Societat

Girona, 1878 - Barcelona, 1964 //

Pedagoga

Celestina Vigneaux, una mestra de cap a peus

MESTRA VOCACIONAL, NO ES VA CONFORMAR AMB LA DOCÈNCIA I ES VA PASSAR LA VIDA ESTUDIANT I POSANT EN PRÀCTICA ACCIONS DIRIGIDES A LA INNOVACIÓ PEDAGÒGICA QUE, PER A ELLA, PASSAVEN PER UN ENSENYAMENT LLIURE I CREATIU.

Hi ha dones que viuen a l’ombra del marit, i a d’altres se les recorda per ser la mare d’algú. A Celestina Vigneaux i Cibils li passen totes dues coses. El seu marit va ser Pere Coromines, un periodista, escriptor i polític que va tenir una gran rellevància el primer terç del segle passat. I entre els seus fills n’hi ha tres que van destacar extraordinàriament en la seva feina: el filòleg Joan, la psicòloga Júlia i el matemàtic Ernest. Amb aquests noms és fàcil d’entendre que tingui un paper discret a les enciclopèdies. Però les aportacions que va fer en la pedagogia també mereixen ser recordades.

INQUIETUD PEDAGÒGICA

Celestina va néixer a Girona el 1878. Va estudiar per mestra amb les màximes qualificacions, i als vint anys va guanyar una bona plaça en una escola de pàrvuls a Madrid. Era una persona molt inquieta, i de seguida va destacar per les seves accions dirigides a la innovació pedagògica.

El 1900 va fer una conferència sobre el càlcul mental a l’Escola Normal, i va parlar de J.H. Pestalozzi, pedagog suís que defensava un ensenyament coeducatiu, vinculat a l’entorn, creatiu i lliure. El 1900, en una excursió, va conèixer Pere Coromines, amb qui es va acabar casant dos anys més tard. Ell la va convèncer de tornar a Catalunya, i allà van tenir els seus vuit fills, però, tot i això, Celestina no va deixar de banda la seva feina. Va tornar a treballar com a parvulista, i va continuar amb els seus propòsits de renovació de l’ensenyança. Tal com havia fet a Madrid, va impulsar el primer menjador escolar, sobre el qual va teoritzar: no havia de ser un simple servei social, sinó una oportunitat per educar en un sentit ampli. També va promoure el cant i la gimnàstica rítmica, i va treballar activament per conscienciar de la importància de tenir un espai físic correcte i bones condicions higièniques a les escoles.

IMPULS PROFESSIONAL

La van escollir degana dels mestres públics de Barcelona, i va viatjar per Europa amb Rosa Sensat per conèixer les realitats educatives d’altres països. A Roma hi va estudiar el mètode Montessori, que després va promoure a Catalunya. Aquest enorme impuls professional es va aturar en sec el 1921, per culpa d’una malaltia. Des d’aleshores es va dedicar de ple a la família, amb qui es va exiliar a Buenos Aires després de la Guerra Civil. Va morir el 1964 a Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Societat

Els pastissers preveuen vendre unes 800.000 mones de Pasqua

Barcelona
canvi climàtic

El desglaç polar per la crisi climàtica alenteix la rotació terrestre

barcelona
societat

Rebaixen la condemna a l’exalcalde de Torredembarra pel cas de les guinguetes

Torredembarra
SALT

Identifiquen un inhibidor d’una proteïna clau en el procés de la metàstasi

SALT
Societat

Els sindicats de presons convoquen vagues el 26 d’abril i 11 de maig

Barcelona
CAMPRODON

S’estrena una guia turística que utilitza la Intel·ligència Artificial

CAMPRODON
VENTALLÓ

Les últimes pluges garanteixen els farratges als pagesos gironins

VENTALLÓ
TURISME ESPORTIU

El MICFootball2024 genera fins a 33.000 pernoctacions aquesta Setmana Santa

GIRONA

Pressió per un cos perfecte

Barcelona