Societat

La campanya de Nadal més llarga: vuit festius de comerç obert

Fins al 12 de gener, que comencen les rebaixes, només hi ha dos dies que les botigues hauran d’estar tancades: l’1 de gener i el dia de Reis

El petit comerç considera que el Black Friday massa llarg acabarà sent “una promoció més”

Aquest divendres és el Black Friday, una jornada comercial de grans descomptes importada dels Estats Units i avui totalment implantada a casa nostra, que en els darrers anys ha donat el tret de sortida a la campanya de Nadal. Aquest any passarà el mateix –ja és història quan la campanya de Nadal començava amb el pont de la Puríssima–, amb l’afegit que la campanya de vendes nadalenques es preveu molt llarga.

Serà bona? En aquest inici de novembre, les vendes sí que han estat bones, perquè ha coincidit amb una baixada de les temperatures que ha reactivat les vendes en gairebé tots els sectors, però el comerç entreveu avui un punt de desacceleració. “Hem de ser optimistes de cara a la campanya de Nadal, però la veritat és que de l’estiu fins ara hem notat que les vendes no van tan bé com voldríem. Per un cantó, hi ha la situació macroeconòmica mundial, amb el Brexit pel mig; per un altre, la situació política local: tantes eleccions, vagues i protestes han afectat la gent, que té menys alegria per comprar”, explica Joan Carles Calbet, president de Retailcat, que, de moment, no vol parlar de crisi.

La campanya de Nadal serà una de les més llargues dels últims anys. Els comerciants que vulguin poden tenir tot el mes de desembre obert. S’encadenen sis festius de desembre (el diumenge 1 de desembre; el divendres 6, dia de la Constitució Espanyola; el diumenge 8, dia de la Immaculada Concepció, i els diumenges 15, 22 i 29) i dos de gener (el diumenge 5, vigília de Reis, i el 12, rebaixes).

En total, i si comencem a comptar des d’ahir, les botigues estaran obertes consecutivament fins al dia 31 de desembre: 37 dies seguits. El primer dia que les botigues abaixaran les persianes serà el dimecres 1 de gener. Després de Cap d’Any, les botigues es tornaran a obrir deu dies més, fins al diumenge 12, quan comencen les rebaixes oficialment. En aquest inici de gener, només hi haurà la pausa del dia de Reis, el 6 de gener. Aquest és el calendari fixat per la Generalitat en virtut de la llei de comerç, i el dia 29 és el dia fixat pels municipis més grans.

Retailcat –que agrupa Comertia, la Cecot, Barcelona Oberta, la Fundació Barcelona Comerç i la Fundació Comerç Ciutadà– adverteix que no totes les botigues obriran tots els festius permesos. “Els comerços que estan en una zona premium o en un eix comercial segurament sí que obriran, però moltes altres botigues no, perquè no surt a compte. Quan es va pactar l’obertura de les botigues en diumenge, va ser perquè la gent pogués anar a comprar, però amb tants dies al petit comerciant no li surten els números”, diu Joan Carles Calbet, president de l’entitat.

Tret de sortida

Ja fa dies que el comerç fa publicitat de les ofertes que es faran pel Black Friday, sobretot les grans cadenes i els centres comercials, que són els que més possibilitats tenen de fer descomptes (també s’hi han afegit teatres i companyies aèries...). Precisament són algunes de les companyies internacionals les que allarguen la jornada de descomptes i la fan durar gairebé tota la setmana. Però el petit comerç avisa que aquesta bogeria dels darrers anys amb el Black Friday comença a refredar-se. “Als Estats Units té sentit aquest dia, perquè és l’endemà d’Acció de Gràcies, que és com el Nadal per a nosaltres. Ja has fet els regals i t’has gastat els diners i el Black Friday es converteix en un esquer amb grans descomptes. Aquí es fa al revés: quan encara no han començat les festes; per tant, els descomptes del Black Friday no tenen el mateix sentit. Aquí el dia abans no és festa”, manté Calbet. Assegura que “a casa nostra el Black Friday va començar amb molta força perquè tot el que ve dels Estats Units acaba triomfant, però ara veiem que aquesta jornada viu una certa desacceleració”. En aquest sentit, assenyala que, de tant estirar el Black Friday, al final “s’està convertint en una promoció més”.

El petit comerç català sempre ha vist aquesta jornada de descomptes amb poca il·lusió i un cert recel, perquè suposa rebaixar el preu dels productes justament quan comença l’època de més vendes de l’any i quan es poden obtenir més beneficis. No obstant això, no se n’ha pogut mantenir al marge. Segons una enquesta de Pimec feta pública aquest mes, el 55% dels comerciants faran descomptes aquest divendres, però un 57% asseguren que el Black Friday no els afecta, ni positivament ni negativament, i només un 22% (sobretot en el sector tèxtil) creuen que les vendes augmentaran a la seva botiga física.

Un cert abús

El president dels Comerciants de Girona Centre, Josep Maria Noguer, va carregar aquest cap de setmana contra algunes empreses de la ciutat –especialment grans superfícies– que allarguen el Black Friday durant tot el mes de novembre. “Ben enfocat, el Black Friday estava bé, però creiem que se n’està fent un mal ús”, va dir. “Hi ha comerços que a principis de mes ja comencen i no sabem quan acabaran”, va dir. Tot i això, Noguer va dir que espera que aquest dia serveixi per “pal·liar una mica” un tercer trimestre “bastant fluix”, entre altres coses per la situació política i els aldarulls, que, al seu parer, van fer que molta gent de comarques que havia de baixar a la ciutat a comprar decidís no fer-ho.

La jornada de divendres, però, sí que suposarà que, sobretot les grans cadenes i les empreses que venen a través d’internet, s’hagin de reforçar amb més empleats. Segons Adecco i Eurovendex, el Black Friday comportarà la contractació de fins a 38.900 persones a Catalunya. Els sectors vinculats al gran consum i la seva indústria auxiliar, l’alimentació, la distribució, el retail, la logística, el transport i la indústria tèxtil són els que més ocupació generaran. La consultora Deloitte, per la seva banda, assegura que el Black Friday s’emporta el 23% del pressupost de Nadal. La despesa mitjana serà de 127 euros.

El cas és que, després del Black Friday, i si hem de fer com fan als Estats Units, dilluns que ve, dia 2 de desembre, serà el Cyber Monday, el dia de grans descomptes per a totes les vendes que es facin per internet, i l’endemà, dia 3, el Giving Tuesday, el dia que, esgotats de tant gastar, pensem en els altres i dediquem alguns diners a fer obres de caritat. Acabats de sortir d’un Gran Recapte històric i a punt d’entrar en les campanyes solidàries de Nadal, aquest dimarts, que als EUA té molt sentit, aquí encara no té gaire força, tot i que són moltes les entitats del Tercer Sector que fan crides a la gent perquè hi col·labori.

LES XIFRES

37
dies
seguits de botigues obertes hi haurà des d’ahir fins al 31 de desembre.

LES FRASES

554
euros
calcula la consultora Deloitte que es gastaran els ciutadans de l’Estat en compres de Nadal.
No totes les botigues obriran tots els festius permesos. Al petit comerç no li surt a compte
Joan Carles Calbet
president de retailcat
Hi ha comerços que a principis de mes ja comencen amb el Black Friday i no se sap quan acabaran
Josep Maria Noguer
Comerciants de Girona Centre

L’excés de consum i el transport associat afecten el planeta

“Tota campanya que promogui el consum desmesurat, i especialment de productes que no són de primera necessitat sinó complements, té un fort impacte sobre el medi ambient”, explica Eduard Josep Álvarez Palau, professor del màster de ciutat i urbanisme i dels estudis d’economia i empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). “Per defecte –manté el professor–, el consumisme afecta negativament el medi ambient, perquè implica una conversió de recursos naturals o matèries primeres en productes elaborats que potser en alguns casos no està justificada, perquè l’ús que se’n fa no és prou intensiu per compensar tot el cost ambiental. Però, a més, en esdeveniments especials com el Black Friday, el sistema de distribució d’aquests productes rep molta pressió i això genera impacte en la ciutat.”

Les previsions –recorda la UOC a través d’un comunicat– diuen que aquest any el Black Friday seguirà sumant adeptes i augmentant els ingressos: segons el tercer informe de resultats i previsions per al Black Friday 2019 elaborat per CupoNation, les vendes de comerç electrònic augmentaran un 10,11% respecte a l’any passat, la qual cosa es tradueix en 1.710 milions d’euros. Un creixement progressiu des que el 2012 es van liberalitzar les dates de les rebaixes i es va importar aquesta campanya, que va començar als Estats Units el segle passat. “Gegants com Amazon –manté la Universitat Oberta de Catalunya– ja van vendre durant el Black Friday de fa tres anys més de deu productes per segon. I a l’Estat espanyol, en l’edició de l’any passat, la despesa mitjana en línia va ser de 149,24 euros, la qual cosa significa un 45% més respecte a l’edició anterior. Aquestes xifres són les que incrementen l’activitat del sector logístic fins a nivells als quals no s’arriba la resta de l’any: les empreses de paqueteria i logística preveuen el pic més alt de feina aquests dies, quan la patronal del sector d’UNO Organització Empresarial de Logística i Transport estima que es repartiran, de mitjana, uns 2,5 milions de paquets diaris. Això durant les setmanes posteriors al 29 de novembre, perquè només el dilluns següent al Black Friday es calcula que mouran 3,5 milions de paquets. I cada moviment té efectes sobre el planeta.” Aquest moviment, així com el volum de paper i plàstic i el combustible que cal per transportar-ho, és totalment insostenible per al planeta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona