legis professionals i a centres de recerca s’articulen al voltant de sis àmbits temàtics: infraestructura verda, cicles de matèria i energia, desenvolupament socioeconòmic, cohesió social i mobilitat. Es plantegen a partir d’una sessió explicativa del contingut de l’avanç del pla que donarà peu a un debat posterior. En aquest cas, tot i que és obert, està adreçat a coneixedors de cadascuna de les temàtiques i la inscripció prèvia és obligatòria.
I la participació ciutadana, com s’articula?
Els debats ciutadans són espais de participació oberts que es duran a terme als diferents àmbits territorials de l’àrea metropolitana de Barcelona amb l’objectiu de difondre el contingut del pla, conèixer les visions i recollir els suggeriments dels habitants de la metròpolis en relació amb el document d’avanç del PDU. Es plantegen un total de sis sessions, una per a cada àmbit territorial identificat, amb l’excepció de Barcelona, on se’n programaran dues. Cadascuna d’aquestes sessions estarà dividida en tres parts: l’exposició dels continguts del pla, un espai de treball temàtic en grups més reduïts i, per acabar, un espai de retorn en què es presentaran sintèticament els resultats i les conclusions de la jornada.
També hi ha la possibilitat de participar-hi en línia?
En paral·lel a les sessions presencials, s’han habilitat uns canals de participació on-line: un espai per a la recollida de suggeriments i una enquesta. A més, els ciutadans tindran l’oportunitat d’aprofundir en el coneixement urbanístic a través de l’exposició itinerant Metròpolis de ciutats.
Una exposició que ja ha visitat diferents municipis.
Fins fa poc es podia visitar a Sant Feliu de Llobregat, aquesta mostra itinerant que pretén acostar el futur urbanisme metropolità a la ciutadania d’una manera fàcil, didàctica i pedagògica. Està previst que visiti quatre municipis metropolitans més: el Prat de Llobregat, Cerdanyola del Vallès, Badalona i Barcelona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona
Societat

El servei d’atenció a víctimes de violència masclista de l’Eixample obrirà el 2026

Barcelona
societat

Segueixen les retencions intermitents a l’AP7 per l’operació sortida

barcelona